Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316144 keer)

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #150 Gepost op: 13 juli 2009, 00:52:53 »
Mooi beeldverhaal, Jeroen.

Uit het Doeksen-verleden kan ik me die rode streep bij de waterlijn niet herinneren.
Volgens was die er helemaal niet of was van een andere kleur.
Wie kan het zich nog wel voor de geest halen?

Nu kom ik natuurlijk niet uit die tijd, maar kan wel in dit topic zoeken, en dat heb ik dus even gedaan.
In dit bericht heeft ze zo te zien wel een rode streep, dit zijn echter foto's uit 2003. Voor de rest zijn het ook veel zwart-wit foto's, daar heb je dan weer eigen ervaring voor nodig om te weten wat voor kleuren er op zaten ;). Zag ook dat ze veel een roodachtig onderwaterschip gehad heeft, misschien probeerden ze dat op deze manier nog een beetje te laten zien? Vind het niet echt geslaagd met dat zwarte onderwaterschip in ieder geval.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #151 Gepost op: 13 juli 2009, 05:33:17 »
De Friesland (1) had indertijd bruinrode anti fouling op het onderwaterschip en een witte waterlijn, dat was toen op veel koopvaardijschepen gebruikelijk, alle veerboten van rederij doeksen haddden het ook, soms niet helemaal tot voor en achtersteven doorgetrokken. zoals de foto's laten zien.                                          Het zwart onder de waterlijn kan ik ook niet echt bewonderen en ik constateer verder dat uit de ramen de horizontale spijlen zijn verdwenen, die voor mij wel bij de Friesland hoorden.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 05:35:29 door dageraad »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #152 Gepost op: 13 juli 2009, 11:33:41 »
Die spijlen, waren dat geen steekraampjes?
Over het onderwaterschip en de waterlijn heb ik nog een afbeelding gevonden uit 2001.
Hier zie je zowel een witte als een rode lijn en een rood onderwaterschip.
http://51980166.nl.strato-hosting.eu/forum/index.php?action=dlattach;topic=23.0;attach=4335;image
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 11:41:34 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #153 Gepost op: 13 juli 2009, 12:49:29 »

Over het onderwaterschip en de waterlijn heb ik nog een afbeelding gevonden uit 2001.

Ik doelde met mijn vraag op de Doeksen-periode. Gelukkig hebben dieverse forumleden daarop gereageeerd, waarvoor dank.

En wat bedoel je precies met spijlen en steekraampjes?
Ik neem aan dat je de ramen van het gangboord bedoeld. Daarover is al heel wat geschreven:
In 1956 werd de Friesland met open gangboorden afgeleverd. Al spoedig bleek dat het buiswater, m.n. in de Vliestroom teveel hinder gaf voor de passagiers en fietsen.
In 1957 waren de gangboorden provisorisch afgedicht met zeilen en vanaf 1958 waren ze dichtgemaakt. Aan beide kanten zat wel een luik dat (naar behoefte) aan lijzijde werd geopend voor de frisse lucht.
Rederij Gebhard heeft geen last van buiswater op het IJsselmeer en herstelt het schip zoveel mogelijk in oorspronkelijke toestand.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #154 Gepost op: 13 juli 2009, 16:38:46 »
de ramen in de salon zijn de afgelopen winter vervangen door thermophane ramen. Gebhard heeft er voor gekozen om alle ramen gelijk te laten zijn, dus zonder de voormalige klapramen die bij enkele ramen bovenin zaten. Tegelijk is de salon gerenoveerd, nieuw plafond, vloerbedekking en hele mooie raamomlijsting. De onderwaterlijn is waarschijnlijk niet afgemaakt. Ik ben onlangs met de Friesland mee geweest, en Gebhard vertelde dat hij in dok lag voor schilderwerk, en dat hij er plotseling uit moest voor een zinkende kotter. Hij kon toen niet meer terug in dok omdat hij de dienst Enkhuizen-Medemblik vv moest aanvangen.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #155 Gepost op: 13 juli 2009, 18:51:29 »
Cees, bedankt voor deze uitgebreide aanvulling.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #156 Gepost op: 14 juli 2009, 22:36:50 »
Leuk om eens een foto van de binnenkant van het schip te zien. Volgens mij de eerste die ik zie. Zijn er foto's van het interieur in de Doeksen tijd van het schip?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #157 Gepost op: 15 juli 2009, 07:01:34 »
Leuk om eens een foto van de binnenkant van het schip te zien. Volgens mij de eerste die ik zie. Zijn er foto's van het interieur in de Doeksen tijd van het schip?

Die zijn al eens eerder in dit topic geplaatst, maar zijn nu niet zichtbaar.
Door de verhuizing van dit forum naar een andere provider, waarbij de domeinnaam nog niet is meeverhuisd, werken de links naar die foto's niet.
De webmaster is bezig met de verhuizing van de domeinnaam.
Tot die tijd moeten we geduld hebben.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #158 Gepost op: 17 juli 2009, 16:15:45 »
@Vriend, ik zal eens even in het fotoarchief van het behouden Huys kijken, daar bevinden zich nogal wat opnamen van het interieur van de Friesland(1). Even geduld nog.

Pieter

arthur

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #159 Gepost op: 17 juli 2009, 22:18:29 »


Deze foto uit 1957, toont de Friesland MET zeildoek afgedichte gangboorden; ze vertrekt van haar toenmalige (houten) steiger in de Nieuwe Willemshaven
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:13:58 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #160 Gepost op: 18 juli 2009, 13:56:30 »
Een zeldzame foto van de Friesland met zeildoek langs de gangboorden. Ze zijn ook maar ongeveer een jaar gebruikt dus logisch dat daar niet zoveel foto's van zijn.

arthur

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #161 Gepost op: 1 augustus 2009, 07:30:45 »

Deze plaat kreeg ik van een maat, die in Puttershoek aan de Oude Maas woont. Deze WTK, Bernard Rijnhout, maakte de foto in 1993. Opvallend is, dat de neergelaten voormast (vanwege de bruggen) toen nog wel kleurden met de accomodatie van het schip, terwijl deze nu bruin is. Gelukkig hebben ze dat foeilelijke "dak"  eraf gehaald.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:13:09 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #162 Gepost op: 6 augustus 2009, 23:26:12 »
Die afschuwelijke tent heb ik eerder in dit topic gezien toen de Friesland even terug op Terschelling was. Er hing toen ook zeildoek aan de reling met de tekst 'Rondvaarten Oosterschelde'. Ik zie trouwens een G op de boeg, is dat de G van Gebhard? Het schip is toch pas in 1996 in het bezit van Gebhard gekomen?

De bruine mast mag dan niet origineel zijn, ik vind het niet verkeerd staan. Alle deuren in het schip zijn ook bruin dus daar kleurt het wel weer goed bij.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2010, 21:53:57 door Vriend »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #163 Gepost op: 6 augustus 2009, 23:37:45 »
Dat is inderdaad de foto die ik bedoelde, dankjewel!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #164 Gepost op: 9 augustus 2009, 20:02:50 »
De Friesland vandaag in Medemblik. Op de eerste foto zie je ook de loc 7742 van de Nederlandsche Spoorwegen 'Bello' die dit jaar de 95e verjaardag viert. De museumstoomtram had met de lange houten wagons voor deze tram het mooiste materieel ingezet.


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:12:18 door PiebeJanMan »