Auteur Topic: Vlieland  (gelezen 159847 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.705
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #105 Gepost op: 13 augustus 2009, 11:13:37 »
Nee die auto's hebben de motoren alleen aan als ze aan of van boord rijden, dan staat toch alles open en lucht het wel door en er gaan hooguit een stuk of 10 auto's van de eilanders mee. De vrachtwagens kunnen wel eens een flinke uitlaatgaswolk op het autodek laten hangen (vooral dat oude beestje van de VLAS), maar ook dit tocht wel weg voor de boot weg gevaren is en de kleppen dicht heeft.
Het betreft dus de uitlaatgassen van het schip zelf. Aangezien het schip met ca. 14 knopen vaart krijg je al zowat beaufort 3 aan wind om het schip, als je dan ook nog in de wind opvaart krijg je grote loslating aan de achterkant van het schip, door de drukverschillen blazen de uitlaatgassen zomaar de boot in, kan helaas niet snel een plaatje of filmpje vinden  :-[.  Ook als het  schip voor de wind uitvaart blazen de uitlaatgassen natuurlijk de  boot in.
Toch raar waarom ze voor een open achterkant hebben gekozen, ze hadden vast niet nagedacht over de utilaatgassen (die uitlaten zijn uberhaupt al niet goed onderzocht en ontworpen, aan de aanpassingen te zien die er al zijn gedaan. Bovendien is dit het enige schip (> 30m) wat ik ken met de uitlaten vlakbij de waterlijn).

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 264
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #106 Gepost op: 13 augustus 2009, 11:22:09 »
Dank voor de uitleg, ik vermoedde al de uitlaten vlak boven de waterlijn zaten.
Dan lijkt het inderdaad een misser in het ontwerp.
Die conventionele schoorstenen zijn zo gek nog niet..

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland
« Reactie #107 Gepost op: 13 augustus 2009, 13:32:47 »
De Schuitengat van de betonning heeft de uitlaten ook vlak boven de waterlijn, de aanzuig van de accomodatiefan zit ook redelijk achteruit, zodat je bij ongunstige wind, als het havenaggregaat bijstond lag te slapen in de uitlaatgassen van de eigen motoren. Niet echt prettig, ..... een schoorsteen is inderdaad zo gek nog niet, maar dat had de praktijk allang uitgewezen.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.022
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #108 Gepost op: 13 augustus 2009, 20:42:41 »
Toch raar waarom ze voor een open achterkant hebben gekozen, ze hadden vast niet nagedacht over de utilaatgassen (die uitlaten zijn uberhaupt al niet goed onderzocht en ontworpen, aan de aanpassingen te zien die er al zijn gedaan. Bovendien is dit het enige schip (> 30m) wat ik ken met de uitlaten vlakbij de waterlijn).

Betreffen de aanpassingen het monteren van de uitlaatpijpen? Ik kan me herinneren dat op de foto's van de Vlieland onderweg van de Filipijnen naar Nederland de uitlaatpijpen nog niet gemonteerd waren, ik meen alleen kleppen. Er had zich toen al snel flink wat roet afgezet tegen de achterkant van het schip. Later zijn de uitlaatpijpen gemonteerd (naar buiten gericht) met daar overheen een roostervloer. Geen fraai gezicht zo. Uit oogpunt van kosten zullen ze wel zo snel mogelijk de weg naar buiten zoeken en daarom niet gekozen hebben voor afvoer via een schoorsteen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2009, 21:21:17 door Vriend »

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Vlieland
« Reactie #109 Gepost op: 13 augustus 2009, 20:48:21 »
Zullen ze niet de klep open hebben staan met alleen warm weer omdat t anders erg benauwd wordt op t autodek? dat denk ik persoonlijk eerder dan tegen de uitlaatgassen van de auto's en/of hoofdmotoren...
In de winter zie je haar namelijk nooit met openstaande klep varen ;-)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.705
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #110 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:17:37 »
Wat ik vorig jaar hoorde was dat het voor de uitlaatgassen van het schip was... Maar zal in de zomer iets meer last brengen dan in de winter vanwege de temperatuur inderdaad. Verder hangt het ook nog van de bemanning af, wie wat prefereert. En bij slechte weersomstandigheden gaan ze natuurlijk dicht.

Wat betreft de uitlaten; denk dat het eerder een kwestie is van ruimte, op deze manier houdt je de meeste ruimte op het autodek en in de salons. Bij een catamaran zou je natuurlijk 2 schoorstenen moeten aanleggen met de nodige isolatie en veiligheidsmaatregelen, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de ruimte (en dann zou er ook weer rekening mee gehouden moeten worden dat de auto's uit de zijkanten ook nog fatsoenlijk van boord moeten kunnen op vlie... Daarnaast was het ontwerp natuurlijk zonder deze pijpen, want er waren eerst ook geen ducktails gepland. De uitlaatpijpen en roosters enz. zijn volgens mij iom of zelfs door Shipdock ontworpen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2009, 23:39:30 door Wim Vink »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.705
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #111 Gepost op: 13 augustus 2009, 23:17:25 »
Vlieland omstreeks 20 over 8 vanavond weer voor de veerdam van Vlieland:
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:29:23 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland
« Reactie #112 Gepost op: 14 augustus 2009, 06:49:46 »
Bij autoferries is het redelijk algemeen dat de schoorsteenopgangen aan weerzijden van het autodek geleid worden, ook bij schepen met een enkele romp, kijk maar naar de Midsland, Schellingerland  en de Noord Nederland (3) waar de uitlaatgassenleidingen aan stuurboord omhoog gingen om vervolgens de schoorsteen , die wel weer centraal geplaatst was,te verlaten. Ook bij scandinavische veerboten zag je vaak dat aan bakboord en stuurboord een echte schoorsteen geplaatst was en centraal soms nog een nepschoorsteen, Ook de HSS ferries van Stena hebben twee naast elkaar geplaatste
uitlaatgassenafvoeren. De huidige Friesland heeft en de Midsland (1) had een centrale schoorsteen met centrale machinekamerschacht, in het geval van de Friesland alleen maar practisch, omdat de hefdekken zonder deze constructie wel erg breed zouden zijn en bovendien minder flexibel. Misschien heeft het ontbreken van schoorstenen op de Vlieland iets te maken met roetneerslag op de dekken, maar zeker ruimtebesparing en het kostenaspect zal ook een rol gespeeld hebben.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.705
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #113 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:32:46 »
Moet nog even wat rechtzetten, want had het toch fout. De kleppen worden opengezet om de uitlaatgassen van de vrachtwagens en de warmte wat tegen te gaan, want de ventilatie is niet helemaal sterk genoeg en frisse wind is wat beter.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.705
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland
« Reactie #114 Gepost op: 14 augustus 2009, 19:39:02 »
Vandaag de laatste dag van de Vlieland-reportage. Vandaag teruggekomen met de 11.45 boot vanaf Vlieland. Een geweldige week gehad, met veel mooie foto's. Hier dus de laatste dag;

Vlieland vertrekt om 14.15 weer richting Vlieland:
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:29:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.022
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #115 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:21:23 »
De Vlieland op 22 augustus 2009.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:29:35 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.022
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #116 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:41:36 »
De Vlieland op 23 augustus 2009 met een mooi avondzonnetje.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:31:12 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.022
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #117 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:05:16 »
De Vlieland op 25 augustus 2009 vanaf het strand ter hoogte van de Fortweg.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:33:35 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.022
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #118 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:28:26 »
De Vlieland 's avonds vlak voor aankomst op 26 augustus 2009
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:33:54 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.022
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland
« Reactie #119 Gepost op: 29 augustus 2009, 23:05:54 »
De dag voor ons vertrek van Vlieland was er een lekker windje opgestoken. Dat betekent een ruig zeetje voor de Vlielanddienst. De eerste foto's heb ik genomen vanaf het strand bij de jachthaven. Zonde want ik had beter de Fortweg af kunnen fietsen  :(

foto1-3

Later op de dag alsnog de Fortweg afgefietst. Helaas was de zee al weer een stuk minder ruig.

foto 4-6
« Laatst bewerkt op: 4 november 2017, 21:34:39 door PiebeJanMan »