Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 139847 keer)

nyn

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #150 Gepost op: 21 juli 2011, 12:14:15 »
De Vlieland aan de steiger op het gelijknamige eiland. Aan de houten steiger en de uiterlijke kenmerken van het schip, maak ik op dat de opname van ergens halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw is. De foto is een uitgave van Hommema Vlieland.

Leuk! Ik herken mijn vader op het achterdek!
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:48:01 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #151 Gepost op: 23 juli 2011, 21:07:02 »
Inderdaad leuk Nyn, ik hoopte al dat iemand de man op het achterdek zou herkennen.

Onderstaande foto van de kleine Vlieland is ook een uitgave van Hommema, en waarschijnlijk eerder genomen. Ik vermoed tweede helft jaren 40 of begin jaren 50 van de vorige eeuw.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:56:12 door PiebeJanMan »

Bob Heikoop

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Steady as she goes!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #152 Gepost op: 10 augustus 2011, 20:07:40 »
Goedenavond,

Voer gisteren langs de Borneokade in Amsterdam, maar de Vlieland lag niet meer op haar vertrouwde stekje. Weet iemand waar de Vlieland op dit moment is? Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Bob Heikoop

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #153 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:26:21 »
Hoi Bob, welkom op het forum! Vanaf 3 augustus ligt de Vlieland bij de Oranjewerf in Noord. Waarom het schip daar ligt weet ik niet, wellicht heeft het te maken met de nieuwe motor die vorig jaar geplaatst is.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #154 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:50:29 »
Ze is afgelopen week gespot op de werf.

Kijk maar even hier http://scheepvaartnieuws.punt.nl/index.php?r=1&id=554563&tbl_archief=0#554563

Groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #155 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:41:48 »
Met de Vlieland ben ik 'ontelbare' malen van Harlingen naar Vlieland v.v. gevaren, als passagier. Soms met overstap op de Vlieree, ik heb daar nog een foto van. Maar deze ansicht (van Hommema, Vlieland) is een van mijn favoriete plaatjes van dit schip. Jaartal onbekend. De andere foto toont de Vlieland aan de steiger met daarachter de Stortemelk II (vermoedelijk rond 1952). Uitgave is van J. Wels.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #156 Gepost op: 21 oktober 2012, 17:41:07 »
Juli 1963 maakte ik mijn allereerste foto van de Vlieland. Dat was nog met een 6x9 boxje.
Die foto heb ik in het verleden al eens digitaal gemaakt met toenmalige kennis en middelen.
Vandaag heb ik e.e.a. eens overgedaan en de foto “opgepoetst”.

In die jaren was het autovervoer naar Terschelling in de lift en de capaciteit van de Friesland was al snel ontoereikend. Daarom huurde de TSM vanaf 1959 de Oosterschelde van de PSD in om bij te springen in het zomerseizoen. Daaraan kwam na 1962 een einde, maar er werd een oplossing gevonden in de overname van de Dr Wagenmaker van de TESO die als Schellingerland in dienst kwam.
Naast het toenemende autovervoer nam ook de hoeveelheid vracht naar het eiland toe. De Josephine kon al die aangeboden vracht niet aan, dus werd voor het zomerseizoen de volgende oplossing gevonden. De Vlieland was vrijgekomen van de Vlielanddienst (de Oost-Vlieland was in 1962 in dienst gekomen) en werd als vrachtboot bestempeld.

Op de foto zien jullie de Vlieland de haven van West-Terschelling vanuit het Schuitengat naderen, volbeladen met “losse vracht”. Die lading werd later met hand naar de wal gebracht om vervolgens door de diverse vrachtrijders naar hun uiteindelijke bestemming gebracht te worden. Ik heb menige middag meegeholpen om die vracht in de vrachtwagens te krijgen.
Als jonge jongen was je de “koning te rijk” met een kwartje, waarvan je een grote ijsco kon kopen…..



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 8 december 2012, 13:33:34 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #157 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:31:11 »
mooi verhaal Wim!!
groet Willem-Jan

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #158 Gepost op: 22 oktober 2012, 13:23:30 »
Mooie plaat Wim. De scherpte valt nog alles mee als je nagaat dat zo'n boxje amper een lens had, eerder een stukje vensterglas.

Ik wist niet dat de Vlieland ook als vrachtschip is gebruikt. Het scheepje is voor veel zaken ingezet als je nagaat. Personenvervoer rechtstreeks naar Vlieland, als tender vanaf de Vlieree en in de interinsulaire dienst tussen Vlieland en Terschelling. In de oorlog nog gebruikt door de Duitse krijgsmacht, General der Flieger Christiansen liet het verschillende malen in  beslag nemen. Na het Doeksen-tijdperk is het nog als sportvisboot en voor de pendeldienst van het Zuiderzeemuseum gebruikt. Tot slot ook nog als woonboot tot de dag van vandaag.

Het is echter nooit als sleepboot ingezet wat door de afneembare achtersalon wel mogelijk was.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #159 Gepost op: 12 november 2012, 11:29:32 »
Nog een plaatje van de Vlieland uit de oude doos, dit keer aan de Vlielandse steiger. De foto is uit 1950 of 1951. In 1948 ging ik als 4-jarige voor de eerste keer naar Vlieland (mijn ouders en grootouders kwamen er voor de oorlog al regelmatig, mijn grootvader was bosbouwkundige en heeft er een deel van de dennenbossen aangelegd in de 20-er jaren. In 1926 huurde hij het Posthuis voor de familie af voor een periode van 6 weken, er staan nog foto's van op mijn site https://picasaweb.google.com/gijsha/VlielandHistorisch). Wij zaten toen (voor de kenners) in huisje Eldorado aan de voet van het duin van het badhotel. In latere jaren kampeerden wij op Stortemelk, of zaten in "De Bosrand" en vooral ook in hotel-pension "De Wadden" van de familie De Leeuw. Wanneer we kampeerden, dan had mijn vader de kampeerspullen in een zwarte houten kist verpakt en bij het verlaten van de boot duwde hij deze over de balustrade van de steiger aan wal. Hij was bevriend met Herman Hoedemaker, die aan het begin van de Dorpsstraat woonde en o.a. koetsier van de Jan Plezier was. Hij bracht ook bagage rond. Deze was getrouwd met het vroegere kindermeisje van mijn vader in Voorthuizen op de Veluwe, haar voornaam ben ik even kwijt (Marie?), maar zij heette in ieder geval Van Koetsveld. Zij is op zeer hoge leeftijd op Vlieland overleden.
Misschien allemaal een beetje off topic, maar in ieder geval schetst het een sfeerbeeld.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #160 Gepost op: 1 december 2012, 09:32:30 »
Deze ansicht met de Vlieland werd verstuurd in 1955. Wat mij betreft weer een typisch plaatje van de boot, zoals velen die zich zullen weten te herinneren. In mijn beleving lag de Vlieland altijd een beetje scheef, slagzij van 1 of 2 graden. Kan dat kloppen en zou er een verklaring voor zijn?
Groet,
Gijs
« Laatst bewerkt op: 1 december 2012, 14:16:34 door Gijsha »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #161 Gepost op: 2 december 2012, 21:30:21 »
Deze ansicht met de Vlieland werd verstuurd in 1955. Wat mij betreft weer een typisch plaatje van de boot, zoals velen die zich zullen weten te herinneren. In mijn beleving lag de Vlieland altijd een beetje scheef, slagzij van 1 of 2 graden. Kan dat kloppen en zou er een verklaring voor zijn?
Groet,
Gijs

Het iets slagzij liggen is naar mijn weten niet iets specifieks voor de Vlieland. Het was natuurlijk een klein en rank bootje vergeleken met de huidige schepen. Wat ik wel weet is dat het schip helemaal in het begin gesloten verschansing had om het bovendek en dat deze al snel werd vervangen door staafreling vanwege de windvang. Het iets slagzij hangen kan te maken hebben met de wind wat zeker op deze overigens fraaie plaat gezien de golven heel goed (een deel van) de oorzaak zou kunnen zijn. Andere mogelijke oorzaak is dat de passagiers aan een kant staan, wat je weleens ziet op foto's van de oude Friesland bij het binnenlopen van de haven. Misschien dat zelfs de stroming op dit punt bij de monding van de jachthaven nog iets doet.

Even off topic, het SS Marsdiep van TESO maakte wel altijd enkele graden slagzij (over stuurboord). Er is bij dat schip toen iets niet goed gegaan tijdens de bouw, alleen is dat nooit achterhaald. Het was er ook met ballasten niet uit te krijgen. Over datzelfde schip doet al jarenlang het verhaal de ronde dat de kapitein bij ijsgang de passagiers van bak- naar stuurboord heen en weer liet lopen zodat het schip slingerde en zich zo een weg door het ijs baande.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #162 Gepost op: 2 december 2012, 21:49:06 »
Als bij dit "Vlielandje" de mensen voornamelijk aan één kant gingen staan, hing hij al snel over één oor.
Zelf kan ik me nog een 1e bouwvak zaterdag in de 60-er jaren herinneren, waarbij de Vlieland "kop" ging varen naar Terschelling. (Dit is het eerste schip dat de kop van de rij vakantiegangers haalde.)
Het regende flink, dus gingen de staande passagiers aan die kant staan die lij bood. We lagen de hele reis scheef.

Zo kan ik het mij voorstellen dat bij de nadering van het eiland Vlieland iedereen zich aan die zijde ging opstellen om maar niets te missen.
Krijg je direct hetzelfde effect.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #163 Gepost op: 9 december 2012, 15:52:17 »
Naar mijn idee lag het schip ook aan de steiger (dus leeg) altijd ietsje scheef.

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #164 Gepost op: 31 januari 2013, 11:40:30 »
In het gastenboek op de site van devlieland.nl staat een opmerking van Bert Vliegers (Als het 'm echt is) dat hij een motor zou kunnen regelen. Weet iemand daar meer van?

Tjep

Ja, dat was 'm echt! Dat was in de tijd dat we (Holland) van alle kanten werden benaderd omdat we met de restauratie van de machinekamer bezig waren.
Zo kregen wij van het gemaal Blocq van Kuffeler een 6 cylinder Werkspoor motor met alle reserveonderdelen.
Deze heeft de zelfde boring, zodat alle onderdelen 1 op 1 konden worden gebruikt.
Ook kregen we de "sleutelmotor" van de WBS aangeboden. Hier konden wij niets mee, maar het was net zo'n Werkspoor als in de Friesland (1) staat. Theo Gebhard ingeseind en hij heeft deze motor met de Friesland opgehaald. Daarna kreeg ik een tip dat het pompstation van het Groninger drinkwaterbedrijf in De Punt alle dieselmotoren weg deed. Gratis op te halen! Anders werden ze als schroot verkocht. Ik heb toen de huidige eigenaar van het Vlielandje een bericht gestuurd met een contactadres, maar blijkbaar was er geen interesse van zijn kant.

Met vriendelijke groet, Bert Vliegers.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2013, 12:18:15 door Wim Vink »