Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Friesland - 1956
Vriend:
Van dezelfde dag nog wat foto's genomen vanaf het bovendek en over de rand. De laatste foto is genomen door het raam van de salon boven. Op het bakdek zie je twee uitlaatpijpen staan. Nu dacht ik altijd dat die aan bakboordzijde van de motor van de boegschroef was. Dit klopt echter niet want de uitlaatpijp van de motor van de boegschroef (met klep) zie je aan stuurboordzijde staan. De uitlaatpijp aan bakboordzijde is van een noodaggregaat of iets dergelijks.
Foto's: © Jeroen Vriend
Vriend:
Begin van dit jaar had ik al foto's geplaatst van het interieur van de oude Friesland. Op 11 september heb ik er nog een aantal gemaakt van de stuurhut, de salon boven en de salon voor beneden. Op de foto's van de salon voor zie je nog de oude ramen waarvan sommige met een klapraam.
Vriend:
Als je door de zijgangen van de oude Friesland loopt, kun je zowel aan bakboord- als aan stuurboordzijde de machinekamer inkijken. Je kunt dat het beste doen aan bakboordzijde, de Werkspoor (TMAS336) staat namelijk meer naar stuurboordzijde geplaatst. Helaas was de deur dicht aan bakboordzijde en kon is slechts onderstaande glimp opvangen aan de andere kant. Ik zou graag eens afdalen in de vetput om de hele machine op de foto te zetten.....
Foto: © Jeroen Vriend
Vriend:
Dit jaar nog geen winters plaatje van de Friesland kunnen maken. Vandaag ook niet echt, al lag er nog aardig wat ijs in het water. Dat ijs leverde op de laatste foto een mooi spiegelbeeld van het schip op. De op één na laatste foto is een uitsnede van die ervoor, je kunt hierdoor mooi het klinkwerk van de romp zien.
Vriend:
De Friesland (1) gezien vanuit de lucht. Dit is een scan van een ansichtkaart uitgegeven door Uitgeverij van der Meulen Sneek, de foto is van Aerophoto Eelde. Ik schat dat de foto gemaakt is ergens eind jaren 70.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie