Auteur Topic: Prinses Irene  (gelezen 16780 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Prinses Irene
« Gepost op: 27 augustus 2009, 17:33:49 »
Wie heeft er meer informatie over het schip en haar dienst?

http://link.marktplaats.nl/274645343
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:38:40 door Wim Vink »

natureboy

  • Gast
Re:Prinses Irene
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2009, 18:30:41 »
Hoi Redmer. ik kan wel eens even in het museum kijken, we hebben net een hele goede foto van de Prinses Irene binnengekregen, wat ik wel weet is dat het schip nooit in de veerdienst gevaren heeft en ik meen dat het als jacht verkocht is, maar misschien weten anderen er meer van.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:38:52 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Prinses Irene (?)
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2009, 18:37:34 »
In een van de eerste versies van het forum is hij ook ter sprake gekomen.
Het schip is nooit van de Rederij geweest, maar was eigendom van een van de leden van de Doeksen familie.
Zal, net al Pieter, ook in mijn geheugen graven hoe het ook weer precies zat.
En Willem Boot zal het zo kunnen ophoesten.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Prinses Irene
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:36:56 »
'Prinses Irene' was eigendom van Jan Doeksen Jr die er "Zuiderzeecruises" mee wilde maken of heeft gemaakt. Toen hij meer bij de Rederij werd betrokken is het schip verkocht als privé jacht van de President van Liberia. Heeft geen rol gespeeld in de bootdienst.

Opmerking: in een van de recentere berichten zie ik, dat weer gesproken wordt van de "veerdienst" op Terschelling en Vlieland. De diensten naar de eilanden zijn wettelijk "bootdiensten" omdat ze niet onder de Verenwet 1921 vallen (zijn > 2,5 km en zodoende geen "veer"). Daarom heeft de Provinciale overheid geen zeggenschap over deze diensten.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2015, 09:35:24 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Irene
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2009, 16:53:36 »
Bedankt Willem voor je snelle reactie.

Uit de oudere versie van het forum heb ik deze foto nog bewaard:

« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:39:22 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Irene
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2009, 17:40:29 »
En om de geschiedenis compleet te maken, nog een foto van dit schip.

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 11:40:17 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Irene
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2009, 16:20:46 »
Willem Boot heeft al gereageerd op de openstaande vraag van Redmer.
Ik wist dat ik ergens ook nog wat informatie had, hoewel dat niet veel meer is dan WB al meldde.
In het boek Holland Meeslepend van Jan Heuff vond ik ook nog informatie over dit schip (blz 22), maar dat mag ik niet digitaal maken en hier publiceren, omdat niets gekopieerd mag worden zonder toestemming van uitgever of auteur.

Als aanvulling op WB kan ik melden dat het een voormalige Engelse kanonneerboot betrof, die door Jan Doeksen werd gekocht voor fl. 40.000.
Er staat ook een afdruk van een schilderij van de Prinses Irene afgedrukt.



(Het boek, ISBN978-90-70886-77-6, uitgave Flevodruk, Harlingen, is nog steeds te koop).

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 11:51:57 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Prinses Irene
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:33:21 »
Ik kende dit schip nog niet maar vind het een mooi gelijnd schip met een opmerkelijk gevormde achtersteven. De schoorsteen vind ik erg op die van de Friesland (1) lijken (voor dat deze is ingekort uiteraard). Zijn die schoorstenen kenmerkend voor schepen uit die tijd? Gezien de herkomst van het schip en de eerdere functie die het had, zal het ontwerp niet van dezelfde hand zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:40:02 door Wim Vink »

natureboy

  • Gast
Prinses Irene
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:59:55 »
Het is in mijn ogen een aardige poging om van een kannoneerboot nog iets toonbaars te maken, maar de proporties kloppen niet echt, het stuurhuis vind ik een beetje typisch en de sloepen met davits zijn wat aan de forse kant. De schoorsteen heeft inderdaad wat weg van de Friesland, maar in die tijd (1945-1970) werd er meer en meer aan stroomlijn gedaan. In deze periode werden de mooiste mechanisch voortbewogen schepen gebouwd, en daar hoorden dit soort schoorstenen ook bij, je ziet ze ook op VNS schepen uit deze periode, maar de Holland  van 1952 had bijvoorbeeld een gewone rechttoe rechtaan schoorsteen die zich wonderwel in het ontwerp voegde. De Oost Vlieland van 1962 had ook iets dergelijks, maar dat was een dummy, de uitlaatgassen werden afgevoerd door een in de achtermast verwerkt rookkanaal, en dat brengt me op de schoorstenen van bijvoorbeeld de Rotterdam van 1957. Dit passagierschip had twee naast elkaar staande rookkanalen op het achterschip. Ook de Britse Canberra had een dergelijke constructie. maar schepen van de rotterdamsche Lloyd en KNSM werden tot in de jaren zestig met gewone, rechte schoorstenen gebouwd.
Wat eigenlijk alle schepen uit die jaren gemeen hadden, was een fraai gelijnd ontwerp. Nergens blijft de aandacht aan hinderlijke details hangen, ontwerpen was mensenwerk, en op ontwerpbureaus werkten een soort kunstenaars.
Helaas ligt die tijd ver achter ons, smaken verschillen maar de huidige, zielloze zeegloze bouwsels kunnen mij niet bekoren.




Pieter
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:40:19 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Prinses Irene
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:10:01 »
Ik kende dit schip nog niet maar vind het een mooi gelijnd schip met een opmerkelijk gevormde achtersteven. De schoorsteen vind ik erg op die van de Friesland (1) lijken (voor dat deze is ingekort uiteraard). Zijn die schoorstenen kenmerkend voor schepen uit die tijd? Gezien de herkomst van het schip en de eerdere functie die het had, zal het ontwerp niet van dezelfde hand zijn.

Nee, het ontwerp was uiteraard niet van dezelfde hand. In de vormgeving van schepen kan je inderdaad ongeveer de periode van bouw benaderen. Ook in ship design zijn duidelijke modetrends, al dan niet ingegeven door technische basiselementen. Zo is bijvoorbeeld het plaatsen van de schoorsteen ver over het midden van het schip naar achteren een direct gevolg van het plaatsen van de hoofdmotor(en) in het achterschip om de schroefasleiding(en) zo kort mogelijk te houden. Bij de rederij bijvoorbeeld waren ze daaraan eind jaren 1950 nog niet gewend en vandaar dat de 'Oost-Vlieland' wel een "schoorsteen" in het midden kreeg, die diende als trappenhuis. Gewoon voor het mooie.
Je moest eens weten wat een storm van kritiek de ontwerpers van de laatste 'Rotterdam' over zich heen kregen toen bleek, dat het schip met schoorstenen als een soort 'achtermast" was uitgerust. Dat was ff wennen in vergelijking met de 'Nieuw Amsterdam'. De huidige 'Friesland' heeft duidelijk een referentie aan het uiterlijk van de grote cruiseschepen, ook dat is mode.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:40:33 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Prinses Irene
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:12:20 »
Pieter, we dachten kennelijk tegelijk hetzelfde, er zit nog geen kwartier tussen.................
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:40:48 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Prinses Irene
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:15:53 »
Pieter, voor zover ik weet was de 'Kedoe' van de Rotterdamsche Lloyd de eerste die geen "echte" schoorsteen had.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:41:04 door Wim Vink »

natureboy

  • Gast
Prinses Irene
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2009, 07:33:44 »
Inderdaad, Willem, twee zielen, ??n gedachte, ik denk dat we beide shiplovers zijn, ik bekijk de huidige schepen als puur functionele gevallen, zonder enige lijn of charme, inderdaad de "Kedoe"was het eerste schip onder Nederlandse vlag zonder schoorsteen, maar bij de Deense "Selandia" hadden ze dat kunstje al eerder uitgehaald. Back on topic maar weer.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:41:20 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Irene
« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2013, 17:07:20 »
In Terschelling Magazine van begin 2000 stond een stukje over diverse artikelen uit de Harlinger Courant van het 1e kwartaal van 1950.
Daarin o.a onderstaand verhaal over de Prinses Irene.
Voor alle duidelijkheid: dit schip was eigendom van J. Doeksen en niet van de Rederij.



repro: Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 09:41:30 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Prinses Irene
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2014, 09:43:08 »
De Prinses Irene in de haven van West-Terschelling in 1950.
Helemaal links op de foto waar te nemen.



foto: coll. G. Laarhoven-Buma
met vriendelijke groeten,
Wim Vink