Auteur Topic: Vlieland  (gelezen 183748 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland
« Reactie #150 Gepost op: 28 mei 2010, 23:38:38 »
zit die deuk links voor bij de MS vlieland er ook al toen die nieuw was? Ik had nog geen foto gezien dat hij dat niet had.
Die "deuk" is een inham waarin de afmeerpaal precies valt. Dus ja: Deze zit er reeds in sinds het begin.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #151 Gepost op: 29 mei 2010, 21:15:25 »
zit die deuk links voor bij de MS vlieland er ook al toen die nieuw was? Ik had nog geen foto gezien dat hij dat niet had.

Haha, ik heb me ook een keer verbaasd over die 'deuk'! Is inmiddels al een paar keer voorbij gekomen op het forum, maar is geen probleem.

Maar... bij een schip hebben we het altijd over stuurboord of bakboord, niet links of rechts ;) Want het is toch echt wat anders!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #152 Gepost op: 29 mei 2010, 22:19:42 »
Pinksterweekend op Vlieland:
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 22:32:13 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #153 Gepost op: 29 mei 2010, 22:20:05 »
Deel 2:
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 22:32:39 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #154 Gepost op: 8 juni 2010, 20:35:16 »
Emissiebeperking Ms Vlieland voor Rederij Doeksen


In het najaar van 2009 werd Discom B.V. benaderd door Rederij Doeksen met het verzoek om de mogelijkheden te evalueren voor het verminderen van de uitlaatemissies aan boord van het Ms Vlieland.
 
Rederij Doeksen verzorgt de veerdienst van, naar en tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland. Met een zestal schepen streeft men naar een veilige, klantvriendelijke en servicegerichte dienstverlening, met moderne, veilige en effectief uitgeruste schepen. Het vaargebied van de rederij is ??n van de mooiste, maar meeste kwetsbare natuurgebieden van Nederland. Het streven van de rederij is om merkbaar milieubewust te werken door doorlopend te zoeken naar milieuvriendelijke voortstuwingsmogelijkheden, zodat er minder CO 2 wordt uitgestoten.
 
Om tot een goede oplossing te komen voor de gewenste emissiebeperking op het Ms Vlieland zijn Engineers van Discom B.V. naar Harlingen afgereisd om de huidige situatie te beoordelen om vervolgens, gezamenlijk met medewerkers van de rederij, de mogelijkheden in kaart te brengen.
 
Al snel werd duidelijk dat in verband met de locatie van de uitlaatleidingen, de bedrijfszekerheid en de operationele kosten, de voorkeur uitging naar een waterge?njecteerd uitlaatsysteem eventueel gecombineerd met droge dempers voorzien van ge?ntegreerde katalysatoren. Hierdoor zorgt het waterge?njecteerde uitlaatsysteem voor zowel de wassing van de grove roetdelen als voor de afkoeling van de uitlaatgassen welke hierdoor minder zullen opstijgen en dus tot minder overlast zullen zorgen aan boord van het Ms Vlieland. De droge geluiddempers met ge?ntegreerde katalysatoren zorgen voor de eliminatie van HC (koolwaterstoffen) en CO (koolmonoxide), waardoor de geur van diesel aan boord wordt weggenomen. Tevens zorgen deze geluiddempers er voor dat de hoeveelheid grove roetdelen met nog eens 25% kan worden verminderd.
 
Momenteel is het waterge?njecteerde uitlaatsysteem geproduceerd en deze zal gezamenlijk met de doorvoeringen en de elastische opstelling tijdens de dokperiode van het Ms Vlieland worden ingebouwd.

Bron: http://www.discom.eu/page.asp?news_id=15

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #155 Gepost op: 2 juli 2010, 14:59:21 »
Een blik op de toerentellers van de hoofdmotoren van de Vlieland. Deze foto nam ik op 22 augustus 2009 door één van de (achter)ramen van de stuurhut. Wat opvalt is dat de motoren aan BB zijde iets sneller draaien dan die aan SB zijde.

Foto: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 22:28:51 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland
« Reactie #156 Gepost op: 5 juli 2010, 08:49:58 »
Dank voor deze afbeelding Jeroen.
Is het zichtbaar dat alle motoren gebruikt worden.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland
« Reactie #157 Gepost op: 5 juli 2010, 20:15:55 »
Dank voor deze afbeelding Jeroen.
Is het zichtbaar dat alle motoren gebruikt worden.

Als je de laatste zin als een vraag bedoelt (toch?): ja, dat is zichtbaar: je ziet 4 "meters" "R.P.M."- revolutions per minute = omwentelingen per minuut. De beide linkerschalen (BB-kasten) geven een licht hoger toerental aan dan de  beide rechter (SB-kasten). Overigens, zijn dit de meters die aangeven hoeveel toeren de tandwielkasten maken, dus na reductie, en niet die van de motoren zelf. Ik ken het schip verder niet goed, dus ik moet het van de foto aflezen.
Waarom ze zo varen, zou ik niet weten. Het lijkt mij waarschijnlijk dat er misschien iets van zijwaarts inkomende stroming wordt gecompenseerd. Als het niet zo'n modern schip was, zou je ook nog kunnen denken aan afwijkende calibratie van de meters. Het verbaast me trouwens wel dat op zo'n moderne bak geen digitale meters zijn geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2010, 20:23:15 door willem boot »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #158 Gepost op: 5 juli 2010, 22:08:46 »
Dank voor deze afbeelding Jeroen.
Is het zichtbaar dat alle motoren gebruikt worden.

Als je de laatste zin als een vraag bedoelt (toch?): ja, dat is zichtbaar: je ziet 4 "meters" "R.P.M."- revolutions per minute = omwentelingen per minuut. De beide linkerschalen (BB-kasten) geven een licht hoger toerental aan dan de  beide rechter (SB-kasten). Overigens, zijn dit de meters die aangeven hoeveel toeren de tandwielkasten maken, dus na reductie, en niet die van de motoren zelf. Ik ken het schip verder niet goed, dus ik moet het van de foto aflezen.
Waarom ze zo varen, zou ik niet weten. Het lijkt mij waarschijnlijk dat er misschien iets van zijwaarts inkomende stroming wordt gecompenseerd. Als het niet zo'n modern schip was, zou je ook nog kunnen denken aan afwijkende calibratie van de meters. Het verbaast me trouwens wel dat op zo'n moderne bak geen digitale meters zijn geplaatst.

Toen ik de foto maakte ging het schip in ieder geval gewoon rechtdoor. Als dit het toerental na reductie is, dan moet er iets van zijwaartse stroming geweest zijn. Zo niet dan gaat het bootje naar rechts (voor de landkrabben) of stuurboord (voor de zeelieden).

Ik dacht dat dit de toerentallen van de motoren waren (door de CAT logo's wellicht op het verkeerde been gezet) en het verschil in toerental zou kunnen door diesel-elektrische voortstuwing. Van dat laatste weet ik niet of dat ook werkelijk wordt toegepast op de Vlieland. Dan nog zou de vraag zijn waarom het gunstiger is om de motoren aan BB-zijde sneller te laten lopen.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland
« Reactie #159 Gepost op: 5 juli 2010, 22:43:12 »

Toen ik de foto maakte ging het schip in ieder geval gewoon rechtdoor. Als dit het toerental na reductie is, dan moet er iets van zijwaartse stroming geweest zijn. Zo niet dan gaat het bootje naar rechts (voor de landkrabben) of stuurboord (voor de zeelieden).

Ik dacht dat dit de toerentallen van de motoren waren (door de CAT logo's wellicht op het verkeerde been gezet) en het verschil in toerental zou kunnen door diesel-elektrische voortstuwing. Van dat laatste weet ik niet of dat ook werkelijk wordt toegepast op de Vlieland. Dan nog zou de vraag zijn waarom het gunstiger is om de motoren aan BB-zijde sneller te laten lopen.

Onder de meters staan wat plaatjes met daarop de aanduiding wat de meter aangeeft, in het NL: "keerkoppeling". Daaruit kan je onmiddellijk twee feiten afleiden: het gaat om de toerentallen van de keerkoppeling en dat heeft geen zin als dat de rpm's zijn van de ingaande as (= motortoerental), dus zijn het die van de uitgaande as = na reductie, want de draairichting wordt aangegeven door drie lampjes "vooruit" enz. Het tweede feit dat je hieraan kan zien is, dat het een dieselmechanische installatie is, anders spreek je namelijk niet van een keerkoppeling, omdat die bij een elektromotor doorgaans niet noodzakelijk is. Waarmee de vraag naar de ongelijke SB en BB toeren niet is beantwoord, natuurlijk.

Gegevens:

VLIELAND (4)   2005-   mCatf   2005   FBMA Babcock Marine, Cebu 1018   64,14(57,80)x17,00(-)x2,50            4 CATERPILLAR 3508b, totaal 2480 Kw

zie verder:

http://marine.cat.com/cat-3508B

Soms is het dus goed even verder te kijken naar zulke specificaties, want het toerental van 1600 als op de meters van de keerkoppelingen aangegeven, wijst uit dat er geen reductie in de tandwielkast zit, het is dus alleen een keerkoppeling waarvan revs ingaande as = revs uitgaande as. Sorry voor de overlast, ik had direct even verder moeten kijken...... :-[
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2010, 22:48:21 door willem boot »

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland
« Reactie #160 Gepost op: 6 juli 2010, 06:20:48 »
Lijkt me nogal wat, 1600 omw/min voor een schroef.......?  Bij een dubbelschroefsinstallatie draaide de ene motor altijd een iets ander toerental dan de andere, om te voorkomen dat resonanties elkaar zouden gaan versterken, ( kort door de bocht) misschien dat dat bij de "Vlieland" ook een rol speelt.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland
« Reactie #161 Gepost op: 6 juli 2010, 14:32:24 »
Lijkt me nogal wat, 1600 omw/min voor een schroef.......?  Bij een dubbelschroefsinstallatie draaide de ene motor altijd een iets ander toerental dan de andere, om te voorkomen dat resonanties elkaar zouden gaan versterken, ( kort door de bocht) misschien dat dat bij de "Vlieland" ook een rol speelt.

Pieter

Eens, Pieter, maar ik klan er ook niks anders van maken. Zoals je ziet draaien die machines volgens de opgaven van Cat in (naar ik aanneem) licht gekenepen uitvoering zelf ook 1600 RPM om bij de ong. 620 kW uit te komen. Ik zal nog eens even lijken of ik verder wat kan vinden.

Wat die resonanties betreft: zou kunnen, maar wordt dat tegenwoordig niet elektronisch afgevangen? Ik ben nu eenmaal maar een simpele stoomfiguur uit het steenkolentijdperk met hooguit wat affectie met diesels die op zoiets lijken, dus mijn kennis is wat dat betreft niet echt van dattum.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland
« Reactie #162 Gepost op: 27 juli 2010, 15:28:40 »
Even ge?nformeerd (en antwoord gekreen): de tandwielkasten/keerkoppelingen hebben een reductie van 3,5:1.  Beetje merkwaardige metertjes, die dus de toeren van de ingande as weergeven.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #163 Gepost op: 27 juli 2010, 21:11:20 »
Even ge?nformeerd (en antwoord gekreen): de tandwielkasten/keerkoppelingen hebben een reductie van 3,5:1.  Beetje merkwaardige metertjes, die dus de toeren van de ingande as weergeven.

Bedankt Willem, is dat raadsel ook weer opgelost. Draaien de schroeven dus circa 460 omwentelingen per minuut. Toerental ingaande as = toerental krukas = toerental motor. Zijn het m.i. toch gewoon toerentellers van de motoren en daarom voorzien van het logo van de Caterpillar. Of zie ik dat nou verkeerd?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland
« Reactie #164 Gepost op: 27 juli 2010, 22:47:31 »
Even ge?nformeerd (en antwoord gekreen): de tandwielkasten/keerkoppelingen hebben een reductie van 3,5:1.  Beetje merkwaardige metertjes, die dus de toeren van de ingande as weergeven.

Bedankt Willem, is dat raadsel ook weer opgelost. Draaien de schroeven dus circa 460 omwentelingen per minuut. Toerental ingaande as = toerental krukas = toerental motor. Zijn het m.i. toch gewoon toerentellers van de motoren en daarom voorzien van het logo van de Caterpillar. Of zie ik dat nou verkeerd?

Nee, dat zie je niet verkeerd Jeroen, althans in principe. De toeren van de motoren worden natuurlijk niet aangegeven door een metertje dat "keerkoppeling" zegt. Immers, er zal toch een verschil moeten zijn, omdat de keerkoppeling op het moment van omkering draairichting toeren= "0" zal moeten aangeven, terwijl de motor dan gewoon stationair zal draaien en dat is niet = 0. Om de zaak om te zetten bij een mechanische keerkoppeling zal dat toch echt 0 moeten zijn, anders vliegen de tanden om je oren en dat vindt de reder meestal niet aardig. En ja, "Cat" is een aanwijzing.