Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 315855 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #240 Gepost op: 27 maart 2010, 21:53:17 »
Vandaag was de 'seizoensopener' voor de Friesland, de eerste dag van de dienstregeling voor 2010. Een mooie gelegenheid om vanuit Enkhuizen mee te varen. Een beetje grauw weer met een fris windje, lekker weer om te varen. Ik heb al heel wat foto's gemaakt en ben al heel wat te weten gekomen over dit schip, maar was nog nooit meegevaren!  :-[ Nog even gezellig staan kletsen met de reder zelf in de stuurhut en vooral veel foto's gemaakt natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:51:19 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #241 Gepost op: 27 maart 2010, 23:25:00 »
Een kijkje in de zijgangen die bij Doeksen kort na de indiensttreding eerst werden dichtgemaakt met zeildoek en later dichtgelast met panelen met daarin ramen in rubbers. Reden voor het dichtmaken van de zijgangen was het buiswater. Nu zijn ze weer open en zijn de staanders allemaal weer teruggeplaatst. Prima voor op het IJsselmeer en leuker voor de passagiers omdat je nu vlakbij het water komt.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:54:04 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #242 Gepost op: 27 maart 2010, 23:54:49 »
Foto's van het bakdek inclusief de bel. Ook zie je links de uitlaat van de boegschroef aangedreven door een DAF 615. Het stukje verschansing van voor de salon van bovenaf gezien. Kijk op de laatste foto eens naar de afwerking van het stuurhuis en vergelijk dat eens hiermee: http://51980166.nl.strato-hosting.eu/forum/index.php?topic=48.msg18254#msg18254
Als je begrijpt wat ik bedoel.......
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:50:28 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #243 Gepost op: 28 maart 2010, 00:30:24 »
Nog wat foto's genomen op het bovendek, inclusief wat details van de verlichting.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:55:12 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #244 Gepost op: 28 maart 2010, 12:46:05 »
Nog wat foto's van en vanaf het achterdek. De trappen aan de achterzijde zijn later aangebracht, ik moet zeggen dat hel wel erg praktisch is. De trappen zijn breed en niet zo steil.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:26:28 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #245 Gepost op: 28 maart 2010, 13:53:37 »
In het Behouden Huys vond ik de volgende opname, gemaakt door Frans Schot in de vroege jaren zeventig van de vorige eeuw, het bovendek van de Friesland, op een rustige overtocht, dus waarschijnlijk ergens in de winter

Pieter



Een tijdje geleden plaatste Pieter een fraaie plaat van het bovendek van de Friesland. Zelf heb ik gisteren vanaf dezelfde plek een foto gemaakt. De dekhuisjes voor de trappen zijn gewijzigd. Die aan bakboordzijde is verdwenen, je ziet links onderin de lasnaad zitten in het dek. Die aan stuurboordzijde is verplaatst naar achter de schoorsteen, dat zie ik nu voor het eerst. Verder is het houten dek verdwenen, zijn er banken aan de reling gemaakt en ontbreekt tegenwoordig het 'hoedje' van de schoorsteen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:26:54 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #246 Gepost op: 31 maart 2010, 22:04:43 »
Soms maak je een foto en bestempel je deze in eerste instantie als mislukt. Als je er dan een tijdje naar kijkt, kom je uiteindelijk tot een andere conclusie. Deze foto nam ik afgelopen zaterdag op de Friesland door het raam aan de achterzijde van het stuurhuis. Hierdoor zit er een waas over de foto wat een mooi effect geeft met het glimmende koper binnen. Rechts en rechtsonder zie je in de weerspiegeling de klinknagels van de buitenzijde van het stuurhuis. En dat allemaal per ongeluk.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:25:18 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #247 Gepost op: 3 april 2010, 21:23:29 »
Leuk om de situatie na een kleine veertig jaar te vergelijken, Jeroen, de opname die bij dit bericht gaat, is gemaakt door mevr Simons in de zomer van 1971, de Friesland loopt de haven binnen en juist vanuit deze hoek vind ik dat de lijn van het schip er prachtig uitkomt.  De oude hellingschuur en de oude zeevaartschool zijn gesloopt.
Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #248 Gepost op: 18 april 2010, 20:11:13 »
Vandaag een prachtige dag met veel pleziervaart op het IJsselmeer. De Friesland is net vertrokken vanuit Medemblik met ongeveer veertig passagiers aan boord.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:23:29 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #249 Gepost op: 18 april 2010, 21:11:33 »
De dammen die je op de tweede en de derde foto ziet, liggen voor de jachthaven bij het Regatta Center Medemblik.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:23:02 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #250 Gepost op: 18 april 2010, 22:53:00 »
Prachtige plaatjes! Het is een goede zaak dat het schip in handen is van een ondernemer die er al zijn ziel en zaligheid inlegt. Mooi dat op deze manier via een normale exploitatie (zonder enige subsidie!) zo'n klassiek juweel in de vaart blijft. Dit soort dingen wordt door commerci?le bedrijven doorgaans zwaar onderschat.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #251 Gepost op: 19 april 2010, 21:07:29 »
Ik wist niet dat de exploitatie van de Friesland zonder enige subsidie plaatsvindt. Opsteker voor de reder is het feit dat het schip nu een varend monument is. Interessant voor de exploitatie van een varend monument is o.a. het feit dat het bunkeren van rode dieselolie gedoogd is.

Helaas is de exploitatie van de museumstoomtram een  ander verhaal. Een heel ander soort exploitatie waar altijd geld bij zal moeten. De laatste jaren is dat allemaal op het nippertje gegaan. Ik ben benieuwd wat we in de toekomst kunnen verwachten van het SS C. Bosman.

Willem, weet jij of er nog steeds plannen zijn om dat schip, als het ooit weer gerestaureerd en dienstvaardig is, op de dienst Enkhuizen-Medemblik in te zetten? 

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #252 Gepost op: 19 april 2010, 23:10:34 »
Ik wist niet dat de exploitatie van de Friesland zonder enige subsidie plaatsvindt. Opsteker voor de reder is het feit dat het schip nu een varend monument is. Interessant voor de exploitatie van een varend monument is o.a. het feit dat het bunkeren van rode dieselolie gedoogd is.

Helaas is de exploitatie van de museumstoomtram een  ander verhaal. Een heel ander soort exploitatie waar altijd geld bij zal moeten. De laatste jaren is dat allemaal op het nippertje gegaan. Ik ben benieuwd wat we in de toekomst kunnen verwachten van het SS C. Bosman.

Willem, weet jij of er nog steeds plannen zijn om dat schip, als het ooit weer gerestaureerd en dienstvaardig is, op de dienst Enkhuizen-Medemblik in te zetten? 

Jeroen, over de noodzaak van subsidi?ring van de stoomtram zal ik het hier niet hebben, daar zou ik uren over kunnen uitweiden, maar dat hoort hier niet thuis. Je gaat veel te gemakkelijk uit van datgene wat er door de organisatie zelf en de kranten wordt geventileerd. Niet altijd alles geloven van wat er wordt gezegd. Met de Bosman is men al jaren bezig. De laatste nieuwsbrief van de behoudsstichting dateert van december 2009, het bericht daarvoor meldt, dat er per jaar ? 750,- aan donateursgelden binnenkomt, terwijl er voor ? 19.000,- aan vaste lasten zijn. Er zit nog steeds asbest in het schip. De plannen zijn om het schip weer met een volledige stoominstallatie (twee triples uit een oude Marineboot) uit te rusten. Misschien dat het allemaal over een aantal jaren nog op orde komt, maar eerlijk gezegd zie ik dat allemaal niet voor elkaar komen. De orde van grootte machine-installatie voor dit schip nodig, de totaal te restaureren betimmering zullen zo'n enorm bedrag vergen, dat je daarvoor misschien maar beter een nieuw motorschip kunt laten bouwen in oude stijl. Ik denk ook, dat men zich verschrikkelijk verkijkt op de exploitatiekosten van zo'n stoomschip en de kosten van de daarvoor benodigde bemanning. Ik zie nog niet zo gauw ??n vaste stoker op twee schotse ketels van dat formaat. Daar zijn natuurlijk andere oplossingen voor te bedenken, maar als je ziet welke enorme bedragen hiermee gemoeid zijn zeg ik: dromen maar, kan nooit kwaad. het is goed bedoeld, een lofwaardig streven, maar volgens mij kan er beter aan andere zaken worden gedacht. Zo'n apparaat statisch bewaren is al een reuzentaak. Ik zie de Friesland hier nog jaren varen en die is goed voor die taak berekend.

Ik mag er wel aan herinneren, dat de "restauratie" van de Goethe (raderbootje van de K?ln-D?sseldorffer) destijds ? 13.000.000,- kostte en dat het schip enkele jaren terug definitief aan de kant is gelegd.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #253 Gepost op: 21 april 2010, 10:59:01 »
Ik wist niet dat de exploitatie van de Friesland zonder enige subsidie plaatsvindt. Opsteker voor de reder is het feit dat het schip nu een varend monument is. Interessant voor de exploitatie van een varend monument is o.a. het feit dat het bunkeren van rode dieselolie gedoogd is.

Helaas is de exploitatie van de museumstoomtram een  ander verhaal. Een heel ander soort exploitatie waar altijd geld bij zal moeten. De laatste jaren is dat allemaal op het nippertje gegaan. Ik ben benieuwd wat we in de toekomst kunnen verwachten van het SS C. Bosman.

Willem, weet jij of er nog steeds plannen zijn om dat schip, als het ooit weer gerestaureerd en dienstvaardig is, op de dienst Enkhuizen-Medemblik in te zetten? 

Jeroen, over de noodzaak van subsidi?ring van de stoomtram zal ik het hier niet hebben, daar zou ik uren over kunnen uitweiden, maar dat hoort hier niet thuis. Je gaat veel te gemakkelijk uit van datgene wat er door de organisatie zelf en de kranten wordt geventileerd. Niet altijd alles geloven van wat er wordt gezegd. Met de Bosman is men al jaren bezig. De laatste nieuwsbrief van de behoudsstichting dateert van december 2009, het bericht daarvoor meldt, dat er per jaar ? 750,- aan donateursgelden binnenkomt, terwijl er voor ? 19.000,- aan vaste lasten zijn. Er zit nog steeds asbest in het schip. De plannen zijn om het schip weer met een volledige stoominstallatie (twee triples uit een oude Marineboot) uit te rusten. Misschien dat het allemaal over een aantal jaren nog op orde komt, maar eerlijk gezegd zie ik dat allemaal niet voor elkaar komen. De orde van grootte machine-installatie voor dit schip nodig, de totaal te restaureren betimmering zullen zo'n enorm bedrag vergen, dat je daarvoor misschien maar beter een nieuw motorschip kunt laten bouwen in oude stijl. Ik denk ook, dat men zich verschrikkelijk verkijkt op de exploitatiekosten van zo'n stoomschip en de kosten van de daarvoor benodigde bemanning. Ik zie nog niet zo gauw ??n vaste stoker op twee schotse ketels van dat formaat. Daar zijn natuurlijk andere oplossingen voor te bedenken, maar als je ziet welke enorme bedragen hiermee gemoeid zijn zeg ik: dromen maar, kan nooit kwaad. het is goed bedoeld, een lofwaardig streven, maar volgens mij kan er beter aan andere zaken worden gedacht. Zo'n apparaat statisch bewaren is al een reuzentaak. Ik zie de Friesland hier nog jaren varen en die is goed voor die taak berekend.

Ik mag er wel aan herinneren, dat de "restauratie" van de Goethe (raderbootje van de K?ln-D?sseldorffer) destijds ? 13.000.000,- kostte en dat het schip enkele jaren terug definitief aan de kant is gelegd.

herstel: Goethe is niet aan de kan gelegd, maar omgebouwd op D-E of D-H.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #254 Gepost op: 21 april 2010, 23:49:36 »
Willem, de informatie over de stoomtram hier in de lokale media kwam altijd erg betrouwbaar op mij over. Bedankt voor de tip en ik zal in het vervolg voorzichtiger zijn in mijn formulering. Het heeft natuurlijk wel degelijk gerommeld daar, waar rook is is vuur, en dan heb ik het niet over het vuur in de vuurkist  ;D

De stoomtram lijk wat off-topic maar is wel het bestaansrecht voor de dienst tussen Medemblik en Enkhuizen. Geen stoomtram betekent naar alle waarschijnlijkheid geen bootdienst, zo simpel is dat. Dat de Bosman geen 'bedreiging' vormt voor de Friesland dacht ik eigenlijk al. Als je op de site van de stichting rondsnuffelt dan kom je al snel tot die conclusie. Mijn onderkaak viel echter wel naar beneden bij het lezen van het bedrag dat aan donateursgelden binnenkomt.

De Friesland is inderdaad zeer geschikt voor de dienst. De passagiersstromen die de stoomtram genereert kan het schip gemakkelijk aan en zowel in de salon als op de dekken is er ruimte zat. Daarnaast is het een fraaie, en voor het IJsselmeer ook best imposante verschijning.