Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen
Vlieland
Vriend:
Een blik op de toerentellers van de hoofdmotoren van de Vlieland. Deze foto nam ik op 22 augustus 2009 door één van de (achter)ramen van de stuurhut. Wat opvalt is dat de motoren aan BB zijde iets sneller draaien dan die aan SB zijde.
Foto: © Jeroen Vriend
Humtidumty:
Dank voor deze afbeelding Jeroen.
Is het zichtbaar dat alle motoren gebruikt worden.
willem boot:
--- Citaat van: Humtidumty op 5 juli 2010, 08:49:58 ---Dank voor deze afbeelding Jeroen.
--- Einde van citaat ---
Als je de laatste zin als een vraag bedoelt (toch?): ja, dat is zichtbaar: je ziet 4 "meters" "R.P.M."- revolutions per minute = omwentelingen per minuut. De beide linkerschalen (BB-kasten) geven een licht hoger toerental aan dan de beide rechter (SB-kasten). Overigens, zijn dit de meters die aangeven hoeveel toeren de tandwielkasten maken, dus na reductie, en niet die van de motoren zelf. Ik ken het schip verder niet goed, dus ik moet het van de foto aflezen.
Waarom ze zo varen, zou ik niet weten. Het lijkt mij waarschijnlijk dat er misschien iets van zijwaarts inkomende stroming wordt gecompenseerd. Als het niet zo'n modern schip was, zou je ook nog kunnen denken aan afwijkende calibratie van de meters. Het verbaast me trouwens wel dat op zo'n moderne bak geen digitale meters zijn geplaatst.
Vriend:
--- Citaat van: willem boot op 5 juli 2010, 20:15:55 ---
--- Citaat van: Humtidumty op 5 juli 2010, 08:49:58 ---Dank voor deze afbeelding Jeroen.
--- Einde van citaat ---
Als je de laatste zin als een vraag bedoelt (toch?): ja, dat is zichtbaar: je ziet 4 "meters" "R.P.M."- revolutions per minute = omwentelingen per minuut. De beide linkerschalen (BB-kasten) geven een licht hoger toerental aan dan de beide rechter (SB-kasten). Overigens, zijn dit de meters die aangeven hoeveel toeren de tandwielkasten maken, dus na reductie, en niet die van de motoren zelf. Ik ken het schip verder niet goed, dus ik moet het van de foto aflezen.
Waarom ze zo varen, zou ik niet weten. Het lijkt mij waarschijnlijk dat er misschien iets van zijwaarts inkomende stroming wordt gecompenseerd. Als het niet zo'n modern schip was, zou je ook nog kunnen denken aan afwijkende calibratie van de meters. Het verbaast me trouwens wel dat op zo'n moderne bak geen digitale meters zijn geplaatst.
--- Einde van citaat ---
Toen ik de foto maakte ging het schip in ieder geval gewoon rechtdoor. Als dit het toerental na reductie is, dan moet er iets van zijwaartse stroming geweest zijn. Zo niet dan gaat het bootje naar rechts (voor de landkrabben) of stuurboord (voor de zeelieden).
Ik dacht dat dit de toerentallen van de motoren waren (door de CAT logo's wellicht op het verkeerde been gezet) en het verschil in toerental zou kunnen door diesel-elektrische voortstuwing. Van dat laatste weet ik niet of dat ook werkelijk wordt toegepast op de Vlieland. Dan nog zou de vraag zijn waarom het gunstiger is om de motoren aan BB-zijde sneller te laten lopen.
willem boot:
--- Citaat van: Vriend op 5 juli 2010, 22:08:46 ---
Toen ik de foto maakte ging het schip in ieder geval gewoon rechtdoor. Als dit het toerental na reductie is, dan moet er iets van zijwaartse stroming geweest zijn. Zo niet dan gaat het bootje naar rechts (voor de landkrabben) of stuurboord (voor de zeelieden).
Ik dacht dat dit de toerentallen van de motoren waren (door de CAT logo's wellicht op het verkeerde been gezet) en het verschil in toerental zou kunnen door diesel-elektrische voortstuwing. Van dat laatste weet ik niet of dat ook werkelijk wordt toegepast op de Vlieland. Dan nog zou de vraag zijn waarom het gunstiger is om de motoren aan BB-zijde sneller te laten lopen.
--- Einde van citaat ---
Onder de meters staan wat plaatjes met daarop de aanduiding wat de meter aangeeft, in het NL: "keerkoppeling". Daaruit kan je onmiddellijk twee feiten afleiden: het gaat om de toerentallen van de keerkoppeling en dat heeft geen zin als dat de rpm's zijn van de ingaande as (= motortoerental), dus zijn het die van de uitgaande as = na reductie, want de draairichting wordt aangegeven door drie lampjes "vooruit" enz. Het tweede feit dat je hieraan kan zien is, dat het een dieselmechanische installatie is, anders spreek je namelijk niet van een keerkoppeling, omdat die bij een elektromotor doorgaans niet noodzakelijk is. Waarmee de vraag naar de ongelijke SB en BB toeren niet is beantwoord, natuurlijk.
Gegevens:
VLIELAND (4) 2005- mCatf 2005 FBMA Babcock Marine, Cebu 1018 64,14(57,80)x17,00(-)x2,50 4 CATERPILLAR 3508b, totaal 2480 Kw
zie verder:
http://marine.cat.com/cat-3508B
Soms is het dus goed even verder te kijken naar zulke specificaties, want het toerental van 1600 als op de meters van de keerkoppelingen aangegeven, wijst uit dat er geen reductie in de tandwielkast zit, het is dus alleen een keerkoppeling waarvan revs ingaande as = revs uitgaande as. Sorry voor de overlast, ik had direct even verder moeten kijken...... :-[
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie