Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316261 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #195 Gepost op: 13 november 2009, 20:11:22 »
Twee oude ansichtkaarten van Terschelling met daarop een schip dat tot op de dag van vandaag (als museum/monument) nog rondvaart: De Friesland (1).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:48:52 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #196 Gepost op: 16 november 2009, 20:33:58 »
Dat ziet er geweldig uit, Jeroen, helemaal terug in de tijd, de sfeer van vroeger druipt er vanaf. Ik ben vanavond nog eens even op zoek geweest naar wannneer de vlet en de davits verwijderd zijn en  toen kwam ik deze foto tegen, gemaakt in februari 1971, dezelfde zaterdag waarop onder het topic Oost Vlieland de laatste twee foto's werden gemaakt. De vlet is al verdwenen op deze foto en een paar maanden later zijn de davits ook verwijderd.

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #197 Gepost op: 16 november 2009, 21:56:49 »
Pracht foto's

Als klein jochie stond ik in de trieste zomer van......Iedereen  weet het nog...Te wachten op de aankomst van de avondboten.
Nooit geen foto's gezien van de gezamelijk opstomende Friesland en noord-Nederland richting haven West.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #198 Gepost op: 16 november 2009, 22:19:02 »
Pracht foto's

Als klein jochie stond ik in de trieste zomer van......Iedereen  weet het nog...Te wachten op de aankomst van de avondboten.
Nooit geen foto's gezien van de gezamelijk opstomende Friesland en noord-Nederland richting haven West.

Ik zal morgenochtend eens even kijken, ik dacht wel zoiets te hebben dat ze allebei de haven inlopen. Ook uit die tijd.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #199 Gepost op: 16 november 2009, 22:26:23 »
Mooi 'dektafereel' Pieter, zo te zien met een aantal studenten van de zeevaartschool. Toen mijn vrouw en ik op vrijdag 19 maart 2004 naar Harlingen gingen met die andere Friesland, na onze huwelijksreis, zaten er ook veel studenten van de zeevaartschool op de boot. Net als op de foto gemakkelijk te herkennen aan het uniform. Ik meen mij te herinneren dat in die week deze Friesland (1) toen in de buurt van de zeevaartschool lag.

Even iets anders, waarom zijn toen eigenlijk het vletje en de davits verwijderd?


Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #200 Gepost op: 22 november 2009, 17:26:19 »
Nog een 'echt' oud plaatje van de Friesland, ergens de eerste helft van de jaren 70 in Harlingen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:47:56 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #201 Gepost op: 23 november 2009, 20:55:54 »
Nog eentje van de Friesland (1) maar dan van de andere kant. Op het achterdek een lading fietsen, een Citroen 2CV en de veredelde variant daarvan, de Citroen Dyane.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:48:19 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #202 Gepost op: 24 november 2009, 19:38:05 »
Dit moet een lastig klusje geweest zijn. Manoeuvreren met de Friesland, zonder boegschroef welteverstaan. Ben geen expert maar het lijkt mij dat er niet veel ruimte is. De foto is genomen op 25 augustus 1972 vanaf de Noord-Nederland. Achter de Friesland zie je ook de Holland liggen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:48:34 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #203 Gepost op: 24 november 2009, 21:50:41 »
Dat zwaaien in de haven ging altijd op een staaldraad, die soms erg zwiepte.
Soms over de kont, zoals op de foto, maar ook wel over de kop. Zal wel te maken hebben gehad met windrichting, kracht en het tij.
Ik heb 1 keer zo'n staaldraad zien breken. "Gelukkig" was het op een drukke zaterdag en was de aanlegplaats door politie te paard vrij gehouden om het lossen te vrijwaren van in de weg lopend publiek.
De brekende draad raakte toen daardoor gelukkig niemand.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2009, 07:40:39 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #204 Gepost op: 24 november 2009, 22:23:29 »
Bedankt voor de uitleg Wim. Best link met een staaldraad dat onder spanning staat. Waarom werd hiervoor staaldraad gebruikt? Waren gewone trossen niet sterk genoeg of zat daar te veel rek in?

Als je kijkt in wat voor hoekje de Friesland nu in Enkhuizen ligt achter het station, dan is een boegschroef zeker geen overbodige luxe.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2009, 22:32:02 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #205 Gepost op: 24 november 2009, 23:49:19 »
Wim en Vriend, dat zwaaien ging ook wel zonder staaldraad, maar dat waren de zeer ervaren kapteins die dat konden. Een enkeling deed het ook wel "op de spijker", dus anker uit en zwaaien maar. Het was allemaal erg nauwkeurig varen met kleine klapjes op de schroef, wat bij een direct omkeerbare diesel makkelijker was dan gedacht, want dat ging dan "gewoon"  op een beetje lucht. De manoeuvre was overigens veel minder bijzonder dan jullie veronderstellen, want op de oudere (stoom-)schepen ging dat ook zo, waar er ook maar van dat soort schepen rondvoeren.
Inderdaad, met de mogelijkheden van tegenwoordig sta je daar misschien van te kijken, maar het was bij alle zijladingveren heel gewoon en ik heb dat uitgebreid meegemaakt. Dagelijkse praktijk en meer dan eens per dag. Alles went, ook zonder boegschroeven.
Het gebruik van staaldraad valt te verklaren. In de tijd dat de 'Friesland' en dergelijke werd gebouwd, was nylon nog een puur luxe-artikel en manilla de standaard. Als er in die tijd iets in de scheepvaart "sterk" moest zijn, dan maakte je dat voor alle zekerheid nog een beetje en liefst een heleboel sterker, dan was je zeker dat de zaak niet naar de bliksem ging bij de eerste de beste gelegenheid. Zwaaien op een tros betekent altijd dat je hem achter iets scherps langs kan halen -althans die kans loop je- en dus breekt of slijt de zaak snel door o.a. "schavielen".  Het was niet voor niets dat geborgen schepen meestal over het achterschip werden gesleept: minder scherpe delen.
Een staaldraad was gewoon sterker en betrouwbaarder en dus koos je daarvoor, ook al zouden we dat nu niet meer nodig vinden.
Het breken van een staaldraad is trouwens altijd gevaarlijk, kade ontruimd of niet. Als zo'n ding breekt, dan staat er doorgaans behoorlijk wat kracht op en de tampen hebben dan de neiging tientallen meters weg te springen. het gaat nooit in een mooie breuk, maar altijd in tientallen stukken en stukjes. Ik spreek uit ervaring. Dat er dan niemand zo'n messcherp stuk tamp voor z'n duvel krijgt is  meer geluk dan wijsheid. Als zo'n stuk vliegend staal verkeerd terecht kwam, had je alle geluk van de wereld als je niet werd geraakt. Wijs geworden in de praktijk zorgde je er wel voor dat je nooit in het verlengde van zo'n staaldraad stond. Er zijn wel doden mee gevallen, vrees ik (niet op TS).
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 18:36:29 door Wim Vink »

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #206 Gepost op: 25 november 2009, 01:39:35 »
Vroeger gebeurde dit inderdaad met staaldraad, tegenwoordig wordt in de kustvaart veel syntethische lijn gebruikt! Het voordeel is dat er een stuk meer rek inzit en dat je het schip dus geleidelijk af kunt stoppen. Natuurlijk is de rek in deze lijnen ook niet oneindig en als ze knappen is het als elastiek maar een stuk minder gevaarlijk dan staal! Gelukkig kunnen deze trossen relatief een stuk meer hebben dan staal!

Groetjes Floris

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #207 Gepost op: 26 november 2009, 11:00:02 »
Vroeger gebeurde dit inderdaad met staaldraad, tegenwoordig wordt in de kustvaart veel syntethische lijn gebruikt! Het voordeel is dat er een stuk meer rek inzit en dat je het schip dus geleidelijk af kunt stoppen. Natuurlijk is de rek in deze lijnen ook niet oneindig en als ze knappen is het als elastiek maar een stuk minder gevaarlijk dan staal! Gelukkig kunnen deze trossen relatief een stuk meer hebben dan staal!

Groetjes Floris

Floris, afstoppen met staaldraad kan evengoed, maar vereist meer kundigheid in het omgaan ermee. De zijladingboten van de PSD op Zierikzee-Kats(eveer) en Terneuzen-Hoedekenskerke (jullie kennen die als de 'Oosterschelde' die eind jaren '50 op Terschelling was gecharterd) gebeurde met een staaldraad op de middenbolders, gewoon in matige vaart de strop om de paal, paar slagen om de bolders en afstoppen. Tot op de centimeter nauwkeurig. Ik heb me er altijd over verbaasd dat daarmee geen ongelukken zijn gebeurd.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #208 Gepost op: 27 november 2009, 22:55:04 »
De Friesland (1) gepavoiseerd op weg naar Terschelling op 8 juni 1975.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:47:37 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #209 Gepost op: 4 december 2009, 15:36:02 »
De Friesland (1) verlaat de haven van Harlingen richting Terschelling op 2 juli 1971.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:46:53 door PiebeJanMan »