Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Friesland - 1956

<< < (52/127) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op 21 april 2010, 23:49:36 ---Willem, de informatie over de stoomtram hier in de lokale media kwam altijd erg betrouwbaar op mij over. Bedankt voor de tip en ik zal in het vervolg voorzichtiger zijn in mijn formulering. Het heeft natuurlijk wel degelijk gerommeld daar, waar rook is is vuur, en dan heb ik het niet over het vuur in de vuurkist  ;D

De stoomtram lijk wat off-topic maar is wel het bestaansrecht voor de dienst tussen Medemblik en Enkhuizen. Geen stoomtram betekent naar alle waarschijnlijkheid geen bootdienst, zo simpel is dat. Dat de Bosman geen 'bedreiging' vormt voor de Friesland dacht ik eigenlijk al. Als je op de site van de stichting rondsnuffelt dan kom je al snel tot die conclusie. Mijn onderkaak viel echter wel naar beneden bij het lezen van het bedrag dat aan donateursgelden binnenkomt.

De Friesland is inderdaad zeer geschikt voor de dienst. De passagiersstromen die de stoomtram genereert kan het schip gemakkelijk aan en zowel in de salon als op de dekken is er ruimte zat. Daarnaast is het een fraaie, en voor het IJsselmeer ook best imposante verschijning.

--- Einde van citaat ---

Dat is zo Jeroen, zonder tram geen bootdienst. De tram vindt ook dat het "hun" bootdienst is. Want "zij hebben hem bedacht". Dat mag natuurlijk, maar voorlopig is wettelijk passagiersvervoer te water nog altijd vrij, behalve op zekere eilanden. Voor de Bosman moeten ze betere tijden afwachten en eerst een paar miljoen aan geldschieters opduiken. Zoals ze het nu aanpakken lukt het nooit. Bovendien willen ze teveel ineens. Gaat meestal slecht samen.

Vriend:
De Friesland afgelopen vrijdag in actie. Op de eerste foto's zie je het schip zwaaien waarbij gebruik gemaakt wordt van de boegschroef aangedreven door een Daf 615. Daarna maakt het geluid van de van de snellopende Daf plaats voor de eerste klappen van de Werkspoor TMAS336 en zet het schip met een dienstsnelheid van circa 9,5 knoop koers richting de haringstad.

Foto's: © Jeroen Vriend

Wim Vink:
Twee Terschellinger neven trouwden tegelijk op 25-5-1960 op het eiland met hun resp echtgenoten.
Gisteren, precies 50 jaar na dato, werd er voor de familie feest gevierd door middel van een stoomtreinrit van Hoorn naar Medemblik.
Vandaar ging het met de oude Friesland naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Uit mijn gegegens bleek dat de Friesland 50 jaar geleden niet voer op 25 mei, maar de oude Schellingerland. De Friesland zal toen in onderhoud zijn geweest.
Gisteren was het schip echter wel van de partij en bijgaand een reportage.
Alleen jammer dat mijn camera het net voor die tijd begaf, maar gelukkig kon ik de camera van mijn vrouw gebruiken.

Aankomst in Medemblik

Op het IJsselmeer

Enkhuizen, Zuiderzeemuseum

Enkhuizen, station

Foto's: © Wim Vink

jan kramer:
Mooie plaatjes,Wim. En toch moet ik er nog steeds aan wennen:een zoetwaterFriesland tegen riet-en struikgewas... 't klopt gewoon niet...

Wim Vink:

--- Citaat van: jan kramer op 27 mei 2010, 00:16:09 ---En toch moet ik er nog steeds aan wennen:een zoetwaterFriesland tegen riet-en struikgewas... 't klopt gewoon niet...

--- Einde van citaat ---

Dat gevoel bekroop mij ook een moment. Anderzijds moeten blij en realistisch zijn: op deze manier blijft het schip bewaard en is in goede handen.
Menig schip haalt die leeftijd niet of krijgt zo'n kans op overleven niet.
Anderzijds kun je niet alles bewaren. Gelukkig hebben we de foto's nog............

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie