Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Vlieland

<< < (23/86) > >>

PiebeJanMan:
Wat ik vorig jaar hoorde was dat het voor de uitlaatgassen van het schip was... Maar zal in de zomer iets meer last brengen dan in de winter vanwege de temperatuur inderdaad. Verder hangt het ook nog van de bemanning af, wie wat prefereert. En bij slechte weersomstandigheden gaan ze natuurlijk dicht.

Wat betreft de uitlaten; denk dat het eerder een kwestie is van ruimte, op deze manier houdt je de meeste ruimte op het autodek en in de salons. Bij een catamaran zou je natuurlijk 2 schoorstenen moeten aanleggen met de nodige isolatie en veiligheidsmaatregelen, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de ruimte (en dann zou er ook weer rekening mee gehouden moeten worden dat de auto's uit de zijkanten ook nog fatsoenlijk van boord moeten kunnen op vlie... Daarnaast was het ontwerp natuurlijk zonder deze pijpen, want er waren eerst ook geen ducktails gepland. De uitlaatpijpen en roosters enz. zijn volgens mij iom of zelfs door Shipdock ontworpen.

PiebeJanMan:
Vlieland omstreeks 20 over 8 vanavond weer voor de veerdam van Vlieland:

natureboy:
Bij autoferries is het redelijk algemeen dat de schoorsteenopgangen aan weerzijden van het autodek geleid worden, ook bij schepen met een enkele romp, kijk maar naar de Midsland, Schellingerland  en de Noord Nederland (3) waar de uitlaatgassenleidingen aan stuurboord omhoog gingen om vervolgens de schoorsteen , die wel weer centraal geplaatst was,te verlaten. Ook bij scandinavische veerboten zag je vaak dat aan bakboord en stuurboord een echte schoorsteen geplaatst was en centraal soms nog een nepschoorsteen, Ook de HSS ferries van Stena hebben twee naast elkaar geplaatste
uitlaatgassenafvoeren. De huidige Friesland heeft en de Midsland (1) had een centrale schoorsteen met centrale machinekamerschacht, in het geval van de Friesland alleen maar practisch, omdat de hefdekken zonder deze constructie wel erg breed zouden zijn en bovendien minder flexibel. Misschien heeft het ontbreken van schoorstenen op de Vlieland iets te maken met roetneerslag op de dekken, maar zeker ruimtebesparing en het kostenaspect zal ook een rol gespeeld hebben.

Pieter

PiebeJanMan:
Moet nog even wat rechtzetten, want had het toch fout. De kleppen worden opengezet om de uitlaatgassen van de vrachtwagens en de warmte wat tegen te gaan, want de ventilatie is niet helemaal sterk genoeg en frisse wind is wat beter.

PiebeJanMan:
Vandaag de laatste dag van de Vlieland-reportage. Vandaag teruggekomen met de 11.45 boot vanaf Vlieland. Een geweldige week gehad, met veel mooie foto's. Hier dus de laatste dag;

Vlieland vertrekt om 14.15 weer richting Vlieland:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie