Auteur Topic: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)  (gelezen 51272 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Gepost op: 9 november 2005, 21:59:58 »
Dit schip sprak erg tot mijn verbeelding, ondanks dat het maar relatief kort op Ts heeft gevaren. Ik mocht vaak met mijn neef mee, die machinist op dit schip was. Ik mocht dan het hulp-stoomketeltje bedienen. Klapje erbij, klapje eraf. Op die manier heel wat keren tussen Ts en Harlingen gevaren.
Bijgaand een foto die mijn toenmalige meisje, mijn huidige vrouw, maakte in ons eerste verkeringsjaar (1970). Had ik nou een goede of een verkeerde invloed op haar...?
Wim



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 11:20:04 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2005, 22:18:55 »
Nog een plaatje, gemaakt door mijn vrouw.
Deze foto (en de voorgaande) zijn gemaakt op 6 augustus 1970.



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 11:21:06 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2005, 16:38:20 »
Wim Vink, in 1952 is het schip toch omgebouwd van stoommachines tot dieselvoortstuwing?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 19:18:45 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2005, 19:26:59 »
Ik schreef ook over het oliegestookte hulp-stoomketeltje, nodig voor o.a. de stoomfluit en de verwarming. Zie ook het boek Texelstoom van W.J.J. Boot, blz. 141.
Idd, de voorstuwing geschiedde door een Werkspoor diesel. Daar kon je vroeg in de morgen heerlijk naast slapen. Lekker die monotone dreun van bijna 2 uur. Bij Harlingen werd je vanzelf wakker van de bel van de telegraaf.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2005, 19:33:43 »
Ik schreef ook over het oliegestookte hulp-stoomketeltje, nodig voor o.a. de stoomfluit en de verwarming. Zie ook het boek Texelstoom van W.J.J. Boot, blz. 141.
Idd, de voorstuwing geschiedde door een Werkspoor diesel. Daar kon je vroeg in de morgen heerlijk naast slapen. Lekker die monotone dreun van bijna 2 uur. Bij Harlingen werd je vanzelf wakker van de bel van de telegraaf.
Wat moest een machinist zoal doen tijdens een oversteek?
hoop in de gaten houden e.d. of wachten op evt. opdrachten vanuit de machinekamer? of...
En is dit nu met de huidige schepen nog steeds zo?!?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2005, 21:23:32 »
Ik kan alleen maar spreken over de tijd dat ik met mijn neef mee mocht (1963-1980). Onderweg was hij dikwijls bezig de meters te controleren, smeringen uitvoeren en uiteraard op de telegraaf letten. De machine werd nog niet op afstand bediend, zoals nu. En hij mocht allerlei klusjes op het schip doen. En onderhoud in de machinekamer. De schepen, waarop ik meeging (Stortemelk-Vlieland-Schellingerland) waren relatief oudere schepen en er moest veel in de gaten gehouden worden. Voor de koude start altijd de olie met de hand doorpompen, kan ik me ook herinneren. En bij het binnenlopen van havens de bediening op scherp houden, want dan kon de motor gelijk in de juiste stand. Dikwijls waren de manoeuvres hetzelfde, dus wist hij tevoren wat de kapitein voor opdrachten zou uitvoeren. Hij zette de motor dan alvast in die stand, dan hoefde hij weinig meer te doen als de bel rinkelde met het nieuwe commando. Als dat dan een keer anders was dan verwacht, was het een heel werk om de motor op tijd in de juiste stand en omwentelingen te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 19:19:49 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2005, 22:14:53 »
Dus als machinist kreeg je niet zo heel veel van wat er buiten gebeurde mee?
Vooral in de zomer dat dat nog wel eens behoorlijk warm zijn geweest lijkt me.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2006, 23:43:11 »
Ik heb ook ooit 1 keer de overtocht met dit schip gemaakt. En zoals Jan en Wim al memoreerden zat er niet veel snelheid in. Ik kan me nog heugen dat de andere Schellingerland (de Slof) veel later dan ons uit Harlingen vertrok, ons halverwege inhaalde en in no time een grote voorsprong opbouwde. Wat toen ook mooi was (het was de 1e zaterdag van de bouwvak) dat het behoorlijk druk op zee was met veerboten. Dus je keek je ogen uit.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 19:21:06 door Wim Vink »

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2006, 16:24:07 »
Ik las laatst nog een stukje in een blad van Teso, over de Dokter Wagemaker. Ik heb daar trouwens nog veel meer informatie gevonden, over de complete bouw van de Schellingerland, de Dokter Wagemaker dus.

Hebben jullie daar interesse in, dan typ ik het over.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2006, 22:32:16 »
Het was in febrauri 1965 geen mooi weer als ik naar de foto uit de verzameling van mijn oom kijk. Buiten de Carlot en de beurtvaarder naar Amsterdam is ook de Schellingerland te ontdekken.



Foto: D. Stapersma
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2014, 11:31:40 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2007, 16:12:49 »
Op deze regenachtige zondag heb ik een oude foto opnieuw ingescand. Het vorige resultaat was niet naar mijn zin. Ondanks dat de foto nogal donker is, is deze uitvoering beter.



Foto van 9 augustus 1967 te West-Terschelling, Haven; © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 4 december 2014, 15:38:13 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2008, 16:10:54 »


Ik heb ook een enkel keer op dat schip mogen de overtocht mogen maken.
Inderdaad een fraai schip mooi betimmerd en heel succesvol bij Doeksen in verband met haar autocapaciteit.
Eigenlijk nam ze in mijn beleving al snel de hoofdrol van de toenmalige Friesland over.

Wat ik me ook meen te herinneren  is dat destijds het plafond van de bovensalon van de Friesland niet betimmerd was, je kon het kale staal zien dacht ik.
Klopt dat??

Pieter jij weet dat wel

Groeten

Leen

natureboy

  • Gast
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2008, 16:26:20 »
Hallo Leen,

Klopt, bij de Friesland kon je zowel in de eerste klas (voor) als tweede klas (achter) het stalen onderdeks zien, daar was het verschil alleen te merken, aan de bekleding van de banken, de Friesland was soberder dan de Noord nederland, je zag het ook aan de relingen, bij de Noord Nederland een teakhouten, de Friesland staal.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2008, 16:15:54 »
Dit topic ben ik destijds begonnen met twee foto's, gemaakt door mijn toenmalige meisje (huidige vrouw). Zelf maakt ik die dag ook twee foto's.

Het binnenvaren van de Terschellinger haven, 6-8-1970.


Zwaaien in de haven, boegschroeven waren er toen nog niet. Daarom nam het al gauw 10 tot 15 minuten in beslag voordat een veerboot gemeerd was.


Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2014, 09:30:14 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Schellingerland (ex-Dokter Wagemaker)
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2008, 18:16:47 »
Mooie foto's Wim,

Pieter