Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316435 keer)

Bob Heikoop

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Steady as she goes!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #390 Gepost op: 11 juni 2012, 18:58:42 »
Ha Jan!

Ja, we hadden een BBQ in de tuin toen de Friesland al in de Slenk zat. Snel camera gepakt en met een maat van me dwars over het wad naar die pier gelopen. Glibberig gebeuren daar. :P

Groet,
Bob

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #391 Gepost op: 11 juni 2012, 20:52:37 »
Leuke link tussen jou en de Friesland, Germen!
Bedankt voor de plaatsing van het verhaal.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #392 Gepost op: 11 juni 2012, 21:17:45 »
Iedereen bedankt voor de mooie foto's vanaf en onderweg naar Terschelling. Door de eerdere berichtgeving dacht ik dat het schip er pas vanmorgen zou aankomen. Vandaag had ik al vrij genomen en vanmorgen toch maar even wezen kijken. De presentatie van het boek was om 11:00 uur voor genodigden. Tot  die laatste groep behoorde ik helaas niet, maar vlak voor de presentatie mocht ik even foto's maken binnen. De presentatie vond plaats voorin de bovensalon. Er lagen al twee exemplaren klaar met een boeklegger waarop de namen Homme Zantema en Cor Haringa te lezen waren. Jelle Horjus zou volgens de eerdere berichten ook aanwezig zijn, maar heeft de presentatie blijkbaar niet bijgewoond.

Hieronder zien jullie de cover van het boek. Mijn inziens een goede keuze om een mooie aquarel van Frans Schot hier af te beelden. Het boek heeft een hardcover met glanzende afwerking. De pagina's zij in kleur, behalve de oude foto's natuurlijk. Het net geen 100 pagina's tellende boek is inderdaad 'luchtig' geschreven en bevat ook veel verhalen van bemanningsleden. Leuk is ook het verhaal over de tewaterlating, die erg spannend was. Het boek geeft ook een beeld van de loopbaan van het schip vanaf het vertrek bij Doeksen tot nu. Tot slot ook leuk dat een aantal forumleden aan het woord komen. Dit is overigens niet alles wat in het boek staat, er is nog meer. Voor het bedrag van € 12,50 kun je het niet laten liggen....

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 21:19:16 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #393 Gepost op: 11 juni 2012, 22:33:03 »
Mooi Jan, hier kun je niet genoeg foto's van plaatsen. Deze serie van de Friesland voor de kant maakte ik vanmorgen. Binnen was de presentatie van het boek inmiddels begonnen. Wel leuk dat de huidige Friesland ook even in beeld kwam.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 21:16:15 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #394 Gepost op: 11 juni 2012, 23:23:41 »
Om 13:15 uur vertrok de Friesland weer van Terschelling. Morgen vaart het schip weer tussen Enkhuizen en Medemblik.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 21:17:54 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #395 Gepost op: 12 juni 2012, 10:12:04 »
Alle inzenders hartelijk dank voor jullie bijdragen.

Als je de foto's bekijkt en vergelijkt met de huidige Frielsand, dan is het haast niet meer voor te stellen dat de oude Friesland de hoofddienst jarenlang kon uitvoeren.
Weliswaar tijdens de zomermaanden versterkt met andere eenheden, maar toch.
We leven echter in het heden met een blik op de toekomst. Dan is het soms heel aardig af en toe met een glimlach achterom te kijken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bob Heikoop

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Steady as she goes!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #396 Gepost op: 12 juni 2012, 10:22:37 »
Mooi gezegd Wim! Wat mij vooral ook opviel was de staat van het schip, er zit werkelijk geen spatje roest op het schip en ze is technisch nog helemaal in orde. Hulde aan de huidige eigenaar en als ze zo door gaan kunnen we er hopelijk nog lang van genieten!

Met vriendelijke groet,
Bob Heikoop

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #397 Gepost op: 12 juni 2012, 11:30:24 »
Alle inzenders hartelijk dank voor jullie bijdragen.

Als je de foto's bekijkt en vergelijkt met de huidige Frielsand, dan is het haast niet meer voor te stellen dat de oude Friesland de hoofddienst jarenlang kon uitvoeren.
Weliswaar tijdens de zomermaanden versterkt met andere eenheden, maar toch.
We leven echter in het heden met een blik op de toekomst. Dan is het soms heel aardig af en toe met een glimlach achterom te kijken.

Jawel, Wim, helemaal raak. Toen ik de foto's zag van Friesland 1 en 2 bij elkaar, dan zie je onmiddellijk ....tig jaar verschil. Mooi beeld om je te realiseren dat er -gelukkig- ontwikkeling in de toko zit. Dat is jarenlang toch wel anders geweest. Als je goed naar de oude Friesland kijkt, dan zie je in feite een modernisering in lijnen van de oude Zeeuwen, veel meer is het niet.
Ik heb trouwens zelf nooit zoveel met de oude Friesland gehad. Ben ooit eens met de losse boot naar TS geweest (ging leeg terug en ik was net op weg, kende de kapitein goed, dus kon even tussendoor mee), dus zonder enige passagier aan boord. Je tanden rammelden er zowat uit in de stuurhut, zo verschrikkelijk trilde het bovendek. Bij volle boot merkte je daar niet veel van, omdat de massa van de passagiers dat gerammel aardig dempte. Boven is de hele zaak nogal licht geconstrueerd om wat massa te besparen met het oog op de diepgang.

tmeeles

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #398 Gepost op: 12 juni 2012, 20:30:43 »
Beste allemaal,

Het was voor ons, de (oud) bemanning van de Friesland ook erg leuk om weer eens op Terschelling te zijn. Het onthaal was hart verwarmend met zoveel mensen op de havendammen en aan de steiger. Daarnaast was er ook maandag veel interessen voor ons.

Het boek is zeker een aanrader voor de liefhebbers, top stukje werk van Bert van Heukelom en alle medewerkers.

Gisteravond om even na 19.00 uur hebben we de Friesland weer vastgemaakt in Enkhuizen, waar zij vandaag haar reguliere diensten voor de Stoomtrein weer voer.

Bijgesloten nog een paar andere foto's, dit keer niet van de Friesland maar vanaf de Friesland.

Groeten uit Zeeland!

Taco

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #399 Gepost op: 12 juni 2012, 23:30:08 »
Er is al eerder opgemerkt dat de oude Friesland er perfect onderhouden uitziet. Aan de binnenkant is in de bovensalon ook het nodige gebeurd. Dat ik gisteren binnenstapte, was ik aangenaam verrast. Er zijn aan zowel bak- als stuurboordzijde prachtige banken geplaatst langs de ramen, die de losse stoelen vervangen. De salon zelf was een paar jaar geleden al grondig aangepakt.

De laatste drie foto's zijn helemaal voorin genomen beneden en helemaal beneden onder het dek. Iemand die even de salon voor binnenliep merkte op dat het schip nog hetzelfde ruikt als vroeger.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 21:14:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #400 Gepost op: 19 juni 2012, 22:09:25 »
Nog wat foto's van de stuurhut van de Friesland die ik op maandag 11 juni maakte vlak voor vertrek van het schip.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 21:12:37 door PiebeJanMan »

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #401 Gepost op: 29 juni 2012, 15:43:35 »
Dat trillen van de Friesland was (heel) vroeger veel minder, ook wanneer de boot matig was bezet, dan -zeg maar medio jaren 80, wellicht heeft dat met ouderdom te maken.  Ik weet niet hoe het nu is omdat er op het IJsselmeer bijna nooit met volle kracht wordt gevaren.
Ander punt wat ik niet zeker weet, maar wel iets van herinner, dat er vrij snel na oplevering aan bijde zijden 2 "balast" profielen langs de (onderkant) van de scheepsromp zijn aangebracht om het hellen (bij grote drukte iedereen aan 1 kant) enigszins te reduceren.
groet Henk

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #402 Gepost op: 30 juni 2012, 20:29:35 »
De ervaring met trillend leeg schip was van ergens 1975 of zo, dus behoorlijk lang terug. Kaptein van toen vertelde dat dat met vol dek behoorlijk minder was en de overtocht waarop ik dit voelde, ging niet op vol vermogen. Er werd toen meestal op 75-80% gevaren, dat was standaard.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #403 Gepost op: 3 juli 2012, 23:08:10 »
De Friesland afgelopen zaterdag bij vertrek vanuit Enkhuizen. Op de derde foto vaart het MS De Zuiderzee (ex Antverpia 19) voor de Friesland uit richting Urk. Sinds vorig jaar is met dit schip de dienst Urk-Enkhuizen weer hervat. Vanuit Enkhuizen kun je dus naar Medemblik, Stavoren en Urk.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 21:05:08 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Friesland - 1956
« Reactie #404 Gepost op: 10 juli 2012, 11:57:45 »
Een nostalgisch plaatje uit de zomer van 1960: De Friesland vaart de haven van WTs uit het Schuitengat in.



foto: coll. Tjebbe Cupido
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 14:50:25 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink