Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Vlieland
PiebeJanMan:
De metertjes geven gewoon het toerental van de motor aan, er staat immers een CAT-logo op en het is zeer onwaarschijnlijk dat schroeven van het formaat van de Vlieland op 1600 rpm draaien...
Het plaatje eronder met Keerkoppeling staat los van de meter erboven. Dit plaatje geeft gewoon per motor aan in welke stand de keerkoppeling staat, daarom staat er keerkoppeling boven...
Ik denk niet dat de verschillende toerentallen met resonantie te maken hebben, resonantie zou opgelost moeten worden door rubbers en een degelijke constructie die niet resoneert. Dus zal er een zijwaartse stroming geweest zijn, of was de stuurman/kapitein aan het kijken hoe het vaart met de motoren op ongelijke toerentallen. Ook kan het zijn dat ze een hele flauwe bocht moesten maken en dit even op de motoren hebben gedaan in plaats van met het roer.
willem boot:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 1 augustus 2010, 16:41:52 ---De metertjes geven gewoon het toerental van de motor aan, er staat immers een CAT-logo op en het is zeer onwaarschijnlijk dat schroeven van het formaat van de Vlieland op 1600 rpm draaien...
Het plaatje eronder met Keerkoppeling staat los van de meter erboven. Dit plaatje geeft gewoon per motor aan in welke stand de keerkoppeling staat, daarom staat er keerkoppeling boven...
--- Einde van citaat ---
Klopt helemaal, hoor, problem solved.....
Vriend:
Dat dacht ik dus ook, de toerentellers en de plaatjes van de keerkoppelingen vormen ook geen geheel op het paneel. De schroeven draaien trouwens geen 1.600 rpm omdat de tandwielkasten een overbrenging van 3,5:1 hebben. Dus elke 3,5 omwentelingen die de ingaande as (motor) maakt, vertaalt zich naar 1 omwenteling van de uitgaande as (dus ook van de schroef). Dan draaien de schroeven 1.600 / 3,5 = ca. 460 rpm wat mij aannemelijk lijkt.
Ik vermoed dat het toch iets van zijwaartse stroming of een flauwe bocht geweest is. Die tandwielkasten zullen een vaste overbrenging hebben en dan gaat het schip toch echt niet rechtdoor bij ongelijke toerentallen aan BB en SB zijde (of ze moeten constant tegensturen :P).
Als ik eens met het schip vaar, dan zal ik tijdens het manoeuvreren erop letten. Is het inderdaad het toerental van de ingaande as, dan moet de toerenteller op '0' staan als de keerkoppeling op neutraal staat. Blijft de toerenteller een toerental aangeven als de keerkoppeling op neutraal staat, dan zijn het de toerentellers van de motoren.
Vriend:
Willem reageerde net toen ik mijn bericht plaatste, probleem opgelost zie ik.
Evert Jan:
De Vlieland voor de haven van Harlingen 24-07-2010, vanaf de Midsland van 13:15
En net in de haven
Aan de brug, tijdens vertrek Midsland
en de achterzijde, doorkijkje
Evert Jan
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie