Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 320496 keer)

rickstoll

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #180 Gepost op: 21 oktober 2009, 21:07:51 »
Hallo ik ben Rick Stoll en ik ben de stuurman/machinist van de Friesland. De Friesland is niet van de zeevaartschool. De Werkspoor dat er in staat is een 6 cilinder TMA 336 en die van de zeevaart school was een 8 cilinder TMA 338. Als iemand nog watwil weten kunne ze het ook aan mij vragen. Gr. R. Stoll

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #181 Gepost op: 21 oktober 2009, 21:14:41 »
Dat de Friesland niet van de zeevaartschool was, is bekend. De onderdelen van een Werkspoor TMA 336 en TMA 338 zijn voor een groot deel onderling uitwisselbaar, behalve zaken als de krukas, maar cylindervoeringen koppen zuigers etc, zijn hetzelfde.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #182 Gepost op: 21 oktober 2009, 21:42:58 »
Welkom op het forum Rick. Leuk om een forumlid erbij te hebben dat dicht bij het spreekwoordelijke vuur zit.

De laatste jaren is de Friesland weer prachtig teruggebracht in haar oorspronkelijke staat. Een vaak besproken onderwerp is de schoorsteen die in het verleden een stukje is ingekort. Zijn er plannen om deze weer te voorzien van een afgeronde kap?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #183 Gepost op: 3 november 2009, 21:29:13 »
Het bovendek van de Friesland (1). Datum onbekend.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:03:19 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #184 Gepost op: 4 november 2009, 12:30:29 »
De door jou geplaatste foto's zijn grote klasse, Jeroen, en niet alleen deze, maar de hele verzameling.
Deze foto is in ieder geval van voor 1971, het vletje en de davits zijn er toen nl. afgehaald.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #185 Gepost op: 4 november 2009, 22:24:41 »
Bedankt voor het wat specifieker maken van de datum waarop de foto gemaakt is Pieter. De foto is dan minstens 4 jaar voordat ik geboren werd genomen  ;D

Ik had de davits niet als davits herkend. Zijn ze zo lang omdat het vletje helemaal achter het schip werd neergelaten (over het achterdek beneden heen)?

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #186 Gepost op: 5 november 2009, 00:04:04 »
Zijn ze zo lang omdat het vletje helemaal achter het schip werd neergelaten (over het achterdek beneden heen)?
Ik denk dat de door je genoemde reden niet van belang was.
Ik denk dat ze bij het overstappen op de Vlieland op de Vlieree werden gebruikt om de handel over te zetten
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #187 Gepost op: 5 november 2009, 07:08:28 »
Het was mijn tweede jaar als zeevaarschoolleerling, dus nu kun je nagaan, hoe oud ik al ben,hahaha.
Bij de overstap werd de vlet zeer zeker niet gebruikt, de "vlieland" kwam langzij vande "Friesland" of  ??n van de Zeeuwen en de passagiers en handel ging gewoon via de loopplank. De lengte van de  davit
heeft meer te maken dat de vlet in de midden moest worden aangepikt en toch buitenboord worden gedraaid. en inderdaad wat meer naar achteren omdat de opbouw op het hoofddek wat meer naar achteren doorloopt. De "Noord Nederland" (2) had hetzelfde systeem. Misschien een MOB boot avant la lettre maar ik denk eerder in de richting van een werkboot. Koopvaardijschepen hadden ook vaak behalve de reddingssloepen nog een werkboot -een kleine jol of vlet- voor onderhoud buitenboord. Nu is schilder of bikwerk buitenboord bijna een zedenmisdrijf - er zou eens iets in het water terecht kunnen komen.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 16:30:48 door dageraad »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #188 Gepost op: 6 november 2009, 21:59:09 »
Een blik op het bakdek van de Friesland (1), datum onbekend. Tegenwoordig staat bovenop dit bakdek een lange uitlaatpijp voor de motor van de boegschroef.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:02:42 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #189 Gepost op: 6 november 2009, 22:29:14 »
Deze foto is denk ik van voor 1968, Jeroen ik zie nl de loodsboot Stern op de rede liggen en die is meende ik in 1968 vervangen door de Zeekoet, die was er in ieder geval toen ik in augustus 1969 op Terschelling kwam.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #190 Gepost op: 7 november 2009, 00:50:37 »
Knap dat je de loodsboot herkent en dat allemaal weet. Eventjes off topic met een iets grotere foto van de loodsboot Stern die waarschijnlijk vlak na de vorige foto is genomen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:02:16 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #191 Gepost op: 7 november 2009, 07:26:38 »
Dank je Jeroen, maar zo vreemd is dat ook weer niet, omdat ik in 1982, na 10 jaar werktuigkundige op de koopvaardij te zijn geweest, in dienst kwam bij het loodswezen op Terschelling, en in die hoedanigheid ook regelmatig machinist op de Zeekoet was. Dan ontstaat automatisch interesse in de schepen waar je mee werkt en hun voorgangers, net als voor de oudere veerboten. Die nieuwe gedrochten laten me om eerlijk te zijn koud. Door omstandigheden reis ik momenteel veel naar de wal en eigenlijk graag met de Stortemelk van EVT. NIet alleen voor de prijs, maar ik krijg op dat scheepje een beetje het gevoel dat ik bij de oude veerboten van de rederij ook had. Ontspannen reizen op een echt schip, dat hoor je, dat voel je, dat ruik je,  dat gevoel.


Pieter

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #192 Gepost op: 8 november 2009, 09:22:30 »
De Friesland loopt de haven van West-Terschelling binnen in juni 1971, de davits en de vlet zijn verwijderd en  de top van de schoorsteen is zwart. Wel aardig is om te zien dat de lichtgekleurde Fiat op het voordek iets te lang bleek en daarom de laadpoort open is gelaten, zodat de kofferruimte boven het water uitsteekt. De horizontale horizon moest ik nog een beetje leren geloof ik.
De foto is eerder geplaatst.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #193 Gepost op: 8 november 2009, 20:13:13 »
Na het prachtige nostalgische plaatje van Pieter, voeg ik twee foto's toe van de Friesland vandaag na aankomst in Medemblik. Het IJsselmeer was in een dikke mist gehuld. Toch was er bij de havenmond die vlak voor de aanlegsteiger ligt, wat bedrijvigheid in de vorm van pleziervaart. De hoorn van de koningin der Waddenzee was bij het naderen van de havenmond met een aantal lange signalen duidelijk te horen. Je wilt met je plezierjachtje ook zeker geen aanvaring met dit ambachtelijk gebouwde en oersterke schip  :D
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:00:15 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #194 Gepost op: 8 november 2009, 20:43:42 »
Onder het topic 'Double Doeksen' plaatste Pieter twee oude 'korrelige' foto's (genomen met 400 ISO rolletje) van de Noord-Nederland en de Oost-Vlieland. Ik merkte op dat je met een digitale camera bij hogere ISO-waarden ook een korrelig effect krijgt in de vorm van ruis. De foto's waren genomen in een nevelig Harlingen en dat bracht mij vanmorgen op het idee om met het mistige weer van vandaag, een aantal oud lijkende foto's te maken. Je zet je digitale camera op zwart-wit (verzadiging gemiddeld), ISO opschroeven naar 1600 om ruis te cre?ren en je diafragma flink dichtdraaien want je hebt met zo'n hoge ISO-waarde weinig licht nodig. Als je dan een plaatje schiet ziet dat er zo uit....

foto1
foto2

Nog eentje op ISO 800, je ziet dat een groot gedeelte van de ruis is verdwenen en het korrelige effect veel minder is als bij de andere twee foto's.

foto3
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:59:34 door PiebeJanMan »