Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 315814 keer)

tully1

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #45 Gepost op: 6 mei 2007, 13:21:20 »
Dat alles heeft puur met techniek en innovatie te maken. In de laatste decennia is bijvoorbeeld veel geinvesteerd in optimale rompvormen, efficientere schroeven, etc. Overigens, de huidige (normale) veerboten komen ook meestal niet boven de 15 knopen uit qua topsnelheid.

Groet,
Rob
Liever Vlielandgek dan gewoon gek!

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #46 Gepost op: 6 mei 2007, 13:39:59 »
De veerboten deden er in de tijd waar Germen het over heeft,  niet veel langer of korter over als nu, dus de drie uur waar hij het over heeft zal een of andere bijzondere omstandigheid als oorzaak hebben gehad, alleen de dienstregeling van toen laat drie uur vaartijd al niet toe:

Vertrek Terschelling    07.00 u     12.00u     17.00u
Vertrek Harlingen       09.30 u      14.30u      19.15u.

Dan de snelheid van een schip: maatgevend bij een waterverplaatsend schip (dus geen hovercraft, draagvleugelboot of planerend schip) is de lengte van de waterlijn, dus de lengte van de romp is in dit opzicht heel belangrijk, de rompsnelheid is  (wortel2 maal het aantal meters),  waaruit volgt dat een langer schip een hogere rompsnelheid heeft.
Nu is het natuurlijk niet zo dat een schip niet sneller kan varen als de rompsnelheid maar bij een bijvoorbeeld twee maal zo hoge snelheid moet je rekenen met een verbruik dat vier maal zo hoog ligt, met andere woorden het verbruik neemt kwadratisch toe.
Bovendien ga je bij overschrijding van de rompsnelheid een enorme hekgolf veroorzaken.
Het geinstalleerde vermogen doet er dus minder toe dan de romplengte en het aantal schroeven al helemaal niet

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #47 Gepost op: 6 mei 2007, 16:55:54 »
Die oude route was gemiddeld een kwartier korter dan de huidige route via de Meep en de Slenk.

Alleen met zeer laag water gaf de drempel in Schuitengat wel eens problemen (eind jaren 50/begin jaren 60). Dat heb ik al eens beschreven in een van de topics.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #48 Gepost op: 19 mei 2007, 12:58:18 »
Van Evert Sikkema kreeg ik bijgaande foto om op ons forum te plaatsen.
Hij is bekend als zeer actief medewerker van http://www.kustvaartforum.com/ en sinds kort heb ik kontakt met hem.
In het verleden kwam hij wel eens op Terschelling op vakantie en van het ontschepen van de Friesland had hij deze detailopname uit augustus 1972.
Het is een goed beeld uit de tijd dat Ro-Ro nog niet in beeld was.

« Laatst bewerkt op: 16 juli 2013, 21:18:18 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #49 Gepost op: 27 mei 2007, 10:19:43 »
Het overhellen naar stuurboord, komt in dit geval doordat alle passagiers, zowel op het bovendek, als beneden, aan stuurboordkant staan. De Vlieland 1938 en de Oost-Vlieland 1962 haden daar ook last van, vooral bij vertrek van Vlieland.

Cees

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #50 Gepost op: 27 mei 2007, 11:50:22 »
Klopt, was ook zo bij het langzij komen van de Holland op 26 juni vorig jaar.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #51 Gepost op: 5 juni 2007, 20:58:36 »
Dit vind ik een unieke foto. Ik wist niet beter dat de Friesland altijd dwars (dus op de kop) van de oude steiger in Harlingen lag. Deze foto bewijst het tegendeel.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #52 Gepost op: 5 juni 2007, 21:02:14 »
Ik zie nog wat anders dan op de ander foto's:

Het Doeksen-logo op de boeg ziet er hier anders uit.....


Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #53 Gepost op: 5 juni 2007, 21:05:50 »
Ik zie nog wat anders dan op de ander foto's:

Het Doeksen-logo op de boeg ziet er hier anders uit.....



Redmer,

dat is niet altijd hetzelfde gweest. Er waren een paar varianten. Zie ook de foto's op de hoofdsite.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #54 Gepost op: 7 juni 2007, 08:54:40 »
Mooie foto van de Friesland haaks op de kade, ze ziet er nog gloednieuw uit, en de passages waren nog open dit moet zo rond 1957 zijn geweest, heb ik niet bewust meegemaakt!
Vraag, hoe konden de auto's aan boord in die tijd? en wat voor een rails liep er toen langs de kade??

marten

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #55 Gepost op: 7 juni 2007, 09:36:58 »
Hallo Henk,

Die rails zijn voor de havenkranen. Deze rails liggen er nu nog steeds.
De auto's werden zijwaarts ingescheept, getuige onderstaande (edit red.: verdwenen) foto. Misschien ging dit aan deze stijger in Harlingen anders. Er zijn vast forumleden die weten hoe dit ging.

Groeten,
Marten.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 15:04:14 door Wim Vink »

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #56 Gepost op: 7 juni 2007, 16:29:47 »
Hoi Marten,
Dit herriner ik me nog wel, de boot lag toen al langs zij, en deze handeling vergde voor sommige automobilsten de nodige inspanning (ook voor die mooie Renault 16!) maar hoe kwamen al die auto op die smalle houten dwars kade toen de boot haaks op de kade lag, of misschien waren er -eind jaren 50- nauwelijks auto's, dat kan ook ???
Groeten Henk

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #57 Gepost op: 7 juni 2007, 22:23:54 »
En nu begin ik me oud te voelen :)  :)
Want ik weet ook nog hoe dat ging.....
Het is echter wat moeilijk om dat te vertellen op het forum, het wordt zo'n uitgebreid en misschien technisch verhaal.
Weet je wat: op de komende zomer-ontmoeting moeten we het er maar eens over hebben. Hebben we gelijk de mogelijkheid van vraag en antwoord.
Daarna zal er best iemand in staat om een samenvatting op het forum te zetten.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Friesland - 1956
« Reactie #58 Gepost op: 8 juni 2007, 09:05:41 »
Ik ben benieuwd Wim, groet Henk

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #59 Gepost op: 29 juni 2007, 20:56:00 »
Op de onderste foto zit die tent er ook op, de foto's zijn gemaakt een jaar of zeven, acht terug begin november, in de haven van West Terschelling tijdens de Bereloop en ik meende dat de Friesland toen een of twee diensten op Vlieland heeft gedaan, omdat in verband met de Bereloop drukte de Oost Vlieland op Terschelling werd ingezet en de Midsland op een of andere manier niet beschikbaar was Wat ik wel zeker weet is dat het toen berekoud was. Wie weet meer,

Pieter