Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Vlieland

<< < (22/86) > >>

PiebeJanMan:
Nee die auto's hebben de motoren alleen aan als ze aan of van boord rijden, dan staat toch alles open en lucht het wel door en er gaan hooguit een stuk of 10 auto's van de eilanders mee. De vrachtwagens kunnen wel eens een flinke uitlaatgaswolk op het autodek laten hangen (vooral dat oude beestje van de VLAS), maar ook dit tocht wel weg voor de boot weg gevaren is en de kleppen dicht heeft.
Het betreft dus de uitlaatgassen van het schip zelf. Aangezien het schip met ca. 14 knopen vaart krijg je al zowat beaufort 3 aan wind om het schip, als je dan ook nog in de wind opvaart krijg je grote loslating aan de achterkant van het schip, door de drukverschillen blazen de uitlaatgassen zomaar de boot in, kan helaas niet snel een plaatje of filmpje vinden  :-[.  Ook als het  schip voor de wind uitvaart blazen de uitlaatgassen natuurlijk de  boot in.
Toch raar waarom ze voor een open achterkant hebben gekozen, ze hadden vast niet nagedacht over de utilaatgassen (die uitlaten zijn uberhaupt al niet goed onderzocht en ontworpen, aan de aanpassingen te zien die er al zijn gedaan. Bovendien is dit het enige schip (> 30m) wat ik ken met de uitlaten vlakbij de waterlijn).

HansG:
Dank voor de uitleg, ik vermoedde al de uitlaten vlak boven de waterlijn zaten.
Dan lijkt het inderdaad een misser in het ontwerp.
Die conventionele schoorstenen zijn zo gek nog niet..

natureboy:
De Schuitengat van de betonning heeft de uitlaten ook vlak boven de waterlijn, de aanzuig van de accomodatiefan zit ook redelijk achteruit, zodat je bij ongunstige wind, als het havenaggregaat bijstond lag te slapen in de uitlaatgassen van de eigen motoren. Niet echt prettig, ..... een schoorsteen is inderdaad zo gek nog niet, maar dat had de praktijk allang uitgewezen.

Pieter

Vriend:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 13 augustus 2009, 11:13:37 ---Toch raar waarom ze voor een open achterkant hebben gekozen, ze hadden vast niet nagedacht over de utilaatgassen (die uitlaten zijn uberhaupt al niet goed onderzocht en ontworpen, aan de aanpassingen te zien die er al zijn gedaan. Bovendien is dit het enige schip (> 30m) wat ik ken met de uitlaten vlakbij de waterlijn).

--- Einde van citaat ---

Betreffen de aanpassingen het monteren van de uitlaatpijpen? Ik kan me herinneren dat op de foto's van de Vlieland onderweg van de Filipijnen naar Nederland de uitlaatpijpen nog niet gemonteerd waren, ik meen alleen kleppen. Er had zich toen al snel flink wat roet afgezet tegen de achterkant van het schip. Later zijn de uitlaatpijpen gemonteerd (naar buiten gericht) met daar overheen een roostervloer. Geen fraai gezicht zo. Uit oogpunt van kosten zullen ze wel zo snel mogelijk de weg naar buiten zoeken en daarom niet gekozen hebben voor afvoer via een schoorsteen.

brandaris:
Zullen ze niet de klep open hebben staan met alleen warm weer omdat t anders erg benauwd wordt op t autodek? dat denk ik persoonlijk eerder dan tegen de uitlaatgassen van de auto's en/of hoofdmotoren...
In de winter zie je haar namelijk nooit met openstaande klep varen ;-)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie