Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 315891 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #135 Gepost op: 6 juni 2009, 22:15:59 »
Mooie foto Wim, een van de weinige met open gangboorden in de Doeksen tijd van het schip. Het is lastig orienteren op de foto, ik heb het idee dat de dammen toen anders lagen dan nu. Is dat helemaal links in de verte de zeevaartschool?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 15:41:16 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #136 Gepost op: 8 juni 2009, 19:38:41 »
Inderdaad, mooi plaatje, maar toch echt nog niet zo lang geleden want de steiger waaraan de 'Friesland' ligt, is er nog maar een jaar of twee. Toch is het niet echt een zuiver historisch beeld, want toen de 'Friesland' werd gebouwd -een jaar voor de be?indiging van de stoomtractie bij NS-, waren stoomlocomotieven op "tramwegen" alleen nog te vinden op het eilandennet van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in de Hoeksche Waard, Voorne-Putten en Flakkee. In de Hoeksche Waard was het in '57 definitief afgelopen met de tram, omdat die in oktober '56 met passagiers en al tussen de rails in zakte, en daarna is er vrijwel niet meer met stoomlocs gereden.
Niettemin een mooi sfeerplaatje.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #137 Gepost op: 8 juni 2009, 20:59:08 »
Inderdaad, mooi plaatje, maar toch echt nog niet zo lang geleden want de steiger waaraan de 'Friesland' ligt, is er nog maar een jaar of twee. Toch is het niet echt een zuiver historisch beeld, want toen de 'Friesland' werd gebouwd -een jaar voor de be?indiging van de stoomtractie bij NS-, waren stoomlocomotieven op "tramwegen" alleen nog te vinden op het eilandennet van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij in de Hoeksche Waard, Voorne-Putten en Flakkee. In de Hoeksche Waard was het in '57 definitief afgelopen met de tram, omdat die in oktober '56 met passagiers en al tussen de rails in zakte, en daarna is er vrijwel niet meer met stoomlocs gereden.
Niettemin een mooi sfeerplaatje.

Eenmaal off topic: Stoomlocs reden ook t/m 1957 bij de GTW (Gelderland).
Back on topic.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #138 Gepost op: 8 juni 2009, 23:12:11 »
Dit filmpje staat bij de museumstoomtram op de site:
http://www.museumstoomtram.nl/film/film01/

Het duurt circa 2 minuten, aan het einde zie je de Friesland in actie. In het station van Twisk (tevens mijn woonplaats) zijn mijn vrouw en ik getrouwd.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #139 Gepost op: 8 juni 2009, 23:30:44 »
De steiger bij het stoomtramstation is er inderdaad nog niet zo heel lang. Voorheen lag de Friesland in de Oosterhaven. Als je de historische driehoek maakte moest je vanaf het station door de Nieuwstraat naar de Friesland.

Nu de Friesland doorvaart naar het station, kun je volgens mij vanaf de dam bij de havenmond een mooi plaatje schieten van de Friesland. Als het binnenkort eens mooi weer is, zal ik eens kijken of ik een paar mooie foto's kan maken.


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #140 Gepost op: 9 juni 2009, 07:07:26 »
Eenmaal off topic: Stoomlocs reden ook t/m 1957 bij de GTW (Gelderland).
Back on topic.

Yes, maar alleen in de goederendienst (behalve de jubileumtram) en niet in aansluiting op een veerboot.

Het is trouwens wat eigenaardig dat op de Duitse Wadden vrijwel alles op railvervoer aansloot (als in Harlingen) en hier verder niets. Voorzover ik weet was er geen directe overstap op de NFLS, mischien wel in Zoutkamp?
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2009, 08:23:51 door Pollendam »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #141 Gepost op: 10 juni 2009, 14:08:14 »
Vandaag was ik vrij en even in Medemblik. Het MS Friesland kwam aan vanuit Enkhuizen. In de verte komt het schip recht op je af varen, helaas is het dan nog te ver weg (zelfs met 400mm kleinbeeld equivalent) om het schip mooi vast te leggen. Hieronder het schip in actie.


Jammer van die windturbine op de laatste foto  >:( maar die dingen staan daar nu eenmaal. Ben overigens geen tegenstander van windturbines, zolang ze maar niet op mijn foto's staan  ;D

Rederij Gebhard is volgens mij ook tijdens het seizoen bezig met onderhoud. De gele band rond het gangboord aan bakboordzijde lijkt op diverse (kleine) plaatsen gestraald/geschuurd.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:20:25 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #142 Gepost op: 10 juni 2009, 14:35:46 »
Wat mij vandaag opviel is dat het MS Friesland aardig de gang erin had. Weet iemand hoeveel knopen dit schip haalt?

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #143 Gepost op: 10 juni 2009, 15:27:11 »
Nee, dat weet ik niet.
Wel weet ik dat ik vroeger hoopte dat we niet met de Friesland gingen omdat het ding zo traag was.
Hij deed er volgens mij een kwartier langer over om van Harlingen naar Terschelling te komen dan de toenmalige Schellingerland en daarvoor de Midsland.

groet, Hans.

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #144 Gepost op: 10 juni 2009, 17:56:48 »
De Friesland 1 haalt een snelheid van 12 knopen, dat is 22,22km/uur.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #145 Gepost op: 10 juni 2009, 20:01:41 »
Dat valt nog mee, het schip is blijkbaar ook technisch nog in goede conditie. Die 12 knopen klopt wel met het feit dat de Friesland er ongeveer een kwartier langer over deed dan de Schellingerland en de Midsland. Volgens mij haalden die ongeveer 14 knopen. Ik hoop nog wel eens met de Friesland mee te gaan, ondanks dat 'het ding' zo traag is, veel haast zal ik dan niet hebben  ;D

Nog een plaatje toe met een bescheiden boeggolfje.


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:19:46 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #146 Gepost op: 10 juni 2009, 23:20:44 »
Wat mij vandaag opviel is dat het MS Friesland aardig de gang erin had. Weet iemand hoeveel knopen dit schip haalt?

12 op z'n sloffen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #147 Gepost op: 4 juli 2009, 22:18:30 »
Vandaag wat plaatjes geschoten van het MS Friesland op een zonovergoten IJsselmeer.
foto 1-2

De laatste passagiers vanuit Enkhuizen zijn uitgestapt.

foto3

Het schip met op de achtergrond het stadhuis van Medemblik (grote gebouw met de trapgevels) en het station van de museumstoomtram (rechts daarnaast). Als je goed kijkt zie je de stoomtram net boven de dijk uitsteken. Vandaag getrokken door de Locomotief 5 van de Nederlandsche Stikstof-Maatschappij Sluiskil en ongetwijfeld voorzien van een nieuwe lading passagiers voor de Friesland.

foto4
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:19:09 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #148 Gepost op: 12 juli 2009, 21:10:58 »
Vandaag was ik in Enkhuizen op bezoek bij mijn grootouders. Eventjes bij de Friesland wezen kijken en wat plaatjes geschoten. Dat rederij Gebhard goed zorgt voor het schip laten de foto's duidelijk zien.

foto1

De boeg en een detail daarvan. De 'D' van Doeksen is nog goed te zien.

foto2-3

Wat details van de zijkant van de boeg.

foto 4-7

Stuurhuis en mast.

foto 8-10

Op de achtersteven kun je de voormalige thuishaven van het schip nog lezen.
foto11

Een stukje onderhoud van cosmetische aard.
foto12
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:17:05 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #149 Gepost op: 12 juli 2009, 22:00:45 »
Mooi beeldverhaal, Jeroen.

Uit het Doeksen-verleden kan ik me die rode streep bij de waterlijn niet herinneren.
Volgens was die er helemaal niet of was van een andere kleur.
Wie kan het zich nog wel voor de geest halen?
met vriendelijke groeten,
Wim Vink