Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 139740 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #75 Gepost op: 26 augustus 2008, 09:08:44 »
Dat is de Amsterdam van Verschure & Co, dienst Harlingen-Texel-Enkhuizen-Amsterdam (alleen 's  zomers), eerder gevaren door de Burmania. Uit advertenties van die tijd blijkt, dat Doeksen met die dienst samenwerkte. Het is dus geen normale overstap op ree naar de bootdienst.


Nogmaals het overstappen. Vlieland met een voor mij onbekend schip: Amsterdam.

De Amsterdam kan ik niet thuisbrengen bij de Rederij. Wie weet meer?

« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2016, 13:32:15 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #76 Gepost op: 1 september 2008, 20:16:53 »
Nog twee plaatjes uit de Doeksen-tijd. Exact moment van de opnamen uit de verzameling van Tjebbe Cupido is niet bekend, maar moet tussen 1950 en 1960 liggen, zo is mijn inschatting. Wie het preciezer kan bepalen, mag reageren.

De eerste foto is ook als 'lange' briefkaart verschenen: jaartal 1960. 'Opn. en Uitg. ,,FOTO HONNEMA" P. Joh. de Nijs, Vlieland, Tel. 735', zo staat op de achterkant.

Careljan

Zal het niet "Foto Hommema" zijn met twe MM's?  (Oeps.......)

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #77 Gepost op: 31 oktober 2008, 23:28:15 »
In het gastenboek op de site van devlieland.nl staat een opmerking van Bert Vliegers (Als het 'm echt is) dat hij een motor zou kunnen regelen. Weet iemand daar meer van?

Tjep

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #78 Gepost op: 1 november 2008, 12:06:54 »
Misschien uit het gemaal de Bloqc van Kuffeler?

Daar worden de 4! werkspoor diesels vervangen door electrische motoren. De Holland heeft er ook een gekregen voor onderdelen (uitwisselbaar met de Werkspoor in de Holland).

http://www.zuiderzeeland.nl/voldoende_water/gemalen_in_flevoland/gemaal_de_blocq_van/renovatie_gemaal_de

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #79 Gepost op: 3 november 2008, 00:01:29 »
Nick van den Berg zou fortwachter of zoiets worden op Pampus en daarop met de Vlieland gaan varen. Ik ben in die tijd nog eens even wezen kijken, maar het was een absoluut drama;: gras tussen alle deknaden, motor kapot gevroren, salonramen kapotgevroren. Daar kwam niks van terecht. We zijn nu 18 jaar verder....... ik hoop dat die jongens die er nu opzitten een van die gemaaldiesels kunnen krijgen, maar daarmee zijn ze er nog niet. Hoe dan ook zal het installeren een vermogen kosten en dan komt de wereldberoemde scheepvaartinspectie nog eens piepen....

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #80 Gepost op: 3 november 2008, 11:35:27 »
Dacht ergens gelezen te hebben dat hij dienst doet als woonboot ergens in Amsterdam.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #81 Gepost op: 3 november 2008, 12:57:16 »
Dat is ook zo, ligt nu aan de Borneokade in Amsterdam.
Het verhaal hierboven gaat over de geschiedenis voor die periode.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #82 Gepost op: 3 november 2008, 15:23:47 »
Was de motor in de kleine Vlieland niet veel kleiner met maar 350 PK ipv die van de Holland van ongeveer 1500 PK? Zou dat passen? Ik denk dat de huidige eigenaren / Bewoners ook niet zo veel ruimte voor een motor kunnen missen. Ik meen van Jan te hebben begrepen dat ze naar een compacte snel loper willen met een turbo. Ze zoeken / of zochten 40 sponsors die 1000,- euro lappen voor het weer in de vaart brengen. Weet iemand hoe dat project vorderd?

@Willem : Ik denk dat ze met maximaal 12 pasigiers willen gaan varen. Dan is de scheepvaart inspectie toch niet zo'n groot probleem? Met 350 man het wad op zal vast nooit meer gaan lukken.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #83 Gepost op: 4 november 2008, 00:31:29 »
Was de motor in de kleine Vlieland niet veel kleiner met maar 350 PK ipv die van de Holland van ongeveer 1500 PK? Zou dat passen? Ik denk dat de huidige eigenaren / Bewoners ook niet zo veel ruimte voor een motor kunnen missen. Ik meen van Jan te hebben begrepen dat ze naar een compacte snel loper willen met een turbo. Ze zoeken / of zochten 40 sponsors die 1000,- euro lappen voor het weer in de vaart brengen. Weet iemand hoe dat project vorderd?

@Willem : Ik denk dat ze met maximaal 12 pasigiers willen gaan varen. Dan is de scheepvaart inspectie toch niet zo'n groot probleem? Met 350 man het wad op zal vast nooit meer gaan lukken.

Yep, 12 passagiers mag. Maar dan ook geen dwerg of muis erbij. De vraag is dan of je de zaak wel overeind kan houden, want goedkoop is zo'n bootje niet. Voor 40 mille krijg je de zaak naar mijn mening nooit op orde. Een snelloper????? Turbo????? In elk geval nooit de A-status als varend monument.

De Holland stond formeel te boek als 2100 APK, nu afgesteld op 1499 kW. Kijk even in SSS voor de motorgegevens.

Ik denk dat de jongens de zaak enigszins onderschatten. We zien wel.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #84 Gepost op: 4 november 2008, 23:57:12 »
Ik weet niet of iemand hem al geplaatst had, maar alle info vind je hier: http://www.devlieland.nl/

Rene

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 2
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #85 Gepost op: 4 januari 2009, 15:56:53 »
Beste bezoekers van het Vlieland - 1938 topic, gelukkig nieuwjaar!

Een aantal van jullie hebben we inmiddels ontmoet tijdens de borrels op Vlieland en Terschelling, maar hier nog even op een rijtje wat ons doel met de Vlieland is:

- Ons voornaamste doel is om ervoor te zorgen dat in de nabije toekomst de Vlieland weer hier en daar varend te bewonderen zal zijn.

Voor alle duidelijkheid, dit heeft geen commerciele achtergrond, we willen gewoon graag met dit mooie schip naar bijzondere evenementen (zoals bijv 100 jaar Doeksen, wat ons helaas niet gelukt is) kunnen varen. Wij vinden het zonde dat we de Vlieland alleen maar op foto's op het wad zien en het lijkt ons heel bijzonder om met dit historische schip weer eens de havens van de eilanden binnen te varen. We zijn er trots op dat de boot weer in veel betere staat verkeert dan toen we hem aantroffen, maar het verhaal is pas af als we er mee kunnen varen (al is het maar met 12 personen en

careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #86 Gepost op: 12 april 2009, 11:15:58 »
Op http://www.beeldbankwo2.nl/ vond ik twee curieuze foto's van de Vlieland in oorlogstijd, die volgens mij nog niet op dit forum zijn gemeld: het gaat om beeldnummers 121936 en 121937. Let wel: er zitten  beeldrechten op (tenminste dat meldt de site). Wellicht zijn de foto's genomen vlak na het overstappen op Vlieree.

Careljan

arthur

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #87 Gepost op: 20 juli 2009, 14:31:28 »
Een paar weken was ik in een zeer warm Amsterdam en ben uiteraard via stadsbus lijn43 eindpunt naar de Borneokade gegaan. Daar werd ik zeer gastvrij ontvangen door de eigenaren Parel en Ren?. Enthousiast waerd ik ik op de hoogte gebracht, over de condities en vooruitgang op dit mooie schip. Ofschoon er nog heel veel te doen is, ziet de oude schoonheid er fantasties "nieuw" uit. Ook het doel, om via sponsoring van ?1000 per persoon, er weer een varend schip van te maken, middels het plaatsen van een motor, vordert goed. Ofschoon Rene mij vertelde hoe goed, vind ik het niet gepast, om zijn score op dat moment hier openbaar te maken, maar ik had niet verwacht, dat er zoveel liefhebbers in ons landje wonen, om dit schip weer eens te zien varen. Inieder geval hoop ik met hart en ziel dat het deze twee sympatieke liefhebbers echt gaat lukken. Zo niet, dan krijgen de deelnemers hun bijdrage terug, en blijft de Vlieland wat ze nu is: Neerlands mooiste woonboot...
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:55:16 door PiebeJanMan »

arthur

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #88 Gepost op: 20 juli 2009, 14:51:02 »
De voorsalon is zo goed als authentiek; de kleine houten tafeltjes staan weer in de lak, en de groene bankjes zijn weer teruggeplaatst. In het stuurhuis zijn het oude giga stuurwiel en de telegraaf nog steeds prominent aanwezig. Het kombuis, dat vroeger zo'n beetje in het midden zat, in veranderd in werkplaats, maar de mooie gelakte halve deurtjes zijn gelukkig wel aanwezig. De salon achterop is prive-woonkamer van het gezin, met daar weer achter een aangebouwd kombuis. Toen deze mensen het schip 10 jaar geleden kochten, stond er in de benedensalon bijna een meter water. Dat is nu een uiterst gezellig mini"theaterje" geworden, met dat mooie,kleine (enge) trapje en de lieflijke patrijspoortjes. Super gewoon. Ik raad ieder forumlid aan, maar vooral de jongeren, die alleen maar de huidige zeehonden-doeksen-bakken en snelboten kennen, om, als ze in Amsterdam zijn, dit schip te gaan bekijken. Neem dan eerst even contact op met Ren? en Parel, hun mail adres staat op deze site en bladzijde. Zij vinden de belangstelling leuk, dat is zeker...
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:52:07 door PiebeJanMan »

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #89 Gepost op: 20 juli 2009, 19:00:40 »
Heel erg fijn om te zien dat er goed op dit schip gepast wordt! Als je ziet hoe het vooruit gaat, heb ik er vertrouwen in ze ooit weer te zien varen. Een practische instelling maakt dat veel waarschijnlijker dan een puristische. Dan maar geen A-status, maar iig nog in de vaart