Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316123 keer)

arthur

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #285 Gepost op: 7 augustus 2010, 11:55:11 »
Dat De Dageraad/NN en de oude Oost Vlieland lekkerder door een ruw zeetje gleden dan de Friesland, is/was duidelijk. Maar meneer Boot, had het onderwatergedeelte/diepgang van de schepen daar ook niet mee te maken? De Friesland is plat en ze steekt nauwelijks onder water, terwijl de OV en de NN een andere "bodem"/hull hadden en dieper lagen. Gek, ik heb die schepen -tig keren vast gelegd en losgegooid in de jaren 70, maar ik heb geen idee van hun diepgang, nu ik vaar weet ik dat een (vracht)schip zoveel ton kan meenemen, ze ligt dan op diepte of aan haar merk, zelfs al is het ruim nog lang niet gevuld,  maar in die tijd werd enkel gekeken, of dat ene karretje of die ene auto nog net wel of niet mee kon qua ruimte, niet qua gewicht...

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #286 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:18:03 »
Dat De Dageraad/NN en de oude Oost Vlieland lekkerder door een ruw zeetje gleden dan de Friesland, is/was duidelijk. Maar meneer Boot, had het onderwatergedeelte/diepgang van de schepen daar ook niet mee te maken? De Friesland is plat en ze steekt nauwelijks onder water, terwijl de OV en de NN een andere "bodem"/hull hadden en dieper lagen. Gek, ik heb die schepen -tig keren vast gelegd en losgegooid in de jaren 70, maar ik heb geen idee van hun diepgang, nu ik vaar weet ik dat een (vracht)schip zoveel ton kan meenemen, ze ligt dan op diepte of aan haar merk, zelfs al is het ruim nog lang niet gevuld,  maar in die tijd werd enkel gekeken, of dat ene karretje of die ene auto nog net wel of niet mee kon qua ruimte, niet qua gewicht...

Volgens de Zweedse site hebben deze drie schepen de volgende diepgang:
Friesland ==> 2,70 m
Oost-Vlieland ==> 2,80 m
Noord-Nederland ==> 2,38 m
Ik heb aardig wat fotomateriaal van de Friesland en wat daarbij opvalt is dat je de '18' die op het onderwaterschip is geschilderd net boven water komt maar de cijfertjes doorlopen tot 27 (wat dan weer duidt op de diepgang) tegen de rode streep waar het onderwaterschip ophoudt. Als bovenstaande waardes kloppen, dan zie ik geen verband met de diepgang an sich.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #287 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:19:10 »
Het laatste deel van dit bericht geeft mooi weer hoe zwaar dit schip kon buizen. Het ontwerp had de hoge bak niet, die is er tijdens de bouwfase alsnog ingebracht. Ik denk dat de ontwerper het casco onder het berghout iets forser had moeten laten uitwaaieren om dat te voorkomen. Niettemin zou dan een voor de gemiddelde passagier zeer onaangenaam vaargedrag zijn verkregen. Vaak is zoiets nu eenmaal een compromis. Al te fors uitwaaieren kan ook weer niet, dan zou de Friesland het gedrag van de eerste Midsland vertoond hebben en dat was bij een stevig windje bepaald geen genoegen voor landkrabben. De tweede Noord-Nederland, ex De Dageraad had hier geen enkel probleem mee. Ik denk nog steeds dat dat een beter ontwerp was dan dat van de Friesland.

Onderstaande krantenartikel plaatste Pieter eerder in dit topic en geeft een beeld van het ontwerp zonder bak. Alleen een heel kort stukje dichte verschansing is er op de kop te zien. Ook opvallend t.o.v. het uiteindelijke ontwerp is de tweede mast achterop, die uiteraard hemelhoog is getekend.

In het archief van de Leeuwarder Courant vond ik nog een aardig artikeltje geschreven voordat de oude Friesland nog maar een mijl gevaren had, misschien was de kiel nog niet eens gelegd, het oorspronkelijke ontwerp, met twee masten, en zonder bak.
Het artikel is van eind 1954.

Pieter

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:10:18 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #288 Gepost op: 7 augustus 2010, 13:19:27 »
Dat De Dageraad/NN en de oude Oost Vlieland lekkerder door een ruw zeetje gleden dan de Friesland, is/was duidelijk. Maar meneer Boot, had het onderwatergedeelte/diepgang van de schepen daar ook niet mee te maken? De Friesland is plat en ze steekt nauwelijks onder water, terwijl de OV en de NN een andere "bodem"/hull hadden en dieper lagen. Gek, ik heb die schepen -tig keren vast gelegd en losgegooid in de jaren 70, maar ik heb geen idee van hun diepgang, nu ik vaar weet ik dat een (vracht)schip zoveel ton kan meenemen, ze ligt dan op diepte of aan haar merk, zelfs al is het ruim nog lang niet gevuld,  maar in die tijd werd enkel gekeken, of dat ene karretje of die ene auto nog net wel of niet mee kon qua ruimte, niet qua gewicht...

De diepgang heeft daarmee maar zijdelings te maken als deel van de rompvorm, meer niet. Vooral De Dageraad had een sterk "snijdende" vorm; liep dat schip in een zeetje, dan werd dat geleidelijk opgevangen door het uitwaaieren van de kop. Gaat de kopvorm (overdreven gesteld)  in de richting van die van bijv. een tjalk, dan reageert die kop daar veel eerder op en gaat "stoten". Dat geeft een minder comfortabel vaargedrag (Bij de Midsland lag dat overigens aan het veel te snel uitwaaieren van de kop wegens de koplading).

Naar belading werd bij die schepen echt wel gekeken. Toen de Friesland werd gebouwd was de regel nog: de lastlijn (lijn van maximaal geoorloofde diepgang) ligt 30 cm onder het  laagste open punt in het casco, meestal de laagst geplaatse patrijspoort. het verschil tussen de dienstvaardige, maar onbeladen diepgang en die lijn gaf het laadvermogen, dat overigens volgens een vaste formule werd berekend en niet op basis van de exacte cascovorm. Dat was het oude regime van de binnenmeting. De ervaring was, dat er meestal meer meekon dan het "laadvermogen" aangaf, maar dat laadvermogen bepaalde wel het maximaal aantal passagiers (nl laadvermogen in kg/75 =het gemiddelde  "gewicht"-het woord massa werd toen nog niet gebruikt- geeft het aantal pasagiers. x kg vracht / auto's ging daar weer vanaf. Practisch betekende het dat scherp werd gelet op het niet overschrijden van de lastlijn, maar meer ook niet.
Bij de Friesland mochten er dan wel 1200 mee, als men dat ooit had gedaan, dan zou het helemaal veevervoer zijn geweest.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #289 Gepost op: 7 augustus 2010, 23:21:21 »
Dat De Dageraad/NN en de oude Oost Vlieland lekkerder door een ruw zeetje gleden dan de Friesland, is/was duidelijk. Maar meneer Boot, had het onderwatergedeelte/diepgang van de schepen daar ook niet mee te maken? De Friesland is plat en ze steekt nauwelijks onder water, terwijl de OV en de NN een andere "bodem"/hull hadden en dieper lagen. Gek, ik heb die schepen -tig keren vast gelegd en losgegooid in de jaren 70, maar ik heb geen idee van hun diepgang, nu ik vaar weet ik dat een (vracht)schip zoveel ton kan meenemen, ze ligt dan op diepte of aan haar merk, zelfs al is het ruim nog lang niet gevuld,  maar in die tijd werd enkel gekeken, of dat ene karretje of die ene auto nog net wel of niet mee kon qua ruimte, niet qua gewicht...

Volgens de Zweedse site hebben deze drie schepen de volgende diepgang:
Friesland ==> 2,70 m
Oost-Vlieland ==> 2,80 m
Noord-Nederland ==> 2,38 m
Ik heb aardig wat fotomateriaal van de Friesland en wat daarbij opvalt is dat je de '18' die op het onderwaterschip is geschilderd net boven water komt maar de cijfertjes doorlopen tot 27 (wat dan weer duidt op de diepgang) tegen de rode streep waar het onderwaterschip ophoudt. Als bovenstaande waardes kloppen, dan zie ik geen verband met de diepgang an sich.

Fakta om Fartyg zeker? Enorm mee uitkijken. Ten eerste wordt die voor de nederlandse schepen gevoed door ene P. Inpijn, die kennelijk lid is van de WSS, maar zijn gegevens klakkeloos overschrijft waar ie ze vindt, overigens zonder enige andere bronvermelding dan hemzelf en ten tweede omdat FoF zelf geen enkele andere bronvermelding geeft + geen onderscheid maakt in de verschillende lengtes en breedtes (bijvoorbeeld). Ik heb al diverse malen gegevens voorbij zien fietsen waarvan ik zeker weet dat die iets heel anders voorstellen dan zou moeten.
Ik kan er niet genoeg op wijzen dat, als je gegevens vermeldt, die altijd van een bronvermelding moeten zijn voorzien (bijv Lloyd's, Scheepsmetingsdienst, werflijst, enz.)

Een voorbeeld hoe fout het kan gaan: destijds vermeldde Lloyd's bij de enkeldekkertjes van TESO volstrekt verkeerde machinegegevens, dat ging dus wegens de "betrouwbaarheid" van Lloyd's Register een eigen leven leiden, terwijl de bootjes gewoon in dienst waren en die gegevens dus gemakkelijk hadden kunnen worden gecontroleerd door de LR agent/surveyor.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #290 Gepost op: 8 augustus 2010, 13:47:48 »
Inderdaad http://www.faktaomfartyg.se/ waarbij ik op wil merken dat ik voor de diepgang van de Noord-Nederland de bouwtekening van De Dageraad in 'Een Eeuw Eigen' heb geraadpleegd en voor de Friesland ik gekeken heb naar de cijfers op het onderwaterschip. Die twee klopten met de Zweedse site maar dat zijn dan toevallig twee die wel kloppen. De Oost-Vlieland heb ik wel van die site overgenomen, omdat de andere twee klopten leek dat betrouwbaar. Schijn bedriegt blijkbaar, bedankt voor de tip Willem.

We hadden het over het buizen van de Friesland. Er zijn mij heel weinig foto's bekend waarop dat te zien is, eigenlijk maar eentje. Dat is onderstaande ansichtkaart die ook ergens in SSS staat. Betreft een uitgave van Jeen de Vos (Midsland), de foto is genomen door C. v.d. Meulen (Zandvoort).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:24:37 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #291 Gepost op: 8 augustus 2010, 17:17:48 »
De ansichtkaart van Jeroen geeft idd een prachtig buisend beeld.
Bijgaande plaat laat ook wel een beetje b?swetter zien, maar dat wordt veroorzaakt door de hekgolf van het vaartuig waar de foto vandaan is genomen.
Volgens de informatie op de ansichtkaart uit het Van Leer assortiment zou deze plaat in 1961 genomen zijn.



De Friesland is niet druk bezet met passagiers, maar voorop staat wel een aardig vrachtwagentje "met neus".
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #292 Gepost op: 8 augustus 2010, 23:05:36 »
Inderdaad http://www.faktaomfartyg.se/ waarbij ik op wil merken dat ik voor de diepgang van de Noord-Nederland de bouwtekening van De Dageraad in 'Een Eeuw Eigen' heb geraadpleegd en voor de Friesland ik gekeken heb naar de cijfers op het onderwaterschip. Die twee klopten met de Zweedse site maar dat zijn dan toevallig twee die wel kloppen. De Oost-Vlieland heb ik wel van die site overgenomen, omdat de andere twee klopten leek dat betrouwbaar. Schijn bedriegt blijkbaar, bedankt voor de tip Willem.

We hadden het over het buizen van de Friesland. Er zijn mij heel weinig foto's bekend waarop dat te zien is, eigenlijk maar ??ntje. Dat is onderstaande ansichtkaart die ook ergens in SSS staat. Betreft een uitgave van Jeen de Vos (Midsland), de foto is genomen door C. v.d. Meulen (Zandvoort).


Laat ik wat vollediger zijn: de gegevens die je op FoF over de NL-schepen vindt, vooral Texel, TS/VLL en Zeeland zullen wel kloppen, want die zijn gewoon uit de boeken gehaald. De knul die die site bijhoudt doet ook erg zijn best en doet in principe natuurlijk gewoon goed werk. Hoe meer dat soort gegevens openbaar is, des te beter.
Ik heb z'n site regelmatig gevolgd (hij is al heel wat jaren in de lucht). Op enig moment kwamen er foto's op te staan van de PSD met bronvermelding Inpijn (overigens ook andere landgenoten). Zolang dat foto's van anderen zijn, heb ik daarmee natuurlijk niets te maken, maar op een moment waren daar ook foto's van mezelf bij, bron: Inpijn. Daar baal ik dus van, vraag dat dan even.
Het is dan gewoon zo dat er figuren rondlopen die kennelijk graag de autoreiteit uithangen terwijl ze zelf waarschijnlijk nog nooit een poot in een echt archief gezet hebben. En, laten we wel wezen, een Lloyd's Register is GEEN archief, dat is een publicatie die voor iedereen openbaar is. Dus is de bron niet meneer die-en-die, maar LR. Net zoals bij ansichten: het staat heel mooi als je zegt "ansicht collectie -of "archief" juffrouw zus en zo", maar het gaat er helemaal niet om of jij nu zo'n prachtige verzameling ansichten hebt. Morgen kan je wel voor de BB-schroef van de Midsland vallen en waar blijft je "collectie/archief" dan?  De bedoeling van een juiste vermelding is, dat je misschien via die vermelding verder onderzoeksresultaat kan halen. Daar gaat het om. Van "collecties" worden meestal je erfgenamen alleen maar gelukkiger, niet de historisch onderzoeker.

Nu, wat de gegevens van FoF betreft en waarom ik aanraad, daar voorzichtig mee te zijn.

Jullie zullen zien dat FoF slechts lengte, breedte en holte aangeeft. Over Holte zal ik het hier niet hebben, dat is de meest twijfelactige maat die er maar is, omdat we meestal niet weten waar-ie is genomen.
FoF begon destijds met "kleine" bootjes, een aanduiding van mezelf om de categorie veerboten en dergelijke aan te geven. De oudere Duitse Waddenveerboten hadden allemaal een Duitse zeemeting, na 1899 volgens het Schiffsvermessungsbeschluss", dat gebaseerd was op een internationaal verdrag, dat echter de verdragsstaten ruime mogelijkheden gaf om zelf te bepalen hoe men die meting zou verrichten. Het Duitse Schiffsvermessungsbeschluss 1899 geeft een "L?nge ?ber alles" en dan denken we misschien dat dat hetzelfde is als de Nederlandse binnenmeting, die ook in 1899 werd ingericht en die gewoon de lengte tussen het uiterste voorste vaste punt van het casco aangeeft en idem van het achterste. Niet dus. De Duitsers hanteerden een maat, die gebaseerd was op de dikte van de dekbeplanking achterop x een constante factor en dat kan een heel andere afmeting "Lengte over alles" opleveren dan een NL binnenmeting. De afmetingen zijn daarom onderling niet vergelijkbaar.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Nu is het zo, dat in sommige gevallen FoF ook gegevens citeert, genomen vanaf werflijsten ("bouwlijsten"). In veel gevallen geven die echter de afmetingen van het ondergedompelde casco in dienstvaardige toestand ( soms ook in "kale", of zelfs voorberekende toestand = de ontwerpfase). Die afmetingen hebben een heel ander doel, nl. de efficiency van het schip en het lijnenplan vast te leggen. Kijk maar eens in "de boeken" hoeveel die afmetingen van elkaar afwijken.

FoF maakt daar geen enkel onderscheid tussen en daarom is dat overzicht als historische bron niet 100%  betrouwbaar. Nog afgezien van Mickes kennelijke streven zoveel mogelijk schepen op z'n site te zetten. Hij had er beter aan gedaan om zijn lijsten te verdiepen in plaats van klakkeloos alles op te schrijven zonder enige categorisering in typen schepen te maken, bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ik erin ben geslaagd een beetje te verduidelijken, waarom ik deze waarschuwing heb gedaan. Ik zou er nog heel wat aan kunnen toevoegen, maar dan wordt het helemaal een "handboek".

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #293 Gepost op: 11 augustus 2010, 20:39:35 »
Mag ik dan even zeggen dat de gegevens van de huidige Tiger en de huidige Vlieland ook niet helemaal correct zijn in De Reederij 1908-2008....
Maar Faktaomfartyg is zeker onbetrouwbaar!

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #294 Gepost op: 11 augustus 2010, 21:53:09 »
Mag ik dan even zeggen dat de gegevens van de huidige Tiger en de huidige Vlieland ook niet helemaal correct zijn in De Reederij 1908-2008....
Maar Faktaomfartyg is zeker onbetrouwbaar!

Oef! Dat is even schrikken! Wil je dat ook even melden bij de TD van de Rederij? Die is namelijk de bron........  ;D

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #295 Gepost op: 13 augustus 2010, 21:14:13 »
Vandaag draaide de Friesland weer een dubbele dienst. Met mijn zoontje op de dijk even een kijkje genomen om half vijf, aan de andere kant van de dijk vertrekt tegelijkertijd de tram waar we dan naast gaan fietsen weer terug naar huis. Nog even snel met mijn mobieltje een fotootje gemaakt.

Foto: © Jeroen Vriend

PS De service van reder Gebhard is trouwens uitstekend. Een tijdje geleden was het schip na het zwaaien weer terug aan de steiger om nog een aantal mensen op te pikken die de boot gemist hadden. Ik zag nu dat de mensen op het bovendek gewaarschuwd werden voor het geluid van de scheepshoorn dat bij het vertrek drie maal klinkt. Die hoorn hangt trouwens voorop de schoorsteen een klein stukje onder de donkere rand. Vroeger toen de schoorsteen het hoedje nog had, hing deze iets hoger.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:09:05 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #296 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:02:32 »
Vandaag een stevig briesje op het IJsselmeer. Voor de Friesland geen enkel probleem, die heeft wel voor hetere vuren gestaan. Wel zag ik de Friesland voor het eerst een klein beetje stampen.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:09:58 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #297 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:06:45 »
Waarschijnlijk vanwege de wind ligt de Friesland alvast met de kop richting Enkhuizen (bijna altijd ligt het schip andersom aan de steiger). Verderop op het IJsselmeer was het nog wat onrustiger want je zag het schip duidelijk een beetje gieren.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:08:41 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #298 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:51:56 »
Deze beelden geven een mooi beeld uit het verleden.
Compliment, Jeroen.  ;)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #299 Gepost op: 16 augustus 2010, 11:46:07 »
Gegeven de zelden voorkomende harde NO-wind niet zo gek om zo aan te meren. Zou ik ook zo doen. Als je dan bij vertrek eerst nog eens moet gaan zwaaien, zit je in die hoek niet erg lekker, paar meter verderop wordt het toch wel erg weinig water.