Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316677 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #120 Gepost op: 18 november 2008, 22:26:50 »
Op 4 augustus 1979 voer de Friesland als versterkingsboot achter de Midsland aan.
De foto is in de Vliestroom genomen.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 15:38:38 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

jcote

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Friesland - 1956
« Reactie #121 Gepost op: 5 december 2008, 23:47:24 »
Vergis ik mij nu, of stonden er 2 weken geleden meer foto's van de beide dames op  de site,

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #122 Gepost op: 8 december 2008, 11:05:54 »
Vergis ik mij nu, of stonden er 2 weken geleden meer foto's van de beide dames op  de site,

Zie de topic 'Doeksen 100' bij Overige onderwerpen

Link: KLIK

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #123 Gepost op: 18 december 2008, 20:32:51 »
Om alvast een beetje in de sfeer van de Kersttentoonstelling te komen, (hopen dat er wat respons op de oproep van de CHV Schylge myn lantse komt) een foto van het interieur van de oude Friesland.vanuit de voormalige 1e klas salon naar achteren gezien. Het interieur van de Friesland was vergeleken bij de oude Noord Nederland ex Dageraad op zijn zachtst uitgedrukt nogal sober.
Ook aan dek had de Noord Nederland details in de afwerking zoals teakhouten relingen, die op grote vaart schepen normaal waren in die tijd, maar op de voor doeksen gebouwde schepen niet voorkwamen. Ondanks het ontbreken van deze zaken blijft de oude Friesland een schoonheid. Foto Jan Smit

Pieter
« Laatst bewerkt op: 19 december 2008, 06:50:45 door dageraad »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #124 Gepost op: 18 december 2008, 21:42:29 »
Alle oudere nieuw voor de Rederij gebouwde veerboten waren in mijn ervaring nogal spartaans, dat waren het Vlielandje, de Oost-Vlieland en de Friesland. Gewend als ik was aan de PSD-boten, die van Texel en die van de RTM (niet de kopladingponten overigens, die waren veel erger) zag het er allemaal inderdaad maar pover uit; geen tropische houtsoorten verwerkt en dat soort dingen.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #125 Gepost op: 18 december 2008, 23:55:41 »
De laatste keer dat ik met de Friesland ben overgestoken(vanaf Vlieland) moet dus ergens begin jaren 80 zijn geweest.
Maar van het interieur kan ik me helemaal niets heugen.
Toen we met VVV 100 jaar met haar zijn overgestoken was alles nieuw voor mij.

Zal ongetwijfeld liggen in het feit dat ik de reizen graag aan dek mag meemaken.

Groet,
Mjee

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #126 Gepost op: 16 mei 2009, 12:29:33 »
Een foto van 26 juli 1986: de Friesland ligt eenzaam aan de palen. Het bord "Te Koop" ontbreekt nog....



Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2013, 21:37:36 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #127 Gepost op: 16 mei 2009, 19:56:11 »
Heb haar vorige week nog gezien in Enkhuizen en Medemblik. Had helaas geen fototoestel bij me, maar ze is nog steeds schitterend.

Gr. Hans.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #128 Gepost op: 24 mei 2009, 00:27:10 »
Benieuwd hoe het met de Friesland gaat? Aan de foto's te zien goed. Ze zijn afgelopen vrijdag genomen te Medemblik. Ik woon zelf in de buurt van Medemblik en was even kijken bij de museumstoomtram die dit weekend een soort van stoomfestival georganiseerd hebben. Naast al het moois aan de ene kant van de dijk was er aan de andere kant van de dijk ook iets moois te zien: de Friesland. Die heeft tegenwoordig achter de dijk bij het station van de museumstoomtram een aanlegsteiger. Via dit forum ben ik erachter gekomen dat dit schip oorspronkelijk dienst deed tussen Harlingen en Terschelling. Ook ben ik erachter gekomen dat het redelijk uniek is dat dit prachtige schip behouden is gebleven en niet als bijvoorbeeld de Oost-Vlieland is verdwenen naar het buitenland met alle nare gevolgen.

Deze foto is genomen vanaf de Wieringermeer. Ik was nog aan het prutsen met het polarisatiefilter  :P

De Friesland aan de steiger. Persoonlijk vond ik het witte stuurhuis en rode onderwaterschip mooier, toch blijft het een plaatje.

Hier draait het schip weg van de steiger. De ronde achtersteven en de fraaie lijn langs de flank zijn mooi te zien.

Van opzij richting Enkhuizen. Ga binnenkort toch maar eens lekker zelf mee bij mijn grootouders in Enkhuizen een bakkie doen  :)


Hopelijk hebben andere liefhebbers kijkplezier aan deze foto's.
Groeten, Jeroen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #129 Gepost op: 25 mei 2009, 22:45:20 »
De Friesland vaart tegenwoordig alleen met open gangboorden. Op oude foto's zijn de gangboorden meestal dicht en lijkt het alsof e.e.a. demontabel is. Klopt dit en wat is hier de reden van, bescherming tegen golfslag?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:21:26 door PiebeJanMan »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #130 Gepost op: 26 mei 2009, 07:21:47 »
De Friesland is in originele staat terug gebracht. Dat betekent dat de gangboorden weer open zijn. Deze waren dicht gelast, en ramen ingezet, zodat er geen water in de gangboorden kon komen van buitenaf.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #131 Gepost op: 26 mei 2009, 11:28:09 »
De Friesland vaart tegenwoordig alleen met open gangboorden. Op oude foto's zijn de gangboorden meestal dicht en lijkt het alsof e.e.a. demontabel is. Klopt dit en wat is hier de reden van, bescherming tegen golfslag?
Men heeft redelijk snel na het ingebruiknemen van de Friesland de gangboorden dicht gemaakt vanwege last van het buiswater.
Als ik me niet vergis heeft men nog korte tijd met doeken de openingen gedicht alvorens alles dicht te lassen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #132 Gepost op: 26 mei 2009, 20:02:50 »
Bedankt voor jullie uitleg. Je kunt als je goed kijkt op de oude foto's zien dan de gangboorden later zijn dichtgemaakt. Daarom dacht ik dat ze demontabel waren en alleen geplaatst werden bij zwaar weer. Vond die dichte gangboorden overigens niet lelijk staan.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #133 Gepost op: 4 juni 2009, 13:15:46 »
Dit artikel staat in de Medemblikker Courant van vandaag. Het MS Friesland in een fraai plaatje met loc 30 van de Gasfabriek Rotterdam 'Hoorn' (links) en loc 26 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij 'Ir. P.H. Bosboom' (rechts). Hoewel het MS Friesland nog een jonkie is vergeleken met deze twee, levert het een prachtig historisch plaatje op. Aan het witte stuurhuis te zien is de foto een tijdje geleden genomen.


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:20:55 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #134 Gepost op: 6 juni 2009, 07:06:58 »
Uit foto uit de collectie van Tjebbe Cupido. Duidelijk is te zien dat de afbeelding in 1956 is gemaakt, want de gangboorden zijn nog open.
Het zwemmen in De Kom was toen nog mogelijk. Tegenwoordig ligt nu op dit punt de veerboot.

« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 21:57:23 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink