Auteur Topic: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)  (gelezen 51299 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2008, 01:05:30 »
Yep, is de Dokter Wagemaker (dr. = afkorting voor doctor!)_ ik heb in de notulenboeken van TESO geen aanwijzingen gevonden voor regelmatige tochten naar TS in die tijd. Boot was toen volledig nodig voor Oudeschild, zeker in de zomer. Zal dus najaar zijn als er wat minder toeristisch vervoer was.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:45:42 »
Bedankt voor de correctie. Excuses, heb de naamgeving gebruikt die al lange tijd voor dit topic wordt gebezigd. Het zal echter wat mij betreft niet weer gebeuren. Dit is de enige foto van het schip waarover ik beschik waarop het in haar Teso diensttijd op Terschelling was.  ;)
Groet

Daarom is-ie ook zo bijzonder! Er was alleen een foto van de eerste Marsdiep op TS bekend, die heeft een aantal keren toeristenreisjes TX-TS gemaakt, ong. dezelfde periode als de bootjes van Kool. 't Is schitterend zo'n opname op zo'n bijzondere plek, bedankt dus!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2009, 22:52:39 »
Naast de afbeeldingen van het MS De Dageraad zag ik vandaag op de 'Dokter Wagemaker' ook een aantal afbeeldingen van het SS/MS Dokter Wagemaker (1).
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:50:15 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2009, 19:11:13 »
Het schip word op deze foto gesleept, naar alle waarschijnlijkheid door de Holland, ik meen trouwens ook een 1 achter de naam te lezen, leuke foto.

Pieter

Voor zover ik het goed heb is dit de "gang naar het einde" achter de 'Stortemelk II'. Inderaad achter de naam de toevoeging "I".

De foto kwam me al bekend voor: teruggevonden op blz 275 van een "Een Eeuw Eigen", TESO 1907-2007.
Daar luidt het bijschrift: Op sleeptouw naar de sloop, 1975, fotograaf onbekend.

Op de afgebeelde foto in het boek is meer van de sleepboot te zien; idd de Stortemelk II.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #19 Gepost op: 23 september 2009, 18:37:16 »
Heerlijk, zo'n gemoedelijk bootje, heb er nog steeds de beste herinneringen aan.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #20 Gepost op: 9 december 2009, 22:21:02 »
Het MS Schellingerland (ex SS/MS Dokter Wagemaker) loopt de haven van Harlingen binnen op 2 juli 1971.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:48:56 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2010, 23:09:07 »
Van deze foto wist ik eerst niet van welk Doeksen schip dit de machinekamer is. Uiteindelijk na inzoomen op de telegraaf, na het scannen van de foto, las ik Wilton-Feijenoord Rotterdam. Dan is mijn conclusie dat dit de machinekamer van de Schellingerland (2) (ex Dokter Wagemaker) is en kijken we naar een Werkspoor TMAS276 met 6 cilinders en 430 APK bij 350 omwentelingen per minuut.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:48:08 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #22 Gepost op: 2 april 2010, 13:37:08 »
Deze twee foto's zijn begin 1973 gemaakt. Ik weet alleen van welk schip dit de machinekamer is. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat hier te zien is. Het lijkt op een pomp en ik zie ook wat hydraulische leidingen. Wie het weet mag het zeggen!
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:47:43 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #23 Gepost op: 2 april 2010, 13:39:42 »
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, herken ik hierin beelden van de Schellingerland, ex-Wagenmaker,
WB zal dat dat kunnen bevestigen of corrigeren.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #24 Gepost op: 2 april 2010, 15:16:15 »
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, herken ik hierin beelden van de Schellingerland, ex-Wagenmaker,
WB zal dat dat kunnen bevestigen of corrigeren.
Correct. De ex-'Dokter Wagemaker' (zonder n) had na de verbouwing 1951/2 een verticale stoomketel gekregen voor stuurmachine, pompen, stoomfluit en dergelijke. Leek sterk op een stoomketeltje zoals dat in die tijd nog op heimachines werd toegepast. De hulpwerktuigen werden grotendeels of misschien zelfs allemaal nog met stoom gedreven. Ik weet niet precies welke, want dat heb ik in de archieven van TESO niet kunnen vinden. Voor de puristen onder ons was de 'Schellingerland'(2) dus eigenlijk geen "motorschip" maar een "motor-/stoomschip". Who cares..... Bij de Rederij is dat stoomketeltje uiteindelijk verwijderd. Wanneer weet ik niet. Het was in die tijd overigens vrij gebruikelijk om dat zo te doen. Ook de 'Erasmus' van Spido, ex 'W.F. van der Wyck' was zo uitgerust. Als je over dek liep, rook je overal stoom, terwijl dat van het begin af aan een motorschip is geweest. Nog begin jaren zeventig voeren er op de Duitse Rijn enkele raderboten rond die de hoofdvoortstuwing op stoom hadden, maar de hulpwerktuigen grotendeels op (ratelende) diesels. Dat was dus precies omgekeerd.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #25 Gepost op: 2 april 2010, 22:17:06 »
Deze twee foto's zijn begin 1973 gemaakt. Ik weet alleen van welk schip dit de machinekamer is. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat hier te zien is. Het lijkt op een pomp en ik zie ook wat hydraulische leidingen. Wie het weet mag het zeggen!


Kijk eens goed naar dat keurige klinkwerk. Schitterend stukje oude scheepsbouw.

De bovenste foto lijkt mij een Weir's luchtpomp, nodig om de werktuigen (cilinders) vacu?m te houden. De andere lijkt een elektrisch licht aggregaatje, maar daarvan kan ik te weinig zien. Ik zal nog ff op de tekeningen kijken of ik er wat meer van kan zeggen. Op het verbouwingsplan van '51/'52 is van deze werktuigjes niets getekend.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #26 Gepost op: 2 april 2010, 22:23:10 »
Nee, herstel, geen aggregaatje, maar een circulatiepomp en een lenspomp. Nadeel als je allerlei stoomspul laat staan is natuurlijk dat je de hele rim-ram nodig blijft hebben. Ik geloof trouwens niet direct dat de koelwaterpomp van de Werkspoor nog op stoom is gehandhaafd, maar dat weet je in dit soort zaken natuurlijk nooit.

Je kunt wel zien dat de hele verbouwing zo goedkoop mogelijk en eigenlijk volstrekt onlogisch was gedaan.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #27 Gepost op: 2 april 2010, 23:22:47 »
Dat klinkwerk is inderdaad een lust voor het oog Willem. In het boek 'Een eeuw eigen' dat je schreef, staat trouwens een prachtige fotorapportage van dit schip (Schellingerland (2)) in aanbouw bij Wilton-Feijenoord. Je ziet in de spanten en op andere plaatsen alle gaatjes zitten voor het klinkwerk. Dat klinken geeft ook een lekkere portie herrie, de techniek kun je vandaag de dag soms nog zien (en horen!) in de werkplaats van de Museumstoomtram in Hoorn. Afgelopen zaterdag heb ik op de Friesland (1) ook weer genoten van dit stukje vakmanschap. Vergelijk dat eens met het bak- en braadwerk dat je tegenwoordig ziet, het moet nu eenmaal snel en goedkoop tegenwoordig.

Wat trouwens opvalt is dat de kleine Vlieland en Schellingerland (2) dezelfde TMAS276 hadden, nou ja dezelfde.
Vlieland, 320 APK bij 325 omw./minuut
Schellingerland, 430 APK bij 350 omw./minuut

Liefst 110 APK verschil in vermogen. Die van de Schellingerland loopt iets sneller, maar met 25 omwentelingen per minuut krijg je dat niet voor elkaar. Nu is mij altijd verteld dat bij Werkspoor in de typeaanduiding de boring wordt aangegeven en het aantal cilinders. Bij een TMAS276 dus 270 mm en 6 cilinders. De machine in de Schellingerland (2) had een behoorlijk lange slag van 500 mm. Ik vermoed dat die van de kleine Vlieland een kortere slag maakte, ik heb dit alleen niet kunnen achterhalen. Dit zou het verschil in vermogen kunnen verklaren.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #28 Gepost op: 3 april 2010, 12:03:56 »
Dat klinkwerk is inderdaad een lust voor het oog Willem. In het boek 'Een eeuw eigen' dat je schreef, staat trouwens een prachtige fotorapportage van dit schip (Schellingerland (2)) in aanbouw bij Wilton-Feijenoord. Je ziet in de spanten en op andere plaatsen alle gaatjes zitten voor het klinkwerk. Dat klinken geeft ook een lekkere portie herrie, de techniek kun je vandaag de dag soms nog zien (en horen!) in de werkplaats van de Museumstoomtram in Hoorn. Afgelopen zaterdag heb ik op de Friesland (1) ook weer genoten van dit stukje vakmanschap. Vergelijk dat eens met het bak- en braadwerk dat je tegenwoordig ziet, het moet nu eenmaal snel en goedkoop tegenwoordig.

Wat trouwens opvalt is dat de kleine Vlieland en Schellingerland (2) dezelfde TMAS276 hadden, nou ja dezelfde.
Vlieland, 320 APK bij 325 omw./minuut
Schellingerland, 430 APK bij 350 omw./minuut

Liefst 110 APK verschil in vermogen. Die van de Schellingerland loopt iets sneller, maar met 25 omwentelingen per minuut krijg je dat niet voor elkaar. Nu is mij altijd verteld dat bij Werkspoor in de typeaanduiding de boring wordt aangegeven en het aantal cilinders. Bij een TMAS276 dus 270 mm en 6 cilinders. De machine in de Schellingerland (2) had een behoorlijk lange slag van 500 mm. Ik vermoed dat die van de kleine Vlieland een kortere slag maakte, ik heb dit alleen niet kunnen achterhalen. Dit zou het verschil in vermogen kunnen verklaren.

Ik zal nog even naar de motorgegevens kijken. We moeten daar trouwens altijd voorzichtig mee zijn, want meestal zijn dat vrij optimistische fabrieksopgaven (althans bij dieselmotoren). Zelf heb ik altijd graag proeftochtmetingen, maar die zijn van dit soort kleine bootjes meestal niet overgeleverd, tenminste, ik kom ze maar weinig tegen. Daar komt nog bij dat in die tijd de metingen nog lang niet zo zuiver waren als ze tegenwoordig zijn + dat het meestal gegevens zijn in oude meeteenheden, die we al lang niet meer hanteren. Bij historisch onderzoek heeft het m.i. de voorkeur om de bewaarde gegevens onbewerkt te publiceren in plaats van wat je nu veel leest, ze om te rekenen naar moderne eenheden (zoals van PK naar kW) op basis van vaste formules. Dat is niks nieuws, want dat probleem deed zich al eind 19' eeuw voor toen men overging van de Nominaal PK op de IPK, APK en EPK. Maar dit terzijde.

De foto's van de bouw van de Wagemaker laten inderdaad heel mooi klassieke stalen scheepsbouw zien. Zo uitgebreid kom je ze maar zelden tegen uit die tijd.  De foto's werden gemaakt door de eigen werffotograaf van Wilton-Fijenoord (denk erom: in het geval van de werf is het woord Fijenoord met ??n e gespeld), die een platencamera had van vele kilo's zwaar en daarmee rustig een kraan inklom om een mooie foto te maken. Het verhaal ging op de werf (mijn vader was daar bedrijfsleider montage nieuwbouw en zelf was ik er ook kind aan huis), dat-ie dat meestal deed met een paar slokjes op.

Het is echter niet zo, dat in het bedrijfsleven niet meer wordt geklonken. Grote staalconstructiebedrijven als Hollandia Kloos hebben nog een paar deskundige klinkers rondlopen, omdat bij bepaalde kritische constructies, waarin veel flexibiliteit van de verbinding wordt gevergd, nog steeds een geklonken verbinding de voorkeur heeft met het oog op eventueel optredende metaalmoeheid. Een automatisch gelegde las kan je trouwens niet "bak- en braadwerk" noemen, dat werk kan er prima uitzien en wat een volgediplomeerd lasser allemaal moet kunnen en moet hebben geleerd, daar kan je rustig je petje voor afnemen. Ook dat is puur vakwerk.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2010, 12:06:20 door willem boot »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #29 Gepost op: 3 april 2010, 13:34:34 »
Nog even de tekeningen graadpleegd. We kijken op beide foto's naar bakboord vooruit. Inderdaad een Weir's luchtpomp (eerste foto), tweede foto idem,  daarachter een lenspomp en daar weer achter een smeeroliepomp, vandaar de "hydraulische" leidingen. De kast rechts is de olieafscheider. Allemaal nog spul van '34.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2010, 13:37:29 door willem boot »