Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316125 keer)

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2007, 21:47:05 »
Hier is een plaatje van 26 juni 2006. Hier torend de schoorsteen aardig boven het stuurhuis uit. Let ook op de blauwe rand. Die zie je ook op de hele oude foto's.

« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 20:48:44 door Wim Vink »

nyn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Friesland - 1956
« Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2007, 00:50:04 »
In het najaar van 1973, ten tijde van de autoloze zondagen,  is bij Dolderman in Dordrecht de nieuwe Caterpillar ingebouwd met de nodige aanpassingen.

Groeten,
Nyn
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2007, 12:00:32 door nyn »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland - 1956
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2007, 10:47:18 »
Ik kan het fout hebben hoor maar was het niet de Oost-Vlieland waar de motoren zijn vervangen door een caterpillar ???

Ik kan mij nog herineren dat voor een paar geleden de Friesland op Terschelling lag van voor reparatie/ onderdelen haar Werkspoor motor, Die ze op de Zeevaart school daar ook hebben, meende ik.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2007, 23:44:09 »
Henk, Leen en Tineke maakten even een uitstapje naar de Oost-Vlieland onder dit toppic. Tineke zal je niet snel op fouten betrappen aangaande de Oost-Vlieland van 1962  :)

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #34 Gepost op: 5 februari 2007, 07:42:34 »
Vraag, zijn er ook foto's van de bouw van de oude Friesland en de tewaterlating van dit schip in Alphen aan de Rijn, uit 1955  ??? ??? ????

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2007, 14:23:50 »
 ??? Nog een vraag over de oude Friesland, maar ook over de ander schepen rond die tijd. Eind jaren '50, begin jaren '60 toen ik -als kind- de overtocht naar Terschelling maakte was er een 1e en 2e klasse aan boord van de Friesland. De 1e klasse was aan de voorkant, de 2e klasse was aan de achterkant van het schip, er was een afscheiding zo ongeveer in het midden op de diverse dekken. Het rerstaurant lag in de 1e klasse en in het begin kon je er a la carte eten, later vanaf midden jaren '60 ? is de 1e / 2e klasse opgeheven, en is het restaurant wat eenvoudiger geworden. Was dat standaard op alle schepen in die tijd ?

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2007, 15:46:38 »

Hallo Henk,

Ik reisde in die tijd als kind elke zomer naar Vlieland met de kleine Vlieland van 1938, en daar was de scheiding tussen 1e en 2e klas nog wel te zien, dus ik neem aan dat het op alle Doeksen schepen uit die tijd gewoon was. nu bestaat het alleen  nog op de Koegelwieck.

Groeten Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #37 Gepost op: 30 april 2007, 16:53:16 »
Aan de mooie foto's Rob is te zien dat Rederij Gebhard weer veel onderhoud heeft gedaan in de afgelopen winter.
Het schip glimt weer tegen je op. Ik ga er vanuit dat men niet over de roest heen heeft geschilderd, maar vakwerk heeft geleverd. Zo kan de Friesland er weer tegen.
Hoop hem binnenkort weer eens op te zoeken, het i niet zo ver vanaf mijn woonplaats.
Rob: ook van mij bedankt voor deze reportage (foto's en filmpje).
Het blijft de Koningin van de Waddenzee.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #38 Gepost op: 30 april 2007, 20:33:04 »
Zie in de beelden van voren dat er geen D of G staat op de neus.
Zouden ze dat vergeten zijn?

Dat waren zeker weer mooie plaatjes.

Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #39 Gepost op: 1 mei 2007, 17:21:31 »
 :)
Mooi om al die beelden en de film van de oude Friesland te zien. "Ze" ziet er inderdaad heel goed uit, alle lof voor de rederij Gebhard. Klein rest puntje, ik hoop dat de schoorsteen bovenkant eens weer de orginele ronde bovenkant terugkrijgt (i.p.v. recht). Ik ga binnenkort snel naar Enkhuizen om eens een keer met de Koningin te gaan varen!
Groeten Henk Dijk 

tully1

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #40 Gepost op: 1 mei 2007, 18:24:57 »
Een ander 'rest puntje' is wat mij betreft de kleur van de schoorsteen e.d. Volgens mij was dat toch origineel meer okergeel dan deze lichte kleur? De "Holland" heeft naar mijn gevoel meer de originele kleur dan de Friesland.

Rob
Liever Vlielandgek dan gewoon gek!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #41 Gepost op: 1 mei 2007, 19:22:29 »
Rob,

Pas later is de schoorsteen uitgevoerd zoals de Holland nu ongeveer is: okergeel en een zwarte bovenrand.
De Friesland was eerst afgeleverd met een lichtere gele uitvoering, ongeveer zoals Theo Gebhard dat nu heeft. En idd een ronde bovenkant zou het compleet maken, maar ik weet hoe moeilijk het soms is om de historie te herstellen. Soms moeten er concessies aan het verleden worden gedaan.

Wim
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #42 Gepost op: 1 mei 2007, 20:38:07 »
Als aanvulling op Wim, het stuurhuis was de eerste jaren dat de Friesland in de vaart was ook geel, en  het schip had een vlet achter op de accomodatie die te water kon worden gelaten met een davit aan bakboord en stuurboord. Deze vlet is rond 1970 van boord gehaald.
Overigens heel mooie foto's, Rob, ik ben altijd blij te zien dat het de oude Friesland goed gaat, uiteindelijk ging ik met dit schip voor de eerste keer naar Terschelling, op 18 augustus 1969, de schoorsteen is dan nog lichtgeel, lijkt me

Pieter

marlyse

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Vrouw
  • Altijd de wind voelen en de zee ruiken.
Re: Friesland - 1956
« Reactie #43 Gepost op: 5 mei 2007, 19:52:52 »
het zijn mooie foto,s rik .
herinnering komen weer naar boven bij het zien van dit schip.
groetjes marlyse. ;D
Marlyse van Dorland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #44 Gepost op: 6 mei 2007, 12:13:56 »
Volgens mij was in die tijd de route nog via het Schuitengat, een snellere route dan die van nu (via de Slenk), dat zal het verschil niet gemaakt hebben.
Het lijkt me ook sterk dat het MS Midsland 2x zo snel voer als de Friesland, dit zal hooguit een half uur uitgemaakt kunnen hebben.
Er zal die dag dus wat anders aan de hand geweest zijn:
- voer het schip op halve kracht, al dan niet vanwege de weersomstandigheden (Storm, laag water, o.i.d.)
- voer het schip langzamer vanwege technische problemen
- of was er wat anders aan de hand
???