Auteur Topic: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)  (gelezen 51355 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #30 Gepost op: 7 april 2010, 09:54:42 »
Geen succes dus, er is geen verbouwingsdossier meer aanwezig. Het werfarchief van Welgelegen is al lang "geschoond" en verspreid en bovendien heb ik daar jaren terug al opgediept wat er toen nog was (en dat was niet veel). Ook lang geleden heb ik het archief van de ontwerper, M. A. Cornelissen (eigenlijk dus Schouten, die ook de Holland, de Zeeuwen en de Oost-Vlieland had getekend) erop geraadpleegd en vrij weinig gegevens gevonden. Hier komen we dus niet verder mee.

Pieter, ken jij nog iemand uit de vetput die destijds met het apparaat heeft gevaren?

Voor niet-stoomkenners nog de aanvulling dat dergelijke stoommachines "dubbelwerkend" waren, d.w.z. dat de stoom in arbeid werd omgezet voor en achter de zuiger.
« Laatst bewerkt op: 7 april 2010, 11:40:38 door willem boot »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #31 Gepost op: 7 april 2010, 20:29:33 »
De Schellingerland (2) in de haven van West op 25 augustus 1972. Het schip heet hier Schellingerland I, en de Schellingerland (3) (de slof)
heette op dat moment Schellingerland II. Eigenlijk is het tegelijkertijd een double Doeksen, want de kleine Vlieland ligt erachter.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:47:15 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2010, 20:27:09 »
Een foto van de Schellingerland genomen vanaf het bakdek. De opname dateert van augustus 1972.
Voor Wim Vink: de bus op de kade is de Fram 4754.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:45:57 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #33 Gepost op: 2 juni 2010, 22:34:54 »
Nog twee detailopnames van de Schellingerland gemaakt in augustus 1972
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:42:22 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #34 Gepost op: 3 september 2011, 10:29:00 »
Uit een ansichtenserie die omstreeks 1966 op TS werden verkocht, de opnamen waren van Cees vd Meulen.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #35 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:50:25 »
Van de Dokter Wagemaker bezit ik een 5-tal ansichten. Interessant om hier te posten? Misschien zijn ze ooit al eens vertoond, ik kan dat slecht nagaan.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #36 Gepost op: 11 oktober 2011, 14:15:21 »
Altijd welkom! Veel foto's zijn verloren gegaan door het opnieuw op de server moeten zetten van het forum(om het even positief te zeggen). Alle foto's zijn altijd leuk om te zien, je hebt een paar mooie op picasa staan.

Je kunt de foto's trouwens ook vanaf Picasa op dit forum zetten. Als je op een pagina van een foto bent, klik je met rechtermuisknop op de afbeelding en dan Afbeeldings-URL kopiëren, dan klik je op het plaatje boven het berichtveld om een img-tag in te voegen, daarin plak je de zojuist gekopieerde afbeeldings-URL. Verder niets in de IMG-tag zetten (ook geen spaties e.d.), dan komt het helemaal goed.
Een voorbeeld wat je in het berichtveld kunt plaatsen:

Ik heb een mooie foto:

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-anVKSzYME8A/TotqkZmMbZI/AAAAAAAAHlE/-ZYXJDMPnaA/vlieland001.jpg[/img]

Groetjes

Dan krijg je dit:
Citaat
Ik heb een mooie foto:



Groetjes

Okay dan, hierbij komen ze alle vijf. De poststempels zijn van 1949 tot 1953.

Groet,
Gijs Hesselink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #37 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:16:39 »
De Schellingerland loopt de haven van Harlingen uit op 25 juli 1964 (foto: H.G. Hesselink).
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2011, 19:15:28 door Gijsha »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #38 Gepost op: 17 december 2012, 16:48:22 »
26 oktober 1970 lag de Schellingerland zonder werk aan de 1e steiger.
(NB. Waar de Holland die dag was, weet ik niet meer)



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #39 Gepost op: 29 januari 2013, 20:31:20 »
Ik heb ook aan de "Schellingerland" gedacht. In 1966 heb ik hier nog als kelner gevaren voor Sjoerd Bakker, later, in '68-'70 als ze een matroos nodig hadden. Normaal zat ik op de Holland.
In mijn herinnering had je van voor naar achter: een dekhuis met hierin de toegang naar de tweede klas salon onder het autodek en de ingang van de machinekamer. Ook de toiletten waren hierin, met inderdaad de deur van het herentoilet om de hoek in een dwarsgang. In deze gang was ook de toegang tot het ketelhuis.
De verwarming, de pompen, het ankerspil en de stuurmachine waren nog op stoom.
Als ik mij goed herinner, stond de stuurmachine ook in dit dekhuis, dat zou de verhoging in het dek verklaren; de stuurketting loopt hieronder.
Voorbij de gang had je de ingang van een portaal met weer toiletten, een buffet aan stuurboord, en de toegang naar de eerste klas salons. Deze salon was smaller dan het dekhuis ervoor, zodat je deze niet op de foto ziet.
Het is al wat jaartjes geleden, maar volgens mij zag het er ongeveer zo uit.

Op donderdag werd er vee gevaren. Het grootvee stond onder de bak, kalveren naast de machinekamer en de schapen gingen achterop, naast de salon. Als afscheiding werden houten hekken gebruikt. Nadat de beesten van boord waren, werden eerst de fietstassen van Klaas Tot vol geschept met stront. Voor op het 'landje'.

Groeten,
Bert

Ik zie het helemaal voor me; dat kon in die jaren nog. Klaas Tot was (en is nog steeds) een markant figuur.
(hoewel, tegenwoordig kan er ook nog veel, maar we zullen niet iedereen te wijs maken :))
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #40 Gepost op: 30 januari 2013, 16:51:01 »
Nog een mooie anekdote vanaf dit schip (uit betrouwbare bron):

Op de Schellingerland had je in dat dwarsgangetje het herentoilet. Daartegenover een deur naar het ketelruim.
Op een gegeven moment komt de machinist dat stookhol uitstuiven. Hij had gezien dat er iemand tegen ZIJN ketel had staat piesen. "Hij had wel zó'n piel!" Zegt een ander bemanningslid heel nuchter: "En nu, moeten we alle kerels hun broek laten zakken?" Grote hilariteit en de machinist woest.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2013, 09:45:44 »
26 oktober 1970 lag de Schellingerland zonder werk aan de 1e steiger.
(NB. Waar de Holland die dag was, weet ik niet meer)

N.a.v. mijn opmerking dat de Holland niet op "zijn" plek lag, stuurde Bert Vliegers mij een uitgebreide toelichting. Ik had die al een tijdje liggen en had het over het hoofd gezien.
Graag deel ik met jullie deze informatie:


N.a.v. je opmerking dat je niet weet waar de Holland op 26 okt. '70 was, het volgende uit het journaal vd Holland:

Zaterdag. 3 okt. Wind NNW 10.
Vertrokken te 06:50 van Terschelling naar Zweedse kuster "Dalsja" in moeilijkheden boven Ameland. Voeren door Stortemelk. Zware grondzeeën. Waren te 08:20 buiten, koers NW.
09:45, positie 53-21N, 04-55E.
09:50 van Dalsja:"Geen hulp meer nodig".
10:10 Orders van kantoor "om de West" te stomen naar "Leda".(Duitse kuster in problemen boven Texel. B)
Te 10:25 klap water. Aan SB deur ingeslagen. Hele midscheeps vol water. Alle elektrisch in stuurhuis en radiohut uitgevallen. Begonnen te lenzen. SB sloep gesjord, is beschadigd. Gingen met kop op zee in pos Decca: Rood D5.6 Groen B33.6.
Verrichten noodreparatie aan houten deuren op sloependek en patrijspoorten in SB walegang.
Houden ons gaande met kop op zee, daar binnenlopen onder deze weersomstandigheden onverantwoordelijk was.
Zondag 4 oktober: wind NWtN 8
Stoomden vanaf  06:20 richting VSM-boei. Passeerden 08:00 VSM en lagen te 09:30 gemeerd in haven Terschelling. Begonnen met opruimen ravage. SB sloep naar de helling.
Maandag 5 okt. naar de werf in Amsterdam (ADM)
Dinsdag 6 okt. Verzekering aan boord. De volgende werkzaamheden uitvoeren:
Beschieting verblijven op brugdek, sloependek en messroom bemanning afhalen, schoon maken en nieuw plaatsen. Alle vloerbedekking vernieuwen. Plafonds in hut en salon reder en hut kapitein vernieuwen
Trappen vernieuwen. Deuren sloependek vervangen door stalen WD deuren. SB davit eraf en naar fabriek.
SB walegang schot eruit en rechten. Radioinstalatie geheel vernieuwen. Klinknagels stuurhuis vernieuwen. SB sloep repareren. Schot salon reder SB rechten. Nieuwe radar RM916 plaatsen.

Dat dit een paar dagen in beslag nam kun je begrijpen.
Op zaterdag 12 november was het klaar en de "Holland" lag om 19:45 weer op Terschelling.

Ik was aan boord  toen dat stuk water over ons heen kwam. Had er net een roertorn opzitten en zat bij Gijs Bossen in de radiohut. De "Holland" werd plat op haar zijde gegooid en kwam ook direct weer overeind. Gelukkig! Eerst dacht ik dat de brug verdwenen was, maar dat viel mee. Het zeetje was door SB deur op het sloependek naar binnen gekomen, nam de binnentrap mee en ging via de SB deur weer eruit.
Aan SB waren alle schotten ontzet, en diverse poorten ingeslagen.
Ik hoor het Van der Wielen nog zeggen toen hij door het stuurhuisraam naar achter keek: "Wat trekt die sloep een rare smoel!" Die stond n.l. op z'n kant tegen de schoorsteen.
Pas later hoorden we dat het booreiland dat boven Vlie stond, rond die tijd een golf van 15m hoogte had gemeten! Moet haast een 'freak wafe' zijn geweest.

Weer een raadsel opgelost!



back on topic.


(evt reacties op Bert zijn verhaal: graag in subboard Bergingen.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #42 Gepost op: 3 juli 2013, 13:55:13 »
Een plaatje uit 1973 dat vroeger ook al eens op het forum is geplaatst door JH.
Vanwege forum technische redenen is het destijds helaas verdwenen.
Gelukkig had ik deze unieke foto van de Schellingerland in het 1e dok (waar nu de KW op Ts overnacht) in de pc opgeslagen en herplaats ik die.



foto: F. Schol
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #43 Gepost op: 3 juli 2013, 15:46:22 »
Twee foto's bij de eerste eigenaar, de TESO op Texel.

Den Helder, 20 juli 1952.


Haven van Oudeschild, Texel inclusief TESO autobussen, 20 juli 1952.


foto´s: Jan Voerman
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #44 Gepost op: 2 februari 2014, 12:56:42 »
Diverse bronnen op internet kunnen soms tot leuke (foto)resultaten leiden.

Bijgaande foto vond ik van een binnenlopende Schellingerland in de haven van West.



foto: Jan Berghhuis
met vriendelijke groeten,
Wim Vink