Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Friesland - 1956

<< < (57/127) > >>

willem boot:

--- Citaat van: arthur op  3 augustus 2010, 13:39:04 ---Bij mijn weten gebeurde deze manier van draaien als het net afgaand tij was. In Harlingen lieten ze de Friesland vaak bij bijna hoog water voor Neptunes met ??n staaldraad vanaf de bak "zwiepen". Mooie prent trouwens, Wim...

--- Einde van citaat ---

Er was een kaptein die altijd op de spijker middenin de haven zwaaide. Zwaaien met de d.o. diesel valt niet echt mee, dat moet je kunnen. Men klaagde daar wel eens over en natuurlijk was het ook zo, dat de reactietijd van de motor niet bepaald "flexibel" was/is. Toch bekroop mij destijds al het gevoel, dat dat allemaal niet echt geweldig ging daar. "Vroeghuhh" bij mijn eigen stoomveerboten, werd ook gezwaaid, ook dagelijks en ook met formaten van dik over de 50 meter bij sterke tijstroom en nauwe havens. In elk geval met (veel)  minder vermogen in de MK en een reactietijd die ook niet mis was. In stoomschepen kwamen natuurlijk helemaal geen boegschroeven en dergelijke luxe voor. De kaptein had doorgaans geen papieren (in de practijk opgegroeid via alle rangen), wist de weg in den blinde te vinden en had zelden last van zenuwen of behoefte aan ankers om te zwaaien, laat staan een draad op de wal.
Toen de 'Haringvliet' kop voor in de westelijke havendam op TS was gelopen, kwamen onze Flakkeese kapteins vet lachend terug: "die Terschellingers kunnen niet varen".
Misschien hadden ze (toen, 1972 uiteraard  ;) ) niet helemaal ongelijk...........   ;D

Wim Vink:
Binnenkomst in de haven van WTs in 1959.
Twee foto's uit de collectie van Tjebbe Cupido.

De rode vlag staat op de dam en teken dat de haven "VOL" is.
Ook toen al was er massatoerisme, kijk maar naar de afgeladen Friesland.  :-[

Op de tweede foto is de kont van de Oosterschelde te zien die vanaf 1959 gedurende de zomermaanden voor Doeksen in charter voer.

Vriend:
Een ansichtkaart (uitgave Van Leer's fotodrukind. N.V.) van de Friesland die ook hier goed bezet is. De zijgangen zijn nog open en wat deze plaat ook bijzonder maakt is de aanwezigheid van de werfplaat. Deze hangt onder de ramen van de bovensalon op de overgang van wit naar geel, precies achter het hoofd van de meneer die op het voordek staat. Deze is gedurende de eerste jaren na de indiensttreding al snel verdwenen, ik meen al voor 1959. Geen idee waar hij is gebleven.

Op deze ansichtkaart stond trouwens nog een grappig verhaaltje over het schip dat ik jullie niet wil onthouden:
Hier is de ansichtkaart van de 'Friesland'. Ik heb naast de stuurhut gestaan tegen dat hek en daar spatten de golven nog overheen. De stuurhut is voor de pijp. Dit is op het ogenblik de grootste passagiersboot van Terschelling. Toen we de ansichtkaart van de 'Holland' stuurden waren we een dagje uit naar West-Terschelling......

Wim Vink:

--- Citaat van: Vriend op  6 augustus 2010, 22:08:17 ---De zijgangen zijn nog open en wat deze plaat ook bijzonder maakt is de aanwezigheid van de werfplaat. Deze hangt onder de ramen van de bovensalon op de overgang van wit naar geel, precies achter het hoofd van de meneer die op het voordek staat. Deze is gedurende de eerste jaren na de indiensttreding al snel verdwenen, ik meen al voor 1959. Geen idee waar hij is gebleven.
--- Einde van citaat ---

Elke keer komen er onvermoede details naar voren, nu weer deze werfplaat.
Dikwijls komt er op dit forum een antwoord op zulke vragen.
Voor mij een stimulans om door te gaan met deze vorm van het forum.

Overigens heb ik helaas geen antwoord op Jeroen zijn vraag.  ???

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  6 augustus 2010, 22:08:17 ---Een ansichtkaart (uitgave Van Leer's fotodrukind. N.V.) van de Friesland die ook hier goed bezet is. De zijgangen zijn nog open en wat deze plaat ook bijzonder maakt is de aanwezigheid van de werfplaat. Deze hangt onder de ramen van de bovensalon op de overgang van wit naar geel, precies achter het hoofd van de meneer die op het voordek staat. Deze is gedurende de eerste jaren na de indiensttreding al snel verdwenen, ik meen al voor 1959. Geen idee waar hij is gebleven.

Op deze ansichtkaart stond trouwens nog een grappig verhaaltje over het schip dat ik jullie niet wil onthouden:
Hier is de ansichtkaart van de 'Friesland'. Ik heb naast de stuurhut gestaan tegen dat hek en daar spatten de golven nog overheen. De stuurhut is voor de pijp. Dit is op het ogenblik de grootste passagiersboot van Terschelling. Toen we de ansichtkaart van de 'Holland' stuurden waren we een dagje uit naar West-Terschelling......

--- Einde van citaat ---

Het laatste deel van dit bericht geeft mooi weer hoe zwaar dit schip kon buizen. Het ontwerp had de hoge bak niet, die is er tijdens de bouwfase alsnog ingebracht. Ik denk dat de ontwerper het casco onder het berghout iets forser had moeten laten uitwaaieren om dat te voorkomen. Niettemin zou dan een voor de gemiddelde passagier zeer onaangenaam vaargedrag zijn verkregen. Vaak is zoiets nu eenmaal een compromis. Al te fors uitwaaieren kan ook weer niet, dan zou de Friesland het gedrag van de eerste Midsland vertoond hebben en dat was bij een stevig windje bepaald geen genoegen voor landkrabben. De tweede Noord-Nederland, ex De Dageraad had hier geen enkel probleem mee. Ik denk nog steeds dat dat een beter ontwerp was dan dat van de Friesland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie