Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 212257 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.833
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #75 Gepost op: 22 februari 2008, 21:18:39 »
Jazeker; zie ook SSS blz 320
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #76 Gepost op: 23 februari 2008, 06:03:15 »
Ik ga met Wim mee, de Schellingerland lijkt mij ook het meest aannemelijk, omdat de manouevreerstand in mijn ogen ook anders is dan op de Friesland, bovendien zat het negatief van deze foto bij andere van de Schellingerland.

Pieter

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #77 Gepost op: 11 maart 2008, 22:27:26 »
Heeft Doeksen zelf een boegschroef geplaatst of is dit pas later gedaan?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #78 Gepost op: 17 maart 2008, 19:58:26 »
Wat mij ook opvalt is dat de "oude Koningin" stukje bij beetje haar orginele kenmerken weer terug krijgt. De stuurhut is weer geel, net zoals vroeger en de spijlen langs de galerijen zijn ook weer allemaal aangebracht. Resteerd inderdaad nog de schoorsteen, die moet weer van boven afgerond worden !, maar ik heb hoop, de oude Friesland is duidelijk in goede handen!
De orginele posities van de trappenhuizen hoeven wat mij betreft niet in de orginele staat terug gebracht te worden, ik vindt de trappen partij aan de achterkant best wel mooi, i.p.v. het vletje boven het achterdek!
Henk dijk

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2008, 16:05:35 »
Ze ziet er inderdaad weer een stuk beter uit dan ze weleens gedaan heeft. van de pijp weet ik dat die "afgetopt" is na de Doeksen tijd om zo het Amsterdam Rijnkanaal over te kunnen. De brughoogtes zijn daar 9 meter. Het zal eraan liggen of ze dit nog steeds willen kunnen of dat er toch weer een stukje pijp op komt. (Uiteraard vele malen mooier).

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2008, 16:16:29 »
Hoi Borie,

Pijp?....... Die term word aan boord van een schip niet gebruikt voor de schoorsteen, wel in de machinekamer: koelwaterpijp smeeroliepijp etc. dus in de betekenis van pijpleiding maar nooit voor het ding waar de uitlaatgassen uitkomen.

Pieter

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2008, 16:42:32 »
Je zult wel gelijk hebben. Ben zelf ook niet bevaren, kon het dus niet weten.

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #82 Gepost op: 23 maart 2008, 20:44:39 »
 :) Nou we wachten af, en mischien kan er iets creatiefs bedenken, zodat bij lagere bruggen een deel van de schoorsteen kan worden weggeklapt. Die boegschroef dat hadden ze eerder moeten bedenken, ik herinner me nog wel van vroeger dat het draaien van de Friesland in de haven van West Terschelling erg moeizaam ging en het duurde soms wel 10 minuten. De aanmeer richting is ook niet altijd hetzelfde geweest, zowel in Harlingen als op Terschelling, dus soms draaien bij vertrek en soms bij aankomst!, gr Henk
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 15:25:55 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.833
  • Geslacht: Man
Friesland - 1956
« Reactie #83 Gepost op: 30 april 2008, 08:38:25 »
De Friesland vaart versterking op 16 juli 1976. Het voordek staat vol met fietsen en achterop staan zelfs nog auto's! De auto-capaciteit van de Midsland was blijkbaar ontoereikend die dag.
Het schip heeft gezwaaid in het Koegelwieck-dok en gaat nu naar de aanlegplaats, voor de Midsland.





Foto: Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 14:22:52 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #84 Gepost op: 30 april 2008, 21:19:14 »
Prachtige foto's Wim, ik was rond de tijd dat je deze foto's maakte, met verlof thuis en kan me nog goed herinneren dat de oude Friesland soms bij moest springen.
Wat is het overigens een prachtig gelijnd schip, uit welke hoek je het ook bekijkt, jammer dat in naam van de vooruitgang zoveel schoonheid verloren gaat. want wat betreft uiterlijk kunnen de huidige ferries niet in de schaduw staan van de oude, ondanks de diagonale strepen en naieve Sesamstraat achtige zeehonden.

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 507
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #85 Gepost op: 30 april 2008, 22:54:30 »
Pieter, Wim,

De foto's zijn mooi, ondanks de strepen.
Maar ook het commentaar van Pieter doet de liefhebber huiveren.

Dat we nog veel meer van dit OUD schoon mogen zien.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.833
  • Geslacht: Man
Friesland - 1956
« Reactie #86 Gepost op: 10 mei 2008, 12:45:59 »
Een foto uit de verzameling van Tjebbe Cupido die genomen is tussen 1970 en 1973.
(In 1970 kreeg de Friesland een zwarte rand om zijn schoorsteen en na 1973 kwam de Midsland in dienst en verdwenen de veerstoepen.)

« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 14:23:13 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #87 Gepost op: 10 mei 2008, 20:23:17 »
Bij nadere bestudering lijkt me het 1971, in de zomer van 1970 was de aanleg van de betonnings en laad en loskade nog in volle gang en op deze foto ( een hele mooie overigens ) lijkt me dit werk klaar en is men bezig palen te zetten voor de extra steiger voor jachtjes achter in de haven, behalve dat de schoorsteen van de Friesland een zwarte top kreeg verdwenen ook het vletje en de twee davits achter op het topdek

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.833
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #88 Gepost op: 15 mei 2008, 07:29:08 »
Het blijft een fraai gelijnd schip. De Rederij Gebhard doet er zichtbaar veel aan om deze Koningin van Waddenzee in goede conditie te houden.
Door de combinatie met de Stoomtram is dat gelukkig mogelijk, hoewel het veel inspanning zal kosten. Chapeau!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #89 Gepost op: 15 mei 2008, 12:57:32 »
 :) helemaal mee eens !!  :)