Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 139813 keer)

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #135 Gepost op: 20 december 2010, 21:04:10 »
Met Sail 2010 kwam de Vlieland langs schuiven geduwt door een sleep boot. Wat was dat voor uitje? Met gasten? Heeft iemand daar nog fotos van? Ik was te druk met op en neer springen en kreten slaken, zeer tot de verbazing van de rest van de crew waar ik toen mee voer.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #136 Gepost op: 20 december 2010, 21:26:54 »
Het tochtje van de Vlieland tijdens Sail was voor donateurs van de Vlieland (Stichting Vrienden van de Vlieland).

Er schijnen recente ontwikkelingen te zijn over de motorisering. De oude motor schijnt onlangs verwijderd te zijn (ik dacht dat die al eerder verwijderd was). Of er nu al een nieuwe motor geplaatst is weet ik niet, er schijnt een kleinere motor in te komen.

Hoe ik aan die wijsheid kom? Hier gevonden na wat goochelen op het wereldwijde web: http://home.hccnet.nl/g.a.voerman.van.haselen/vlieland.html

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #137 Gepost op: 20 december 2010, 21:38:22 »
ik heb een pdf file over het plaatsen van de nieuwe motor. Helaas op mijn nieuwere laptop......en deze is momenteel schermloos omdat die jongen van me dacht dat er bij het dichtdoen wel een knikker tussen kon. Helaas.... Woensdag krijg ik een nieuw scherm dan zal ik de file even plaatsen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #138 Gepost op: 17 januari 2011, 22:11:06 »
Een foto de Vlieland aan de steiger op Vlie. Uitgave van Hommema Vlieland, fotograaf is mij niet bekend evenals de datum van de opname. Omdat het schip hier nog wit is, maar de dichte verschansing van het bovendek al is vervangen door staafreling (vanwege windvang), zal dit denk ik 1939 of 1940 geweest zijn. Op de foto's van de Vlieland in de oorlogsperiode is de romp van het schip al zwart.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:59:45 door PiebeJanMan »

expatdirk

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #139 Gepost op: 21 januari 2011, 03:51:27 »
Hallo alle Vlieland 38 lovers.
Sinds vandaag geregistreerd op deze prachtige topic.
Van 1946 af tot 5 jaar geleden ben ik jaarlijks op Vlieland geweest, als kind met mijn ouders, als feestende puber, met eigen gezin en kinderen en de laatste 9 jaar als schipper eigenaar van het mps Nanja.
Heb dus alle ontwikkelingsfases van de steiger, veerdam en postboten meegemaakt.
De kleine Vlieland was voor mij een bijzonder schip.Daar het bovenste gedeelte van de deelbare deuren van machinekamer en kombuis meestal openstonden , kon je het gebeuren aan boord goed volgen. Vooral de langzaamlopende directomkeerbare Werkspoormachine facineerde mij en ik wilde dus later machinist worden, helaas kwam dat er niet van omdat ik op 12 jarige leeftijd brildrager werd en daardoor werd je toen niet toegelaten. De Vlieland bleef bij slecht weer het langste doorvaren van alle Doeksen boten, wat iets over de zeewaardigheid van het schip zegt, daarbij had ze een ijsbrekerssteven.Toch heb ik het een keer beleefd dat, na een verkenning om de oost, het schip terug kwam en in de mond van de werkhaven afmeerde. Wat ik mij ervan herrinner is dat alleen de 5 uur boot mensen op de Ree overzette, we mochten als kind dan wel eens mee en hoewel er overgestapt werd voorbij het Franse Gaatje ( waar meestal weinig deining loopt) kon het er zo af en toe behoorlijk wild aan toe gaan.
Midden 90-er jaren heb ik het schip willen kopen,bij bezichtiging (onder de Muiderbrug) bleek het schip in een zeer slechte toestand te verkeren,
maar de kapotgevroren motor kon , volgens van der Bergh, door Stork voor een slordige 20.000 gulden worden gerepareerd. De totale restauratie kwam volgens mij op enkele tonnen en dat kon ik met mijn smalle beurs niet berappen. Ook bleek er nog een beding in de verkoopakte te staan, waardoor het schip niet meer voor passagiersvaart op het Wad mocht worden ingezet. Dit was nogwel met op papier verkoop naar het buitenland en terugverkoop naar Nederland te omzeilen geweest, maar ook dat kostte geld. Heb toen het mps Nanja gekocht.
Wat me opvalt is dat er niet tot nauwelijks over de bemanning wordt gesproken, zoals de voor mij legendarische kapitein Jelle Horjus,Frans en kleine Jelle,Bram van de kaartcontrole,Hoedemaker, enz.
Enkele bemerkingen. In een artikel van Wim Vink op 29 -09-2009 wordt gesproken over de verbinding tussen Terschelling en Vlieland met de Stad Harlingen van Klaas Tot. Dit schip was toch van Hessel Tot, zoon Klaas voor met de Petra.
Bij het artikele van Germ de Groot staat dat het schip ook vanuit Enkhuizen heeft gevaren, wanneer was dat dan, de foto laat de Tonijn(ex Vlieland) voor de kust van Zeeland zien.
Hartelijke groeten vanuit Thailand, Dirk van der Schaaf.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #140 Gepost op: 23 januari 2011, 19:43:35 »
Bij het artikele van Germ de Groot staat dat het schip ook vanuit Enkhuizen heeft gevaren, wanneer was dat dan, de foto laat de Tonijn(ex Vlieland) voor de kust van Zeeland zien.
Hartelijke groeten vanuit Thailand, Dirk van der Schaaf.


Dirk, dat varen naar het Zuiderzeemuseum is zeer kort na de verkoop geweest. De bakkies die ze nu als "veerboot" gebruiken waren er toen nog niet. Er was toen al een defect aan het koelwatersysteem, liever gezegd, een van de cilinders, omdat bij elke 6 puffen uit de schoorsteen, er één wit pluimpje zat.

De Nanja heb ik nog mee te maken gehad toen de tent financieel niet zo goed ging.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #141 Gepost op: 23 januari 2011, 20:02:13 »
Dat is toevallig Willem, ik heb toevallig nog aan mijn grootvader vanmorgen gevraagd of de Vlieland bij Enkhuizen gevaren heeft voor het Zuiderzeemuseum. Hij kon zich daar niet direct iets van herinneren. Toch wel jammer dat de Vlieland niet gerepareerd is toen, want die 'bakkies' zijn niet echt historisch verantwoord. De Vlieland komt natuurlijk ook uit een andere tijd als die in het museum wordt uitgebeeld, maar dat past toch beter.

Is het defect (lek) in het koelwatersysteem ook de oorzaak van het kapotvriezen van de motor geweest? Cilinder vol met water gelopen en vervolgens bevroren?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #142 Gepost op: 24 januari 2011, 12:05:29 »
Bij het artikele van Germ de Groot staat dat het schip ook vanuit Enkhuizen heeft gevaren, wanneer was dat dan, de foto laat de Tonijn(ex Vlieland) voor de kust van Zeeland zien.
Hartelijke groeten vanuit Thailand, Dirk van der Schaaf.


Dirk, dat varen naar het Zuiderzeemuseum is zeer kort na de verkoop geweest. De bakkies die ze nu als "veerboot" gebruiken waren er toen nog niet. Er was toen al een defect aan het koelwatersysteem, liever gezegd, een van de cilinders, omdat bij elke 6 puffen uit de schoorsteen, er één wit pluimpje zat.

De Nanja heb ik nog mee te maken gehad toen de tent financieel niet zo goed ging.
Het ging financieel niet goed met de Nanja tussen 2003-05 (periode Koppelaar) en vanaf 2005 (periode de Vries/Jager),de tussentijdse periode heb ik het schip gehad.



Ik had ermee te doen in de periode Koppelaar.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #143 Gepost op: 24 januari 2011, 12:24:12 »
Dat is toevallig Willem, ik heb toevallig nog aan mijn grootvader vanmorgen gevraagd of de Vlieland bij Enkhuizen gevaren heeft voor het Zuiderzeemuseum. Hij kon zich daar niet direct iets van herinneren. Toch wel jammer dat de Vlieland niet gerepareerd is toen, want die 'bakkies' zijn niet echt historisch verantwoord. De Vlieland komt natuurlijk ook uit een andere tijd als die in het museum wordt uitgebeeld, maar dat past toch beter.

Is het defect (lek) in het koelwatersysteem ook de oorzaak van het kapotvriezen van de motor geweest? Cilinder vol met water gelopen en vervolgens bevroren?

Nee, daar zat geen direct verband tussen. Nadat de 'Tonijn' was gefailleerd is de zaak als woonboot aan een paar Utrechters of zo verkocht en die kwamen erachter, dat je met strenge vorst anders moet handelen dan ze hadden gedaan. Voor zover ik weet, is de motor gewoon uit elkaar gevroren omdat het koelwater niet was afgetapt. De staalglazen ramen in de salon waren ook allemaal kapot gevroren.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #144 Gepost op: 24 januari 2011, 18:57:36 »
Bedankt voor het 'bewijsmateriaal' Jan. De plek is bekend terrein, deze foto is genomen vanaf de Zijlweg vlak voor het begin van de Houtribdijk (a.k.a. dijk Enkhuizen-Lelystad). Hier stap je nog steeds op als je naar het Zuiderzeemuseum gaat. Aan de andere kant van de weg is een groot parkeerterrein. Links voor de Vlieland zie je één van de bakkies liggen die Willem bedoelde.

Ik zie nu ook dat de Vlieland hier Tonijn heet. Wellicht dat mijn grootvader zich daarom niets kon herinneren over de Vlieland in Enkhuizen. Ik zie dat de foto van 1983 is. Rond die tijd schoot mijn grootvader veel dia's met een Praktika dus wie weet.....

zeeschuim

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #145 Gepost op: 10 februari 2011, 22:17:55 »
ik heb een pdf file over het plaatsen van de nieuwe motor. Helaas op mijn nieuwere laptop......en deze is momenteel schermloos omdat die jongen van me dacht dat er bij het dichtdoen wel een knikker tussen kon. Helaas.... Woensdag krijg ik een nieuw scherm dan zal ik de file even plaatsen.

Ben benieuwd naar de reportage; laptop weer ok of is er meer aan de knikker? ;)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #146 Gepost op: 16 april 2011, 14:49:00 »
De Vlieland aan de steiger op het gelijknamige eiland. Aan de houten steiger en de uiterlijke kenmerken van het schip, maak ik op dat de opname van ergens halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw is. De foto is een uitgave van Hommema Vlieland.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:59:34 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #147 Gepost op: 7 mei 2011, 23:34:56 »
De Vlieland bij aankomst op Vlieland. De foto is een uitgave van Hommema. Ik schat dat de opname van ergens midden jaren 50 van de vorige eeuw is.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:57:51 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #148 Gepost op: 23 juni 2011, 22:44:24 »
en nog een oudje.....

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #149 Gepost op: 24 juni 2011, 07:46:42 »
Prachtig, maar waar is deze foto genomen?

gr. Hans.