Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316098 keer)

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #450 Gepost op: 16 maart 2014, 12:31:06 »
Ansichtkaart ms Friesland (1)
Archief: Germen de Groot


Gr. Germen
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:52:33 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #451 Gepost op: 17 maart 2014, 09:34:53 »
Hoogwater op West in 1963.



foto: coll. M. Zeijlemakler
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #452 Gepost op: 18 maart 2014, 20:21:58 »
Deze ansicht met een poststempel uit 1963 is hier nog niet eerder getoond.
Groet,
Gijs Hesselink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #453 Gepost op: 18 maart 2014, 20:34:47 »
Dat is goed nieuw Cees, vooral voor reder Theo Gebhard. De dienst tussen Enkhuizen en Medemblik biedt een continue en redelijk stabiele stroom aan passagiers.

Zoals Willem al aangeeft, hoeven we voorlopig en waarschijnlijk wel nooit meer te rekenen op het SS C. Bosman. De kans dat dit schip ooit nog dienstvaardig wordt is zeer klein, en dan is het nog maar de vraag of exploitatie haalbaar is. De Friesland kan nu 600 passagiers meenemen en dat is meer dan genoeg. Willem merkte al op dat als de Friesland al lekker vol zit, je met dat passagiersaantal de C. Bosman half leeg zult zien varen. Ik heb wat kenmerken van beide schepen opgezocht om een idee te geven van hoe de schepen zich tot elkaar verhouden.

Schip ==> MS Friesland / SS C. Bosman
Lengte ==> ca. 52m / ca. 67m
Breedte ==> ca. 9,7m / ca. 9,5m
Passagiers (oorspronkelijk) ==> 1.270 / 2.000
Vermogen ==> 625 IPK / 2 x 800 IPK (was 2 x 500 IPK)

De C. Bosman is dus duidelijk een maatje groter dan de Friesland. Als je nu ziet hoe het met de stichting van de C. Bosman gaat, dan mogen we het een wonder noemen dat de Holland (4) en Friesland (1) nu in de vaart kunnen blijven. 

Even voor eigen parochie prekend: de exacte gegevens van de Bosman vind je in het boek "Een Eeuw Spoorwegveerdienst Enkhuizen-Stavoren", Amterdam 1987 (De Bataafsche Leeuw). Daar staat ook een algemeen plan van het schip in, als in 1915/6 gebouwd. De restauratieplannen voorzien in de installatie van een complete set triple-expansie stoommachines, voor zover ik het goed heb, afkomstig uit een voormalige Marineboot. Zouden die triples inderdaad de volledige 800 IPK per stuk moeten gaan opleveren, dan betekent dat een kolenverbruik van bijna 2 ton per uur. ik heb zelf met een stoominstallatie gewerkt van 550 IPK en ik kan je verzekeren, dat je niet voor de lol 600 kg per uur erdoorheen jast voor twee tweevuursketels in je eentje. Stoker spelen mag dan voor sommigen "het einde" lijken, daar word je toch echt moe van.
De Bosman is van dezelfde ontwerper als de eerste 'Noordnederland' (en dus die van onze 'Holland') en dat kan je onmiddellijk zien. Wat indeling betreft is de Bosman in originele staat een hokkerig geval en erg donker van binnen. Ik geloof er geen biet van dat de stichting er ooit in zal slagen dat schip onder stoom opnieuw onder SI-keur te krijgen, zeker niet met de oorspronkelijke aantallen toegelaten passagiers. Als die jiongens dat met een stel goede sponsoren en de juiste marketing zouden doen (en misschien iets van de originaliteit laten vallen, al was het maar tijdelijk), zou er misschien nog enige kans op zijn hem weer in de vaart te krijgen, vooropgesteld dat het casco nog goed genoeg is. Ook dat moet ik nog zien.
Werkelijke oorzaak: er zitten teveel stoomenthousiasten achter die onvoldoende zicht op de realiteit van nu hebben, helaas.

Vreselijk off-topic natuurlijk, maar we zijn hier toch niet zo eenkennig? Vandaar toch maar uit eigen collectie een paar plaatjes van de C. Bosman. De bovenste draagt een stempel 1928.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #454 Gepost op: 20 maart 2014, 08:37:23 »
Na dit kleine uitstapje keren we gelijk weer terug naar het onderwerp van dit topic en kijken naar een ansichtkaart uit het eerste jaar van de Friesland: 1956.



coll: H. Rexwinkel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #455 Gepost op: 22 maart 2014, 15:38:52 »
Detailopname van de Friesland, begin jaren '60.



foto: coll. Fred Kooi
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #456 Gepost op: 22 maart 2014, 22:27:14 »
Leuk, zo'n foto van de andere kant. Ik herken de platen en op/afritten nog. Kijkend naar de positie van het schip is het tijdens hoog water gemaakt.
Heb je informatie uit de foto gehaald om te kunnen zien dat het vanaf de Friesland is gemaakt? (Ik ben benieuwd welke informatie.)
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #457 Gepost op: 23 maart 2014, 02:19:36 »
Ik denk stuurboordzijde voordek.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #458 Gepost op: 23 maart 2014, 16:20:03 »
Leuk, zo'n foto van de andere kant. Ik herken de platen en op/afritten nog. Kijkend naar de positie van het schip is het tijdens hoog water gemaakt.
Heb je informatie uit de foto gehaald om te kunnen zien dat het vanaf de Friesland is gemaakt? (Ik ben benieuwd welke informatie.)


De informatie heb ik nergens opgezocht; ik herkende direct de situatie van het voorschip van de Friesland.
Vanaf 1956 dikwijls mee overgestoken en er tijdens die tochten veel op "rondgezworven".
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #459 Gepost op: 24 maart 2014, 10:07:30 »
Gelet op het aantal beschikbare plaatjes is de Friesland altijd een populair schip geweest en is dat blijkbaar nog steeds.
Hier zien we de Koningin van de Waddenzeen in het ijs liggen in zijn nadagen op Terschelling, 3 februari 1987.



foto: coll. Piet Luidenga
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Friesland - 1956
« Reactie #460 Gepost op: 25 maart 2014, 17:50:19 »
Gelet op het aantal beschikbare plaatjes is de Friesland altijd een populair schip geweest en is dat blijkbaar nog steeds.
Hier zien we de Koningin van de Waddenzeen in het ijs liggen in zijn nadagen op Terschelling, 3 februari 1987.



foto: coll. Piet Luidenga
   Er borrelt mij ineens een naam op: Aike van Piet. Is dat toevallig niet het scheepje aan de binnenkant van de steiger?

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #461 Gepost op: 25 maart 2014, 18:45:15 »
Aike van Piet? Was dat niet die sportvisser?

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #462 Gepost op: 25 maart 2014, 22:11:29 »
Aike van Piet deed volgens mij van alles. Hij vente ook met een ijskokar

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #463 Gepost op: 27 maart 2014, 22:03:45 »
ansichtkaart zonder vermelding van fotograaf en/of uitgever.
Tekst oktober 1956

grt

Willem-Jan.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #464 Gepost op: 30 maart 2014, 13:34:00 »
Reserveschip Friesland in de Terschellinger haven, 1978 of 1979.



fotö: coll. piet Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink