Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316548 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #270 Gepost op: 10 juli 2010, 22:03:57 »
Wim Vink plaatste eerder foto's van de Friesland bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Vanmiddag maakte ik foto's van de Friesland op dezelfde plek, maar dan gefotografeerd vanaf een andere plek. Deze plek is vanaf de vestingsmuur, waar ik als klein jochie vaak liep als ik bij mijn grootouders in Enkhuizen was. Omdat ik niet over de muur kon kijken, zat ik vaak op vaders nek. Dat zal ik de arme man nu maar niet meer aandoen  ;D

Wat plaatjes van de binnenlopen, nadat de Friesland zich eerst al even kort liet zien bij het doorkijkje naast de kalkovens. De plaats van het doorkijkje is tevens de plek waar de Friesland aanlegt.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:17:43 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #271 Gepost op: 10 juli 2010, 23:22:29 »
Nog wat plaatjes van de Friesland tegen het riet en struikgewas.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:16:27 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #272 Gepost op: 13 juli 2010, 23:36:18 »
Op deze foto's is te zien dat er weinig ruimte is om te zwaaien door alle pleziervaart bij het Zuiderzeemuseum. De boegschroef die je op de eerste foto aan het werk ziet, komt dan goed van pas.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:15:39 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #273 Gepost op: 13 juli 2010, 23:45:25 »
Nog een paar uit de categorie 'doorkijkjes'.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:14:44 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #274 Gepost op: 18 juli 2010, 22:30:33 »
De Friesland voer vandaag twee retourtjes i.v.m. het hoogseizoen. De museumstoomtram genereerde vandaag ook voor de Friesland weer een flinke passagiersstroom. De stoomlocomotief 'Bello' heeft inmiddels 1.000.000 kilometers op de spreekwoordelijke teller staan. De meeste hiervan zijn afgelegd op het traject Alkmaar-Bergen aan zee. Bello was de locomotief die onze (mijn vrouw en ik) 'huwelijkstram' trok ruim 6 jaar geleden. Hoe veel nautische mijlen zal de Friesland inmiddels afgelegd hebben?

foto1
foto2

Het feestvarken draagt sinds 16 juli j.l. het predicaat '1 miljoen kilometer kampioen'. Sorry voor de matige belichting, het moest schuin tegen het zonnetje in. Nog een keer sorry voor de off-topic foto, kon het niet laten  ;D

foto3

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:12:59 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #275 Gepost op: 18 juli 2010, 22:55:37 »
Weer richting Enkhuizen, iets langzamer dan de jetski die voorbij schiet op de eerste foto.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:13:48 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #276 Gepost op: 19 juli 2010, 07:25:23 »
Compliment voor de foto-composities!  ;)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #277 Gepost op: 19 juli 2010, 12:42:10 »
De Friesland voer vandaag twee retourtjes i.v.m. het hoogseizoen. De museumstoomtram genereerde vandaag ook voor de Friesland weer een flinke passagiersstroom. De stoomlocomotief 'Bello' heeft inmiddels 1.000.000 kilometers op de spreekwoordelijke teller staan. De meeste hiervan zijn afgelegd op het traject Alkmaar-Bergen aan zee. Bello was de locomotief die onze (mijn vrouw en ik) 'huwelijkstram' trok ruim 6 jaar geleden. Hoe veel nautische mijlen zal de Friesland inmiddels afgelegd hebben?

Het feestvarken draagt sinds 16 juli j.l. het predicaat '1 miljoen kilometer kampioen'. Sorry voor de matige belichting, het moest schuin tegen het zonnetje in. Nog een keer sorry voor de off-topic foto, kon het niet laten  ;D

Foto's: ? Jeroen Vriend

Jeroen, dat is geen "spreekwoordelijke" teller, maar een letterlijke. Op basis van de Spoor- en Tramwegwetgeving is tractiematerieel (het overige ook trouwens) gebonden aan vaste kilometrages voor bepaalde onderhoudsbeurten moeten worden uitgevoerd. Het gehele spoor- en tramwegnet is tot op de centimeter nauwkeurig beschreven en dus is het bijhouden van ritten een vrij aardig houvast om uit te rekenen hoeveel een loc heeft gereden. Er zal natuurlijk altijd wel wat "licht" tussen zitten (hoever loopt de loc bij het omlopen?), maar i.h.a. klopt het allemaal vrij aardig. Bij schepen is dat toch wat anders en daarom worden (groot-)onderhoudstermijnen daar gerelateerd aan absolute tijd of draaiuren.

Het "Miljoen" kilometers van "Bello" is echter maar betrekkelijk. De machine is na verwerving door de SHM vrijwel nieuw herbouwd met gebruikmaking van  bestaande onderdelen, zoals drijfwerk en wielen. Ketel, plaatwerk en frameplaten zijn toen allemaal nieuw gemaakt. Vrijwel al het materieel is grotendeels herbouwd op die manier. dat kon ook niet anders, als je een houten rijtuig uit een camping moet hijsen, waar geen draaistellen meer onderzitten en de framebalken zijn weggerot, natuurlijk.

Overigens weer perfecte foto's.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #278 Gepost op: 3 augustus 2010, 12:41:53 »
Niks geen zwaaien in een aparte kom, maar gewoon middenin de haven.
Ook geen boeg- of hekschroeven, maar op een staaldraad, dit keer over de kont in 1963.
Deze foto komt uit de collectie van Tjeb Cupido.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #279 Gepost op: 3 augustus 2010, 13:39:04 »
Bij mijn weten gebeurde deze manier van draaien als het net afgaand tij was. In Harlingen lieten ze de Friesland vaak bij bijna hoog water voor Neptunes met een staaldraad vanaf de bak "zwiepen". Mooie prent trouwens, Wim...
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 18:49:02 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #280 Gepost op: 3 augustus 2010, 17:56:54 »
Bij mijn weten gebeurde deze manier van draaien als het net afgaand tij was. In Harlingen lieten ze de Friesland vaak bij bijna hoog water voor Neptunes met ??n staaldraad vanaf de bak "zwiepen". Mooie prent trouwens, Wim...

Er was een kaptein die altijd op de spijker middenin de haven zwaaide. Zwaaien met de d.o. diesel valt niet echt mee, dat moet je kunnen. Men klaagde daar wel eens over en natuurlijk was het ook zo, dat de reactietijd van de motor niet bepaald "flexibel" was/is. Toch bekroop mij destijds al het gevoel, dat dat allemaal niet echt geweldig ging daar. "Vroeghuhh" bij mijn eigen stoomveerboten, werd ook gezwaaid, ook dagelijks en ook met formaten van dik over de 50 meter bij sterke tijstroom en nauwe havens. In elk geval met (veel)  minder vermogen in de MK en een reactietijd die ook niet mis was. In stoomschepen kwamen natuurlijk helemaal geen boegschroeven en dergelijke luxe voor. De kaptein had doorgaans geen papieren (in de practijk opgegroeid via alle rangen), wist de weg in den blinde te vinden en had zelden last van zenuwen of behoefte aan ankers om te zwaaien, laat staan een draad op de wal.
Toen de 'Haringvliet' kop voor in de westelijke havendam op TS was gelopen, kwamen onze Flakkeese kapteins vet lachend terug: "die Terschellingers kunnen niet varen".
Misschien hadden ze (toen, 1972 uiteraard  ;) ) niet helemaal ongelijk...........   ;D

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Friesland - 1956
« Reactie #281 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:50:55 »
Binnenkomst in de haven van WTs in 1959.
Twee foto's uit de collectie van Tjebbe Cupido.

De rode vlag staat op de dam en teken dat de haven "VOL" is.
Ook toen al was er massatoerisme, kijk maar naar de afgeladen Friesland.  :-[

Op de tweede foto is de kont van de Oosterschelde te zien die vanaf 1959 gedurende de zomermaanden voor Doeksen in charter voer.



« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 14:41:23 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #282 Gepost op: 6 augustus 2010, 22:08:17 »
Een ansichtkaart (uitgave Van Leer's fotodrukind. N.V.) van de Friesland die ook hier goed bezet is. De zijgangen zijn nog open en wat deze plaat ook bijzonder maakt is de aanwezigheid van de werfplaat. Deze hangt onder de ramen van de bovensalon op de overgang van wit naar geel, precies achter het hoofd van de meneer die op het voordek staat. Deze is gedurende de eerste jaren na de indiensttreding al snel verdwenen, ik meen al voor 1959. Geen idee waar hij is gebleven.


Op deze ansichtkaart stond trouwens nog een grappig verhaaltje over het schip dat ik jullie niet wil onthouden:
Hier is de ansichtkaart van de 'Friesland'. Ik heb naast de stuurhut gestaan tegen dat hek en daar spatten de golven nog overheen. De stuurhut is voor de pijp. Dit is op het ogenblik de grootste passagiersboot van Terschelling. Toen we de ansichtkaart van de 'Holland' stuurden waren we een dagje uit naar West-Terschelling......
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:25:03 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #283 Gepost op: 6 augustus 2010, 22:30:46 »
De zijgangen zijn nog open en wat deze plaat ook bijzonder maakt is de aanwezigheid van de werfplaat. Deze hangt onder de ramen van de bovensalon op de overgang van wit naar geel, precies achter het hoofd van de meneer die op het voordek staat. Deze is gedurende de eerste jaren na de indiensttreding al snel verdwenen, ik meen al voor 1959. Geen idee waar hij is gebleven.

Elke keer komen er onvermoede details naar voren, nu weer deze werfplaat.
Dikwijls komt er op dit forum een antwoord op zulke vragen.
Voor mij een stimulans om door te gaan met deze vorm van het forum.

Overigens heb ik helaas geen antwoord op Jeroen zijn vraag.  ???
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #284 Gepost op: 7 augustus 2010, 00:27:44 »
Een ansichtkaart (uitgave Van Leer's fotodrukind. N.V.) van de Friesland die ook hier goed bezet is. De zijgangen zijn nog open en wat deze plaat ook bijzonder maakt is de aanwezigheid van de werfplaat. Deze hangt onder de ramen van de bovensalon op de overgang van wit naar geel, precies achter het hoofd van de meneer die op het voordek staat. Deze is gedurende de eerste jaren na de indiensttreding al snel verdwenen, ik meen al voor 1959. Geen idee waar hij is gebleven.


Op deze ansichtkaart stond trouwens nog een grappig verhaaltje over het schip dat ik jullie niet wil onthouden:
Hier is de ansichtkaart van de 'Friesland'. Ik heb naast de stuurhut gestaan tegen dat hek en daar spatten de golven nog overheen. De stuurhut is voor de pijp. Dit is op het ogenblik de grootste passagiersboot van Terschelling. Toen we de ansichtkaart van de 'Holland' stuurden waren we een dagje uit naar West-Terschelling......


Het laatste deel van dit bericht geeft mooi weer hoe zwaar dit schip kon buizen. Het ontwerp had de hoge bak niet, die is er tijdens de bouwfase alsnog ingebracht. Ik denk dat de ontwerper het casco onder het berghout iets forser had moeten laten uitwaaieren om dat te voorkomen. Niettemin zou dan een voor de gemiddelde passagier zeer onaangenaam vaargedrag zijn verkregen. Vaak is zoiets nu eenmaal een compromis. Al te fors uitwaaieren kan ook weer niet, dan zou de Friesland het gedrag van de eerste Midsland vertoond hebben en dat was bij een stevig windje bepaald geen genoegen voor landkrabben. De tweede Noord-Nederland, ex De Dageraad had hier geen enkel probleem mee. Ik denk nog steeds dat dat een beter ontwerp was dan dat van de Friesland.