Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Friesland - 1956
Vriend:
Nog wat foto's van de stuurhut van de Friesland die ik op maandag 11 juni maakte vlak voor vertrek van het schip.
Foto's: © Jeroen Vriend
Henk Dijk:
Dat trillen van de Friesland was (heel) vroeger veel minder, ook wanneer de boot matig was bezet, dan -zeg maar medio jaren 80, wellicht heeft dat met ouderdom te maken. Ik weet niet hoe het nu is omdat er op het IJsselmeer bijna nooit met volle kracht wordt gevaren.
Ander punt wat ik niet zeker weet, maar wel iets van herinner, dat er vrij snel na oplevering aan bijde zijden 2 "balast" profielen langs de (onderkant) van de scheepsromp zijn aangebracht om het hellen (bij grote drukte iedereen aan 1 kant) enigszins te reduceren.
groet Henk
willem boot:
De ervaring met trillend leeg schip was van ergens 1975 of zo, dus behoorlijk lang terug. Kaptein van toen vertelde dat dat met vol dek behoorlijk minder was en de overtocht waarop ik dit voelde, ging niet op vol vermogen. Er werd toen meestal op 75-80% gevaren, dat was standaard.
Vriend:
De Friesland afgelopen zaterdag bij vertrek vanuit Enkhuizen. Op de derde foto vaart het MS De Zuiderzee (ex Antverpia 19) voor de Friesland uit richting Urk. Sinds vorig jaar is met dit schip de dienst Urk-Enkhuizen weer hervat. Vanuit Enkhuizen kun je dus naar Medemblik, Stavoren en Urk.
Foto's: © Jeroen Vriend
Wim Vink:
Een nostalgisch plaatje uit de zomer van 1960: De Friesland vaart de haven van WTs uit het Schuitengat in.
foto: coll. Tjebbe Cupido
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie