Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 315722 keer)

tmeeles

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #105 Gepost op: 22 oktober 2008, 20:53:46 »
De dienstregeling van de Salonboot Friesland staat op www.museumstoomtram.nl

Ik dacht dat buitenom zijn diensten voor de historische driehoek het schip niet echt meer te bezoeken is. Overigens weet ik wel dat Enkhuizen leuk is voor een weekend. Wij boeken dan een B&B vlak bij de haven, dan hoor je de Friesland aankomen en vertrekken. (http://www.bedandbreakfast.nl/bed-and-breakfast/2638/4) Echt helemaal geweldig!!

Met het museum, de trein en de Friesland kun je al een dag vullen!!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #106 Gepost op: 22 oktober 2008, 22:41:48 »
Andere mogelijkheid misschien: 


8 november wordt ze dus ingezet bij het personeelsfeest voor Doeksen, dan zul je haar kunnen zien. Maar bezichtigen denk ik niet....

hubert

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #107 Gepost op: 23 oktober 2008, 15:10:38 »
Hallo, de vroegere Doeksen-veerboot FRIESLAND, nu van Rederij Gebhard, heeft op zondag 7 en maandag 8 september in totaal 3 retourvaarten verzorgd op de geregelde bootdienst Enkhuizen - Stavoren. En woensdag 10 september voer ze voor een gezelschap naar Hoorn. Heeft iemand foto's van de boot in Stavoren of Hoorn? hubert.

jcote

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Friesland - 1956
« Reactie #108 Gepost op: 24 oktober 2008, 10:05:40 »
Ik had ook al altijd gedacht dat de Friesland van Stavoren naar Enkhuizen voer (en vv), maar de site van deze dienstregeling raadplegend, las ik er niets over. Dat is een heel ander schip van die rederij.

Als de Friesland dat een paar keer per jaar doet, dan ben ik graag van de partij! De reistijd is dusdanig dat je dan ook leuk van het schip kan genieten.

Als klein meisje vroeger kon je altijd even een blikje op de machinekamer werpen. Je mocht er weliswaar niet in, maar een klein kijkje was af-en-toe wel toegestaan (van bovenaf het trapje naar de machinekamer).

Heeft iemand op dit forum enig idee hoe je er van te voren achterkomt wanneer de Friesland wordt ingezet op het traject Stavoren/Enkhuizen?

Jacqueline

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #109 Gepost op: 24 oktober 2008, 14:33:45 »
Ik had ook al altijd gedacht dat de Friesland van Stavoren naar Enkhuizen voer (en vv), maar de site van deze dienstregeling raadplegend, las ik er niets over. Dat is een heel ander schip van die rederij.

Als de Friesland dat een paar keer per jaar doet, dan ben ik graag van de partij! De reistijd is dusdanig dat je dan ook leuk van het schip kan genieten.

Heeft iemand op dit forum enig idee hoe je er van te voren achterkomt wanneer de Friesland wordt ingezet op het traject Stavoren/Enkhuizen?

Jacqueline

Jacqueline, de Friesland (1) legt op zo'n drie kilometer van m'n huis aan (althans van mei - oktober). Die vaart vast tussen Enkhuizen en Medemblik, feitelijk op time charter van de Stoomtram. De boot van Enkhuizen-Stavoren (Bep Glasius) is van een heel andere reder (ook een eenscheepsgeval). De dienstregeling van Enkhuizen-Medemblik is zodanig dat de 'Friesland daar allen kan varen als er voor Enkhuizen-Medemblik een andere boot beschikbaar is, dus dat zal heel erg weinig voorkomen. Als het al is gebeurd (ik heb er zelf niets van gehoord/gezien), dan zal misschien de 'Prins-Claus' van Enkhuizen-Urk een keer zijn ingevallen. Dat zal echter hoogstwaarschijnlijk niet meer voorkomen, omdat die eind oktober door de financierende bank, ING, executoriaal wordt verkocht (afgelopen zomer is de dienst op Urk niet meer gevaren).  Ik vrees daarom dat je de Friesland tussen Enkhuizen en Stavoren wel kan vergeten. Overigens kan je natuurlijk altijd een reisje in het hoogseizoen nemen met de driehoek Enkhuizen-Hoorn-Medemblik-Enkhuizen, dan kan je gewoon met trein, tram en Friesland mee. Ik weet niet of je dat met de vroege boot vanuit Stavoren kan halen. De dienstregeling is de laatste jaren nogal uitgedund.

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #110 Gepost op: 8 november 2008, 11:19:00 »
Of ik heb het gemist, of het is niet genoemd. (Zal het eerste wel weer zijn:P) Maar waarom ligt de Midsland op die plek?
Goeie!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #111 Gepost op: 8 november 2008, 12:36:13 »
Of ik heb het gemist, of het is niet genoemd. (Zal het eerste wel weer zijn:P) Maar waarom ligt de Midsland op die plek?

Jelle,

Vanwege het Doeksen personeelsfeest ivm 100 jaar Rederij.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #112 Gepost op: 9 november 2008, 21:07:50 »
Bah wat een mooi gezicht is dat die 2 dames naast elkaar. Om te smullen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Friesland - 1956
« Reactie #113 Gepost op: 9 november 2008, 21:37:02 »
Bah wat een mooi gezicht is dat die 2 dames naast elkaar. Om te smullen.

Inderdaad een prachtig plaatje.
Het had nog mooier kunnen zijn; Als Doeksen een paar jaar geleden een beetje had meegewerkt had de Oost Vlieland / Carolina er ook nog gelegen...

tully1

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #114 Gepost op: 10 november 2008, 12:39:33 »
Wat zijn ze klein vergeleken bij de Midsland.....
Liever Vlielandgek dan gewoon gek!

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #115 Gepost op: 10 november 2008, 13:32:46 »
En de kleine Vlieland erbij was ook wel een heel mooi iets geweest natuurlijk... :-\
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #116 Gepost op: 10 november 2008, 16:00:09 »
Maar die was wel heeeeeeel klein geweest natuurlijk.  ;D

Pieter

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #117 Gepost op: 11 november 2008, 21:22:19 »
klein maar fijn. En met de zelfde kleurstelling wel heel erg mooi zo na, wat is het, 45 jaar, weer bij elkaar...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #118 Gepost op: 12 november 2008, 06:42:18 »
45 jaar is wel heel lang, de Holland is in 1975 gaan varen voor rijkswaterstaat en kwam toen nog regelmatig in de haven van Terschelling terwijl de Friesland nog tot in de jaren tachtig op Terschelling dienst heeft gedaan, maar een lange tijd is het wel

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland - 1956
« Reactie #119 Gepost op: 13 november 2008, 22:57:39 »
En de 2e klas, 2 foto's per bericht is zonder verkleinen niet mogelijk vandaar per bericht 1 foto

Pieter

Pieter, ik zat nog even in de oudere berichten te snuffelen, deze had ik niet gezien. het blauwe kunstleer moet later zijn aangebracht. Toen ik in '64 met dit schip voor het eerst op TS kwam, zat er in de eerste klas nog pluche op de banken. Een of andere vale groene kleur.

Willem