Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Vlieland
natureboy:
Lijkt me nogal wat, 1600 omw/min voor een schroef.......? Bij een dubbelschroefsinstallatie draaide de ene motor altijd een iets ander toerental dan de andere, om te voorkomen dat resonanties elkaar zouden gaan versterken, ( kort door de bocht) misschien dat dat bij de "Vlieland" ook een rol speelt.
Pieter
willem boot:
--- Citaat van: dageraad op 6 juli 2010, 06:20:48 ---Lijkt me nogal wat, 1600 omw/min voor een schroef.......? Bij een dubbelschroefsinstallatie draaide de ene motor altijd een iets ander toerental dan de andere, om te voorkomen dat resonanties elkaar zouden gaan versterken, ( kort door de bocht) misschien dat dat bij de "Vlieland" ook een rol speelt.
Pieter
--- Einde van citaat ---
Eens, Pieter, maar ik klan er ook niks anders van maken. Zoals je ziet draaien die machines volgens de opgaven van Cat in (naar ik aanneem) licht gekenepen uitvoering zelf ook 1600 RPM om bij de ong. 620 kW uit te komen. Ik zal nog eens even lijken of ik verder wat kan vinden.
Wat die resonanties betreft: zou kunnen, maar wordt dat tegenwoordig niet elektronisch afgevangen? Ik ben nu eenmaal maar een simpele stoomfiguur uit het steenkolentijdperk met hooguit wat affectie met diesels die op zoiets lijken, dus mijn kennis is wat dat betreft niet echt van dattum.
willem boot:
Even ge?nformeerd (en antwoord gekreen): de tandwielkasten/keerkoppelingen hebben een reductie van 3,5:1. Beetje merkwaardige metertjes, die dus de toeren van de ingande as weergeven.
Vriend:
--- Citaat van: willem boot op 27 juli 2010, 15:28:40 ---Even ge?nformeerd (en antwoord gekreen): de tandwielkasten/keerkoppelingen hebben een reductie van 3,5:1. Beetje merkwaardige metertjes, die dus de toeren van de ingande as weergeven.
--- Einde van citaat ---
Bedankt Willem, is dat raadsel ook weer opgelost. Draaien de schroeven dus circa 460 omwentelingen per minuut. Toerental ingaande as = toerental krukas = toerental motor. Zijn het m.i. toch gewoon toerentellers van de motoren en daarom voorzien van het logo van de Caterpillar. Of zie ik dat nou verkeerd?
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 27 juli 2010, 21:11:20 ---
--- Citaat van: willem boot op 27 juli 2010, 15:28:40 ---Even ge?nformeerd (en antwoord gekreen): de tandwielkasten/keerkoppelingen hebben een reductie van 3,5:1. Beetje merkwaardige metertjes, die dus de toeren van de ingande as weergeven.
--- Einde van citaat ---
Bedankt Willem, is dat raadsel ook weer opgelost. Draaien de schroeven dus circa 460 omwentelingen per minuut. Toerental ingaande as = toerental krukas = toerental motor. Zijn het m.i. toch gewoon toerentellers van de motoren en daarom voorzien van het logo van de Caterpillar. Of zie ik dat nou verkeerd?
--- Einde van citaat ---
Nee, dat zie je niet verkeerd Jeroen, althans in principe. De toeren van de motoren worden natuurlijk niet aangegeven door een metertje dat "keerkoppeling" zegt. Immers, er zal toch een verschil moeten zijn, omdat de keerkoppeling op het moment van omkering draairichting toeren= "0" zal moeten aangeven, terwijl de motor dan gewoon stationair zal draaien en dat is niet = 0. Om de zaak om te zetten bij een mechanische keerkoppeling zal dat toch echt 0 moeten zijn, anders vliegen de tanden om je oren en dat vindt de reder meestal niet aardig. En ja, "Cat" is een aanwijzing.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie