Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Friesland - 1956

<< < (17/127) > >>

natureboy:
Hoi Borie,

Pijp?....... Die term word aan boord van een schip niet gebruikt voor de schoorsteen, wel in de machinekamer: koelwaterpijp smeeroliepijp etc. dus in de betekenis van pijpleiding maar nooit voor het ding waar de uitlaatgassen uitkomen.

Pieter

borie:
Je zult wel gelijk hebben. Ben zelf ook niet bevaren, kon het dus niet weten.

Henk Dijk:
 :) Nou we wachten af, en mischien kan er iets creatiefs bedenken, zodat bij lagere bruggen een deel van de schoorsteen kan worden weggeklapt. Die boegschroef dat hadden ze eerder moeten bedenken, ik herinner me nog wel van vroeger dat het draaien van de Friesland in de haven van West Terschelling erg moeizaam ging en het duurde soms wel 10 minuten. De aanmeer richting is ook niet altijd hetzelfde geweest, zowel in Harlingen als op Terschelling, dus soms draaien bij vertrek en soms bij aankomst!, gr Henk

Wim Vink:
De Friesland vaart versterking op 16 juli 1976. Het voordek staat vol met fietsen en achterop staan zelfs nog auto's! De auto-capaciteit van de Midsland was blijkbaar ontoereikend die dag.
Het schip heeft gezwaaid in het Koegelwieck-dok en gaat nu naar de aanlegplaats, voor de Midsland.

Foto: © Wim Vink

natureboy:
Prachtige foto's Wim, ik was rond de tijd dat je deze foto's maakte, met verlof thuis en kan me nog goed herinneren dat de oude Friesland soms bij moest springen.
Wat is het overigens een prachtig gelijnd schip, uit welke hoek je het ook bekijkt, jammer dat in naam van de vooruitgang zoveel schoonheid verloren gaat. want wat betreft uiterlijk kunnen de huidige ferries niet in de schaduw staan van de oude, ondanks de diagonale strepen en naieve Sesamstraat achtige zeehonden.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie