Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 316155 keer)

Bob Heikoop

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Steady as she goes!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #90 Gepost op: 16 mei 2008, 08:21:33 »
Ook nog een filmpje gemaakt van vertrek richting Medemblik.


Met vriendelijke groeten,
Bob Heikoop

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #91 Gepost op: 2 juni 2008, 21:48:59 »
Dan ziet de oude Friesland er nu in 2008, 14 jaar later beter uit, dan in 1994 !

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #92 Gepost op: 9 augustus 2008, 20:39:16 »
Als jochie van 9 Jaar, maakte ik mijn eerste (bewuste) reis mee op het achterbalkon (als ik het zo mag noemen)  waar de 3 jonge heren zitten.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #93 Gepost op: 19 augustus 2008, 11:15:32 »
16/8 meegeweest met de Friesland, niet zoveel fotos genomen maar wel leuk gevaren.

Hier het schip in medemblik:


natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #94 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:42:04 »
Dat de Holland een prachtig stuurhuis heeft is bekend maar dat van de friesland mag er ook zijn, Jan Smit maakte een aantal foto's vlak voordat het schip verkocht werd en een van het stuurhuis, de foto bevind zich in het archief van het Behouden Huys, ik meen ooit iets dergelijks in zwart wit te hebben gezien maar in kleur komt het beter over

Pieter

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #95 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:44:11 »
Is daar nog veel van over, of wellicht weer in ere hersteld (interieur stuurhut)?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #96 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:51:36 »
Het stuurhuis van de Friesland is voor zover ik weet nog zo goed  als helemaal intact, en nog steeds mooi

Pieter

jcote

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Friesland - 1956
« Reactie #97 Gepost op: 1 oktober 2008, 12:55:04 »
Het schip hoort niet bij de scheepvaartschool en ligt nooit meer op Terschelling. Ze maakt deel uit van een toeristische route met de stoomtrein Enkhuizen-Medemblik.

Ik heb haar jaren geleden voor het laatst in Amsterdam gezien, zo rond 1990.

ECHTER: Voor het Jubileumfeest van Doeksen is aan de gemeente gevraagd om een feest te houden op zowel de Holland, als ook op 'onze' Friesland. Als alles goed gaat ligt ze op 8 en 9 november in de haven van West......

(Info: Terschellinger van 25 september).

Ik hoop op veel mooie foto's!!!!!

Jacqueline

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #98 Gepost op: 1 oktober 2008, 13:19:19 »
Een ding is mij niet helemaal duidelijk en dat is een mogelijk verband tussen de zeevaartschool en de oude Friesland, behalve dat er waarschijnlijk de nodige leerlingen van deze school met het schip hebben gereisd

Pieter

arthur

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #99 Gepost op: 1 oktober 2008, 13:27:39 »
Zou het verband kunnen zijn Pieter, dat de Friesland wel eens naar Terschelling ging voor kleine reparaties en dat de zeebabies dan aan boord waren, om dit (helpen en leren) te doen? Als je dan net tegelijkertijd op het eiland was en al die jonge honden aan boord zag, zou je kunnen concluderen, dat de Friesland een soort van opleidingsschip was. Misschien heeft Jaquelien dit gezien en gedacht...

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #100 Gepost op: 1 oktober 2008, 15:28:53 »
Volgens mij staat (of stond) er in de zeevaartschool als proefopstelling net zo'n Werkspoor motor als de oude Friesland heeft, en worden er wel eens onderdelen aangepast / uitgewisselt.
Groet Henk

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #101 Gepost op: 1 oktober 2008, 15:58:03 »
Er voeren inderdaad wel eens leerling machinisten mee in de machinekamer van de Friesland, maar dat was toen ik op school kwam in 1969 al verleden tijd en inderdaad Henk, onderdelen van  de Werkspoor van de zeevaartschool zijn naar de Friesland gegaan, maar het schip is tot de verkoop altijd gewoon veerboot geweest van rederij Doeksen, en later party-schip van Gebhardt.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #102 Gepost op: 1 oktober 2008, 17:37:02 »
Ik snap de connectie met de zeevaartschool niet helemaal, maar goed.

Wat er in de avond/nacht van 8 op 9 november is, is het PERSONEELSFEEST van Doeksen zelf (en dit jaar een 'stuk' uitgebreider omdat ze 100 jaar bestaan), hiervoor zijn de Holland en Friesland gereserveerd. Waarschijnlijk zal het echte feest op zee plaatsvinden en niet in een haven, omdat het dan concurrentie voor de in de haven/stad gevestigde bedrijven zou zijn. Ik ben in ieder geval het hele weekend vrij en had deze dag ook al maanden in mijn agenda. Aangezien ik ook personeel ben, zal ik een flinke hoeveelheid plaatjes gaan maken.

tmeeles

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #103 Gepost op: 9 oktober 2008, 21:48:23 »
Beste allemaal,

Ik heb in de periode 1997 tot en met 2001 op de Friesland gevaren als matroos / catering. In de tijd dat het schip in Zierikzee voer, en tevens feesten en partijen in Zuidwest Nederland / Antwerpen.

De connectie met de Zeevaartschool is inderdaad de Werkspoor die daar staat of stond (Begreep van Theo dat hij de onderdelen nu heeft). Zo nu en dan laat Rederij Gebhard daar wat doen, en zien de leerlingen praktijk in plaats van in school.

Zoals bekend vaart de Friesland nu al reeds enkele jaren in de historisch driekhoek Enkhuizen / Medemblik, en ziet het schip er voorbeeldig uit. Ik weet nog goed hoe het was schilderen / schuren op het zout van de Oosterschelde ...................

Ik heb een hele leuke tijd gehad, en nog heb ik contact met Theo Gebhard. Overigens vind hij interessen in zijn schip altijd leuk als je bij hem aan boord bent. De Friesland heeft overigens de museumstatus verkregen. Hij zoekt ook altijd vrijwilligers welke willen helpen bij het onderhoud van dit plaatje.

Groeten uit Zierikzee

Taco

jcote

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Friesland - 1956
« Reactie #104 Gepost op: 16 oktober 2008, 13:15:36 »
Leuk te horen dat er nog mensen op dit forum zijn en met haar hebben gevaren als personeelslid. Ik ken de Friesland alleen van vroeger, van onze jaarlijkse vakkantie van/naar Terschelling, waar ik al sinds 1961 kom.

Is er iemand die weet of het mogelijk is de Friesland te bezoeken, *anders* dan via de verbinding Enkhuizen/Medemblik? Ligt ze ergens in de winter waar ze te bezichtigen valt?

Ik woon namelijk in Groningen, moet gebruik maken van het openbaar vervoer en op