Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)

<< < (2/14) > >>

Wim Vink:
Ik kan alleen maar spreken over de tijd dat ik met mijn neef mee mocht (1963-1980). Onderweg was hij dikwijls bezig de meters te controleren, smeringen uitvoeren en uiteraard op de telegraaf letten. De machine werd nog niet op afstand bediend, zoals nu. En hij mocht allerlei klusjes op het schip doen. En onderhoud in de machinekamer. De schepen, waarop ik meeging (Stortemelk-Vlieland-Schellingerland) waren relatief oudere schepen en er moest veel in de gaten gehouden worden. Voor de koude start altijd de olie met de hand doorpompen, kan ik me ook herinneren. En bij het binnenlopen van havens de bediening op scherp houden, want dan kon de motor gelijk in de juiste stand. Dikwijls waren de manoeuvres hetzelfde, dus wist hij tevoren wat de kapitein voor opdrachten zou uitvoeren. Hij zette de motor dan alvast in die stand, dan hoefde hij weinig meer te doen als de bel rinkelde met het nieuwe commando. Als dat dan een keer anders was dan verwacht, was het een heel werk om de motor op tijd in de juiste stand en omwentelingen te krijgen.

Humtidumty:
Dus als machinist kreeg je niet zo heel veel van wat er buiten gebeurde mee?
Vooral in de zomer dat dat nog wel eens behoorlijk warm zijn geweest lijkt me.

Marten-Jan van Zanden:
Ik heb ook ooit 1 keer de overtocht met dit schip gemaakt. En zoals Jan en Wim al memoreerden zat er niet veel snelheid in. Ik kan me nog heugen dat de andere Schellingerland (de Slof) veel later dan ons uit Harlingen vertrok, ons halverwege inhaalde en in no time een grote voorsprong opbouwde. Wat toen ook mooi was (het was de 1e zaterdag van de bouwvak) dat het behoorlijk druk op zee was met veerboten. Dus je keek je ogen uit.

Jon:
Ik las laatst nog een stukje in een blad van Teso, over de Dokter Wagemaker. Ik heb daar trouwens nog veel meer informatie gevonden, over de complete bouw van de Schellingerland, de Dokter Wagemaker dus.

Hebben jullie daar interesse in, dan typ ik het over.

Wim Vink:
Het was in febrauri 1965 geen mooi weer als ik naar de foto uit de verzameling van mijn oom kijk. Buiten de Carlot en de beurtvaarder naar Amsterdam is ook de Schellingerland te ontdekken.



Foto: D. Stapersma

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie