Auteur Topic: Noord Nederland  (gelezen 92833 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #120 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:45:49 »
Elders op het forum is er al geschreven: motorstoring van de NN.

Doeksen-archivaris Kees Dekker stuurde me een bericht inclusief foto's:

Sinds gisteren
(mod. 9-8-2017) heeft de Noord Nederland motorpech. Vanavond 10 AUG om ca. 18.30 uur kwam ze afgeladen met vrachtcombinaties de haven van Terschelling binnen. Niet op eigen kracht, maar geduwd door de sleepboot Aegir uit Makkum. In de haven assisteerde ook nog de Orca van rederij Noordgat.
Op Terschelling stond de kade ook vol met vrachtwagens om mee terug te varen naar Harlingen.








foto's: Kees Dekker
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Noord Nederland
« Reactie #121 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:38:23 »
Wat ik een beetje begreep is dat 1 van de motoren helemaal kapot gedraaid is omdat ie van zn houders is losgeraakt, en een tweede motor dit bijna heeft.
nu ben ik geen technicus en weet niet het exate verhaal maar als ik het zo begrijp is dit een tijdrovende reparatie(en kostbaar)
ik ben benieuwd hoe dit komende drukke weken verder gaat...
 
( ik wil niet teveel speculeren dus als iemand het duidelijker kan vertellen dan graag)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #122 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:32:40 »
Oei, dat klinkt niet best! Die motoren zijn tijdens de verlenging vervangen en dus nog bijna nieuw. Als de motor kapot gedraaid is, dan wordt het reviseren of vervangen. Dit kan gezien de recente inbouw nog weleens een garantieklusje worden. Maar ook ik wil niet teveel speculeren dus laten we afwachten wat er precies is gebeurd.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #123 Gepost op: 15 augustus 2017, 11:59:55 »
Omrop Fryslan meldt:

Vrachtschip Noord Nederland deze week weer in de vaart

Het vrachtschip Noord Nederland van Rederij Doeksen kan in de loop van deze week weer in gebruik genomen worden. Sinds vorige week zijn er problemen met de motoren van het schip. Monteurs zullen aanstaande woensdag de eerste twee motoren repareren. Die twee motoren zijn voldoende om het schip vanaf donderdag weer te laten varen. Dit weekend wordt dan nog een derde motor aangepakt. Een vierde motor moet geheel vervangen worden. Het wachten is echter nog op een nieuw exemplaar uit Duitsland.

Tot donderdag wordt vracht voor Vlieland en Terschelling vervoerd met een ander schip. Omdat dat schip maandag nog voor passagiersvervoer nodig is, zijn er dan nog aangepast tijden voor die passagiersdiensten. Vanaf dinsdag varen de boten weer volgens de dienstregeling
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #124 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:55:17 »
De NN is weer zelfstandig in de vaart, alweer aan het 3e retourtje Terschelling bezig, nadert de pollendam met zo'n 9 knopen, niet slecht met 2 motoren...

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: Noord Nederland
« Reactie #125 Gepost op: 25 augustus 2017, 23:33:59 »
Vandaag in Harlingen 'broertje' opgehaald van de boot uit Vlieland; weer even de tijd genomen de Zuidpier op te lopen om de NN aan te zien komen zo rond 13:00 uur.

Mooi weer en het was 'goed' druk voor de haven; lijkt me soms een uitdaging voor de veerboten...

1.


2. Double Doeksen...


3.
Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.

fokke veenstra

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
  • Paraat En Start Klaar
Re: Noord Nederland
« Reactie #126 Gepost op: 30 augustus 2017, 22:20:19 »

Afvaart vanuit West-Terschelling op 26 augustus 2017

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #127 Gepost op: 31 augustus 2017, 21:23:43 »
12 Augustus 2017, NN met buitenboordmotor  :) ;)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Noord Nederland
« Reactie #128 Gepost op: 30 september 2017, 14:22:02 »
De verlengde Noord Nederland richting de industriehaven varend, gezien vanaf de Midsland;

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #129 Gepost op: 1 oktober 2017, 16:25:19 »
Op weg naar de Noorderpier even bij de NN in de industriehaven gekeken



Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #130 Gepost op: 1 oktober 2017, 16:27:07 »
en vanaf de Noorderpier

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #131 Gepost op: 23 oktober 2017, 11:46:16 »
Zou iemand mij kunnen vertellen, wat nu de nieuwe afmetingen van de Noord Nederland zijn, (tenminste de l.o.a. en zijn ladingscapaciteit) en wat voor motoren er nu in staan? Op www.schepenvandoeksen (topic huidige vloot) én het begin van dit forumtopic staan nog steeds de oude afmetingen, ik kon de nieuwe niet vinden in ieder geval, net zo min als op Marine Traffic, ook daar spreekt men nog steeds van 48 x15 x 2, van een dienstsnelheid van 12 kn en van 4 x 280 kW. Ook vanaf pag 7 van dit topic NN, waar de eerste foto van een verlengde NN staat, geen nieuwe info ...Alvast bedankt...

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #132 Gepost op: 23 oktober 2017, 13:04:32 »
Lengte is nu 65,6 meter, ladingcapaciteit 449.1 ton, 182 meter. (te vinden op de site van Doeksen) Info over de nieuwe (MTU?) motoren is misschien nader bekend bij andere forumleden?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #133 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:44:01 »
Motoren waren dacht ik van Caterpillar. De twee nieuwe schepen zijn/worden wel voorzien van MTU's.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Noord Nederland
« Reactie #134 Gepost op: 24 oktober 2017, 21:13:53 »
Heren bedankt!