Auteur Topic: Vlieland  (gelezen 114408 keer)

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Vlieland
« Gepost op: 10 november 2005, 23:04:42 »
MS Vlieland

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 20 juli 2005 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Enkele algemene gegevens van de Vlieland:
IMO: 9303716
Callsign: PD2749
MMSI: 244090796
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling

Afmetingen
Lengte (oa): 67,84 m.
Lengte (pp): 62,64 m.
Breedte (gem): 17,0 m.
Breedte (extr): 17,25 m.
Diepgang (CWL): 2,6 m.
Depth: 5,0 m.

Tonnages
DWT: 333 t.
GT: 2726 t.
NRT: 872 t.

Capaciteit
Stallengte autodek: 300 m.
Minimale hoogte autodek: 2,60 m.
Auto's: 59 (of 6 vrachtwagens en 35 auto's)
Passagiers: 1200*

Prestaties
Motoren: 4x Caterpillar 3508B
Vermogen (MCR): 4056 PK ~ 2984 kW
Toerental motoren: 1600 rpm
Voortstuwing: 4x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 4x (elektrisch)
Snelheid (op CSR): 15,1 knopen **

Constructie
Gebouwd bij: FBMA Marine, Cebu (Fillipijnen)
Bouwnummer werf: 1018
Kiellegging: 20-12-2003
Tewaterlating: 27-1-2005
Opgeleverd: 15-4-2005
In dienst Rederij Doeksen: 20-7-2005

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot 900 passagiers (aantal binnenzitplaatsen).
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 14 knopen), topsnelheid bedraagt circa 17,5 knopen.


Topicstart: PiebeJanMan



Tijdens de lange reis vanaf de werf naar Harlingen stond er achterop de Vlieland als "thuishaven" Panama.
Waarvoor is dit?
Is het schip technisch b.v. nog niet eigendom van Doeksen tot de feestelijke overdracht & "naamgeving"?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 13:25:28 door PiebeJanMan »
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Mark

  • Gast
Re: Vlieland
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2005, 23:29:45 »
Richard,

De Panamese vlag is een goed voorbeeld van een goedkope vlag. Factoren die het voor buitenlandse schepen aantrekkelijk maken om onder de vlag van bepaalde landen te varen zijn de lage registratiekosten, de goedkope arbeidskrachten en de lage of onbestaande belastingen.

De geregistreerde eigenaar was (en is nog steeds) Wilbar Shipping.


Kortom: Centjes!
« Laatst bewerkt op: 10 november 2005, 23:35:09 door Mark »

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2005, 00:00:37 »
Richard,

De Panamese vlag is een goed voorbeeld van een goedkope vlag. Factoren die het voor buitenlandse schepen aantrekkelijk maken om onder de vlag van bepaalde landen te varen zijn de lage registratiekosten, de goedkope arbeidskrachten en de lage of onbestaande belastingen.

De geregistreerde eigenaar was (en is nog steeds) Wilbar Shipping.

Kortom: Centjes!
Betekend dat dat Doeksen technisch gezien niet de eigenaar is maar slechts de exploiteur van het schip? En is dat ook het geval bij de andere schepen van Doeksen wellicht?
Toch een aparte constructie waarin ik , uiteraard als leek, geen voordelen zie.
Ze huren het schip dan of zo?
Enig voordeel van zo'n constructie is dat Doeksen zelf geen inverstering hoeft te doen, maar capitaal beschikbaar heeft voor andere wensen.
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Mark

  • Gast
Re: Vlieland
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2005, 00:27:01 »
Ik heb geen enkel idee hoe Doeksen haar boten exploiteerd. Dit gaat mijn interesse ook te boven, om eerlijk te zijn...

De overige schepen hebben zo te zien als Registered owner TERSCHELLINGER STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Vlieland
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2005, 11:08:20 »
De vlieland was op haar reis van filipijnen naar nederland gevlagt onder panamese vlag en had als eigenaar de sleeprederij uit dordrecht. Als manager stond doeksen. In Harlingen is doeksen pas eigenaar geworden.
En was jullie ook opgevallen dat het imonummer toen ook goed zichtbaar op de achterkant was aangegeven.

Groetjes Jan
www.janvandewitte.nl
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

Mark

  • Gast
Re: Vlieland
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2005, 15:40:48 »
Is de VLIELAND heden daags niet als Binnenvaart geregistreert (zoals de veerboten op Ameland)?

Tijdens de reis naar Harlingen was het schip als zeevaart geregistreert, en dan is het verplicht om het IMO nummer zichtbaar te dragen.


Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Vlieland
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2005, 21:05:35 »
De friesland, de midsland, de oost-vlieland en de koegelwieck hebben allen ook nog hun imo nummer. Met een anderhalf mijls vergunning. Dus ook geregistreerd als binnenvaart.

Wat ik dan zo vreemd vindt is dat de binnenvaart schepen allemaal heel duidelijk hun eu nr zichtbaar hebben??
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2006, 20:52:56 »
Dat uitstekende deel, op de laatst geplaatste foto, aan de rechter kant. Waarvoor dient dat?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2006, 21:14:33 »
Dat is voor de stoppaal bij het aanmeren.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.555
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2006, 10:15:48 »
heir nog een paar fotos van 24 maart

« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 21:11:44 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.555
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2006, 13:09:08 »
hier nog twee mooie fotos (er volgen meer):
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 21:11:57 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.555
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2006, 13:43:31 »
hier nog een foto van de vlieland:
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 21:15:45 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.555
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2006, 12:05:02 »
hier ook de vlieland in harlingen, afgelopen zaterdag:
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 21:15:57 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.555
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2006, 11:27:49 »
hier mijn mooie fotos van het pinksterweekend. veel fotos zijn wat wazig door het weer, er verdampte veel water. en omdat we nu een nieuwe camera hebben met 12x optische zoom heb ik veel fotos van veraf genomen waardoor je dat verdampende water meer ziet:

« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 21:16:25 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.555
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2006, 11:09:51 »
hier de vlieland met zonsondergang, pinkster 2006:
foto 1-4

en nog een van de vlieland in het donker, want ik zie dat de topic schepen in het donker ook is verdwenen...
foto 5
(en voor twaalven is het nou eenkeer niet donkerder dan dit in deze tijd....)
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 21:17:46 door PiebeJanMan »