Auteur Topic: Friesland - 1956  (gelezen 323912 keer)

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #225 Gepost op: 9 januari 2010, 07:27:53 »
Mooie serie foto's Jeroen, het doet me goed om te zien, dat het schip, waarmee ik 40 jaar geleden op Terschelling kwam, nog bestaat en dat er goed voor gezorgd wordt.

Pieter

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Friesland - 1956
« Reactie #226 Gepost op: 19 januari 2010, 21:01:59 »
Bij het scannen van een aantal dia-tjes van m`n moeder, kwam ik een aangename verrassing tegen.
Heb de foto wel even bewerkt, heb wat "mastlijnen" (of hoe heten ze) weg gehaald, dit was makkelijker met het bewerken van de kleuren.

http://www.mijnalbum.nl/Album=IUC8RWLD
Goeie!

natureboy

  • Gast
Re: Friesland - 1956
« Reactie #227 Gepost op: 20 januari 2010, 08:17:40 »
Jelle als je de lijnen bedoelt die de mast steunen, dat zijn de stagen, of de verstaging. En dan zijn er nog de vlaggelijntjes, die naam spreekt voor zichzelf.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #228 Gepost op: 6 februari 2010, 22:50:23 »
Eerder plaatste ik in dit topic zwart-wit foto's van de Frieland met een hoge ISO-waarde en dus ruis om de foto ouder te laten lijken. Deze foto's kwamen direct van de sensor. Onderstaande foto heb ik in Photoshop nabewerkt. Eerst van kleur naar zwart-wit, dan een klein beetje kleur voor het 'sepiaeffect' en tot slot een beetje ruis dat in Photoshop een mooier korrelig effect geeft dan een hoge ISO-waarde op de camera.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:28:42 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #229 Gepost op: 6 februari 2010, 23:30:22 »
Je waant je enigszins terug in de tijd. Een mooie witte snor had de foto goed gedaan in ZW. Je had sowieso nog wat contrast toe kunnen voegen; het witte is nog wat dof, eerlijk gezegd. Ook vind ik de ruis in photoshop nog steeds te klein; je krijgt geen willekeurige korrelgroottes, helaas. Daar is ongetwijfeld nog een mooie 3rd party plugin voor te krijgen  ;)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #230 Gepost op: 7 februari 2010, 14:18:35 »
Bedankt voor de tips Redmer. Ben sinds een paar weken aan mijn derde digitale reflex bezig en ben pas nu begonnen met Photoshop (ja ik weet het, ik loop nogal achter  ;D).

Met jouw tips ben ik met een andere foto aan de slag gegaan. Heb ook de autolevelfunctie gevonden en op de foto losgelaten. Contrast flink opgevoerd, de schaduwen iets opgehaald en meer ruis toegevoegd. Het is me niet echt gelukt om het wit goed op te halen, maar wellicht ligt dat aan het origineel. Het snorretje op deze foto was op het origineel al wat donker en is bij de Friesland nooit zo fors geweest als bij bijvoorbeeld de oude Oost-Vlieland met de Caterpillar.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:58:36 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland - 1956
« Reactie #231 Gepost op: 7 februari 2010, 17:06:20 »
Alweer een stuk beter. Alleen jammer dat er zoveel ruis in het zwart zat, vooral van die witte puntjes, dat was in de analoge wereld natuurlijk nooit zo...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #232 Gepost op: 7 februari 2010, 17:15:03 »
Wat mij betreft laten we de digitale foto's digitaal en gaan we niet proberen er een analoge afbeelding van te maken, hoe goed bedoeld ook.
Analoge foto's zijn, mits analoog afgedrukt, nog steeds "warmer" dan de digitale. Maar de huidige digitale technieken worden dagelijks verbeterd; de resultaten ook.
Overigens zou ik niet meer terug willen naar de tijd van de doka. Warm en stinkend hokje met de walm van chemicalien. Tijdrovend, omdat je na afloop alles moest opruimen en foto's moesten drogen. Het is pure nostalgie, maar het werken met de pc vind ik een stuk aangenamer.
Back on topic.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 18:41:01 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #233 Gepost op: 8 februari 2010, 22:17:47 »
Helemaal mee eens Wim, hoewel digitaal prachtig is en heel gemakkelijk werkt, heeft een analoge foto zijn eigen voordelen en charme. Wel vind ik digitale foto's door de scherpte erg mooi in zwart-wit of sepia als je schepen fotografeert. Dit topic heet Friesland (1) en voordat het een photoshop topic wordt, gaan we verder met 'gewone' foto's. Deze twee maakte mijn vrouw op 22 mei 2009. De Friesland die zojuist koers heeft gezet richting Enhuizen met een goede score qua passagiersaantal. Bij mooi helder weer zien wij West-Friezen Gaasterland aan de horizon, zoals ook op deze foto's het geval is.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:57:29 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #234 Gepost op: 17 februari 2010, 20:39:30 »
Vandaag (17-2-2010) stond er in de NIVO (weekblad Nieuw-Volendam, net zoiets als De Terschellinger) het volgende bericht:

« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 14:32:21 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #235 Gepost op: 17 maart 2010, 22:43:44 »
Nadat de vogeltochten zijn geweest, komt de Friesland vanaf zaterdag 27 maart weer voor het eerst in actie voor de dienst tussen Enkhuizen en Medemblik die aansluit op de Museumstoomtram. Wil je een keer een leuk dagje uit, dan is de historische driehoek een aanrader: http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/driehoek/
De dienstregeling van Museumstoomtram en de Friesland vind je hier: http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram/dienst/

Er zijn trouwens plannen om de Friesland in de toekomst te vervangen door het S.S. C. Bosman. Dit schip voer samen met het S.S. R. van Hasselt en later ook het M.S. W.F. van der Wijck tussen Enkhuizen en Stavoren en zorgden op deze manier dat de spoorverbinding tussen Enkhuizen en Stavoren via het water verliep. Mijn grootvader heeft deze schepen tot eind jaren 50 meegemaakt in Enkhuizen. Het zit echter niet mee met de restauratie van de C. Bosman die in 2005 op onverklaarbare wijze voor de kade zonk. Het schip is daarna gelicht en in 2008 werd er asbest aangetroffen dat inmiddels is verwijderd. Als de C. Bosman ooit weer dienstvaardig wordt, blijft de vraag of de exploitatie haalbaar is. De komende jaren zal de Friesland de dienst Enkhuizen-Medemblik blijven onderhouden verwacht ik. Nieuwsgierig naar de Stichting tot Behoud van het Stoomschip C.Bosman? Neem hier dan eens een kijkje: http://www.stoomschipbosman.nl/

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #236 Gepost op: 21 maart 2010, 21:04:06 »
De Friesland vanmiddag in Enkhuizen met een laaghangend zonnetje.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:28:24 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #237 Gepost op: 27 maart 2010, 17:23:22 »
Foto's van de salon van de Friesland (1) die ik vanmorgen maakte.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:27:50 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #238 Gepost op: 27 maart 2010, 20:05:31 »
Beneden achter bij de toiletten. Boven zijn alle ramen door thermopane vervangen, beneden zitten de oude ramen er nog in dus ook sommige met klapraam zoals op de laatste foto te zien is.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:52:51 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland - 1956
« Reactie #239 Gepost op: 27 maart 2010, 20:33:21 »
Tot slot de stuurhut waarin gelukkig veel bewaard is gebleven.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 14:52:14 door PiebeJanMan »