Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 315857 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #255 Gepost op: 22 april 2010, 00:12:59 »
Willem, de informatie over de stoomtram hier in de lokale media kwam altijd erg betrouwbaar op mij over. Bedankt voor de tip en ik zal in het vervolg voorzichtiger zijn in mijn formulering. Het heeft natuurlijk wel degelijk gerommeld daar, waar rook is is vuur, en dan heb ik het niet over het vuur in de vuurkist  ;D

De stoomtram lijk wat off-topic maar is wel het bestaansrecht voor de dienst tussen Medemblik en Enkhuizen. Geen stoomtram betekent naar alle waarschijnlijkheid geen bootdienst, zo simpel is dat. Dat de Bosman geen 'bedreiging' vormt voor de Friesland dacht ik eigenlijk al. Als je op de site van de stichting rondsnuffelt dan kom je al snel tot die conclusie. Mijn onderkaak viel echter wel naar beneden bij het lezen van het bedrag dat aan donateursgelden binnenkomt.

De Friesland is inderdaad zeer geschikt voor de dienst. De passagiersstromen die de stoomtram genereert kan het schip gemakkelijk aan en zowel in de salon als op de dekken is er ruimte zat. Daarnaast is het een fraaie, en voor het IJsselmeer ook best imposante verschijning.



Dat is zo Jeroen, zonder tram geen bootdienst. De tram vindt ook dat het "hun" bootdienst is. Want "zij hebben hem bedacht". Dat mag natuurlijk, maar voorlopig is wettelijk passagiersvervoer te water nog altijd vrij, behalve op zekere eilanden. Voor de Bosman moeten ze betere tijden afwachten en eerst een paar miljoen aan geldschieters opduiken. Zoals ze het nu aanpakken lukt het nooit. Bovendien willen ze teveel ineens. Gaat meestal slecht samen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #256 Gepost op: 16 mei 2010, 16:27:08 »
De Friesland afgelopen vrijdag in actie. Op de eerste foto's zie je het schip zwaaien waarbij gebruik gemaakt wordt van de boegschroef aangedreven door een Daf 615. Daarna maakt het geluid van de van de snellopende Daf plaats voor de eerste klappen van de Werkspoor TMAS336 en zet het schip met een dienstsnelheid van circa 9,5 knoop koers richting de haringstad.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:22:32 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #257 Gepost op: 26 mei 2010, 17:06:57 »
Twee Terschellinger neven trouwden tegelijk op 25-5-1960 op het eiland met hun resp echtgenoten.
Gisteren, precies 50 jaar na dato, werd er voor de familie feest gevierd door middel van een stoomtreinrit van Hoorn naar Medemblik.
Vandaar ging het met de oude Friesland naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Uit mijn gegegens bleek dat de Friesland 50 jaar geleden niet voer op 25 mei, maar de oude Schellingerland. De Friesland zal toen in onderhoud zijn geweest.
Gisteren was het schip echter wel van de partij en bijgaand een reportage.
Alleen jammer dat mijn camera het net voor die tijd begaf, maar gelukkig kon ik de camera van mijn vrouw gebruiken.

Aankomst in Medemblik








Op het IJsselmeer




Enkhuizen, Zuiderzeemuseum






Enkhuizen, station


Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2013, 21:51:45 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Friesland - 1956
« Reactie #258 Gepost op: 27 mei 2010, 00:16:09 »
Mooie plaatjes,Wim. En toch moet ik er nog steeds aan wennen:een zoetwaterFriesland tegen riet-en struikgewas... 't klopt gewoon niet...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #259 Gepost op: 27 mei 2010, 09:32:47 »
En toch moet ik er nog steeds aan wennen:een zoetwaterFriesland tegen riet-en struikgewas... 't klopt gewoon niet...

Dat gevoel bekroop mij ook een moment. Anderzijds moeten blij en realistisch zijn: op deze manier blijft het schip bewaard en is in goede handen.
Menig schip haalt die leeftijd niet of krijgt zo'n kans op overleven niet.
Anderzijds kun je niet alles bewaren. Gelukkig hebben we de foto's nog............
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2010, 10:56:42 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Friesland - 1956
« Reactie #260 Gepost op: 27 mei 2010, 10:35:33 »
Tuurlijk,Wim.Helemaal mee eens.Wat de Friesland betreft mogen we onze handen dichtknijpen.
Helemaal als je bedenkt dat je lot ook de bodem van een vage Afrikaanse haven kan zijn...

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #261 Gepost op: 28 mei 2010, 11:09:54 »
En toch moet ik er nog steeds aan wennen:een zoetwaterFriesland tegen riet-en struikgewas... 't klopt gewoon niet...

Dat gevoel bekroop mij ook een moment. Anderzijds moeten blij en realistisch zijn: op deze manier blijft het schip bewaard en is in goede handen.
Menig schip haalt die leeftijd niet of krijgt zo'n kans op overleven niet.
Anderzijds kun je niet alles bewaren. Gelukkig hebben we de foto's nog............

Inderdaad, de 'Friesland' wordt goed verzorgd. Gisteren zag ik toevallig in Zwolle de 'Jan Willem' liggen, dat is de ex- 'Oosterschelde' die eind jaren '50 in charter voor Doeksen voer. Die was al behoorlijk verpest, nu is ook de top van de schoorsteen afgesneden. Jammer genoeg geen camera mee.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland - 1956
« Reactie #262 Gepost op: 28 mei 2010, 14:42:29 »
Gisteren zag ik toevallig in Zwolle de 'Jan Willem' liggen, dat is de ex- 'Oosterschelde' die eind jaren '50 in charter voor Doeksen voer. Die was al behoorlijk verpest, nu is ook de top van de schoorsteen afgesneden. Jammer genoeg geen camera mee.

Kom er bijna dagelijks langs zal is kijken of ik van de week tijd heb om een foto te maken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #263 Gepost op: 27 juni 2010, 16:31:38 »
Vandaag had ik eindelijk weer eens tijd om de Friesland in Medemblik op de foto te zetten. Het weer werkte in ieder geval goed mee. Opvallend veel passagiers aan boord voor de richting Enkhuizen-Medemblik.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:19:54 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #264 Gepost op: 27 juni 2010, 16:34:43 »
Nog wat foto's van de Friesland aan de steiger bij het station van de Museumstoomtram in Medemblik.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:18:26 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #265 Gepost op: 27 juni 2010, 17:27:06 »
Nog wat detailopnames. Het gemaal Lely dat je op de achtergrond ziet is een elektrisch gemaal dat samen met gemaal Leemans (vlakbij Den Oever) de Wieringermeer heeft drooggemalen. Gemaal Leemans is overigens een dieselgemaal, men heeft hier bewust voor gekozen met de gedachte om op deze manier niet van slechts ??n energiebron afhankelijk te zijn. De ingenieur Cornelis Lely is de bedenker van de Zuiderzeewerken zoals deze uiteindelijk zijn uitgevoerd. Hiervoor waren er destijds diverse plannen waarbij er zelfs een plan was om de Waddenzee helemaal in te polderen......

Tot zover een stukje geschiedenisles. Op de derde foto zie je de (gedeukte) achtersteven, let even op de geklonken platen onder het berghout. De laatste foto is een doorkijkje genomen vanaf de weg die langs het station loopt.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:19:13 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #266 Gepost op: 27 juni 2010, 22:22:47 »
Vandaag had ik eindelijk weer eens tijd om de Friesland in Medemblik op de foto te zetten. Het weer werkte in ieder geval goed mee. Opvallend veel passagiers aan boord voor de richting Enkhuizen-Medemblik.

Foto's: ? Jeroen Vriend

Mooie foto's, Jeroen. "Opvallend veel passagiers". Inderdaad, maar zie jij de Bosman hier al varen? Die zou dan half leeg zijn. Ik denk dat we de Friesland nog heel wat jaren op deze dienst zullen aantreffen.


cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #267 Gepost op: 28 juni 2010, 10:54:57 »
vorige week woensdag nog mee geweest, samen met mij vader,van Medemblik naar Enkhuizen. Toen waren er 200 passagiers aan boord. Het contract met de SHM loopt volgend jaar eigenlijk af,(2x vijf jaar) maar zal zeker weer verlengt worden, aldus eigenaar Theo Gebhard.
groeten, Bram en Cees Lourens (vader en zoon)
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2010, 11:14:13 door cees »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #268 Gepost op: 28 juni 2010, 22:51:52 »
Dat is goed nieuws Cees, vooral voor reder Theo Gebhard. De dienst tussen Enkhuizen en Medemblik biedt een continue en redelijk stabiele stroom aan passagiers.

Zoals Willem al aangeeft, hoeven we voorlopig en waarschijnlijk wel nooit meer te rekenen op het SS C. Bosman. De kans dat dit schip ooit nog dienstvaardig wordt is zeer klein, en dan is het nog maar de vraag of exploitatie haalbaar is. De Friesland kan nu 600 passagiers meenemen en dat is meer dan genoeg. Willem merkte al op dat als de Friesland al lekker vol zit, je met dat passagiersaantal de C. Bosman half leeg zult zien varen. Ik heb wat kenmerken van beide schepen opgezocht om een idee te geven van hoe de schepen zich tot elkaar verhouden.

Schip ==> MS Friesland / SS C. Bosman
Lengte ==> ca. 52m / ca. 67m
Breedte ==> ca. 9,7m / ca. 9,5m
Passagiers (oorspronkelijk) ==> 1.270 / 2.000
Vermogen ==> 625 IPK / 2 x 800 IPK (was 2 x 500 IPK)

De C. Bosman is dus duidelijk een maatje groter dan de Friesland. Als je nu ziet hoe het met de stichting van de C. Bosman gaat, dan mogen we het een wonder noemen dat de Holland (4) en Friesland (1) nu in de vaart kunnen blijven.  
« Laatst bewerkt op: 18 december 2010, 14:59:46 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #269 Gepost op: 30 juni 2010, 14:52:54 »
Dat is goed nieuw Cees, vooral voor reder Theo Gebhard. De dienst tussen Enkhuizen en Medemblik biedt een continue en redelijk stabiele stroom aan passagiers.

Zoals Willem al aangeeft, hoeven we voorlopig en waarschijnlijk wel nooit meer te rekenen op het SS C. Bosman. De kans dat dit schip ooit nog dienstvaardig wordt is zeer klein, en dan is het nog maar de vraag of exploitatie haalbaar is. De Friesland kan nu 600 passagiers meenemen en dat is meer dan genoeg. Willem merkte al op dat als de Friesland al lekker vol zit, je met dat passagiersaantal de C. Bosman half leeg zult zien varen. Ik heb wat kenmerken van beide schepen opgezocht om een idee te geven van hoe de schepen zich tot elkaar verhouden.

Schip ==> MS Friesland / SS C. Bosman
Lengte ==> ca. 52m / ca. 67m
Breedte ==> ca. 9,7m / ca. 9,5m
Passagiers (oorspronkelijk) ==> 1.270 / 2.000
Vermogen ==> 625 IPK / 2 x 800 IPK (was 2 x 500 IPK)

De C. Bosman is dus duidelijk een maatje groter dan de Friesland. Als je nu ziet hoe het met de stichting van de C. Bosman gaat, dan mogen we het een wonder noemen dat de Holland (4) en Friesland (1) nu in de vaart kunnen blijven. 

Even voor eigen parochie prekend: de exacte gegevens van de Bosman vind je in het boek "Een Eeuw Spoorwegveerdienst Enkhuizen-Stavoren", Amterdam 1987 (De Bataafsche Leeuw). Daar staat ook een algemeen plan van het schip in, als in 1915/6 gebouwd. De restauratieplannen voorzien in de installatie van een complete set triple-expansie stoommachines, voor zover ik het goed heb, afkomstig uit een voormalige Marineboot. Zouden die triples inderdaad de volledige 800 IPK per stuk moeten gaan opleveren, dan betekent dat een kolenverbruik van bijna 2 ton per uur. ik heb zelf met een stoominstallatie gewerkt van 550 IPK en ik kan je verzekeren, dat je niet voor de lol 600 kg per uur erdoorheen jast voor twee tweevuursketels in je eentje. Stoker spelen mag dan voor sommigen "het einde" lijken, daar word je toch echt moe van.
De Bosman is van dezelfde ontwerper als de eerste 'Noordnederland' (en dus die van onze 'Holland') en dat kan je onmiddellijk zien. Wat indeling betreft is de Bosman in originele staat een hokkerig geval en erg donker van binnen. Ik geloof er geen biet van dat de stichting er ooit in zal slagen dat schip onder stoom opnieuw onder SI-keur te krijgen, zeker niet met de oorspronkelijke aantallen toegelaten passagiers. Als die jiongens dat met een stel goede sponsoren en de juiste marketing zouden doen (en misschien iets van de originaliteit laten vallen, al was het maar tijdelijk), zou er misschien nog enige kans op zijn hem weer in de vaart te krijgen, vooropgesteld dat het casco nog goed genoeg is. Ook dat moet ik nog zien.
Werkelijke oorzaak: er zitten teveel stoomenthousiasten achter die onvoldoende zicht op de realiteit van nu hebben, helaas.