Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 139748 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Vlieland - 1938
« Gepost op: 1 november 2005, 22:42:05 »
Dit scheepje ligt thans aan de Borneokade in Amsterdam. De eigenaar probeert er nu weer een mooi schip van te maken.
Sponsoring blijft echter het toverwoord.
Ik heb er zelf goede herinneringen aan als veerboot tussen Terschelling en Vlieland in zijn nadagen bij Doeksen.

Mijn oom, D. Stapersma, fotografeerde in juli 1959 de Vlieland aan de voormalige steiger in Harlingen in de Willemshaven.


« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 11:45:17 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2005, 21:32:41 »
Hij zag er toen een stuk beter uit Wim! Iedereen heeft altijd wel een voorkeur voor bepaald schip. Deze staat bij mij altijd hoog op het lijstje. Dus als er foto's loskomen dan zou ik daar zeer blij mee zijn......
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 19:07:39 door Wim Vink »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2005, 22:09:18 »
[Is ook bekend waarooooom die verschansing dicht was, maar later tog vervangen is door een open verschansing?
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 19:08:36 door Wim Vink »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2005, 22:14:09 »
Verschansing was een flinke windvanger, reden om een open verschansing te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 19:08:58 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2005, 22:29:06 »
In de jaren 50-60-70 was er ook een standaard: zwarte romp met gele biezen. Bovenbouw wit en een donkergele schoorsteen.
De enige uitzondering die ik snel kan bedenken was de Stortemelk, die tot ver in de jaren 60 grijs was, maar uiteindelijk ook in de hiervoor genoemde standaard werd geschilderd.
Met de indienstelling van de Schellingerland in 1982 werden de schepen wit. En natuurlijk vormde de snelboot Koegelwieck in 1973 een uitzondering met zijn oranje romp. Maar ik vermoed dat er meer uitzonderingen zullen zijn, die de bekende regel zullen bevestigen.
Wie volgt?
Wim
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2005, 20:02:42 »
Ik heb er zelf goede herinneringen aan als veerboot tussen Terschelling en Vlieland in zijn nadagen bij Doeksen.
Zie ik het goed? Is die dichte wand midden op het bovendek de scheiding tussen de 2 klassen?
Da's wel een heel duidelijke manier om de verschillen duidelijk te maken zeg! Krijg haast hetzelfde onbehaaglijke gevoel wat ik krijg bij film Titanic over klassen, met die hekken.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 19:09:58 door Wim Vink »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2005, 13:14:42 »
Ja, in die tijd was het meestal normaal. Het moest ook bijna wel, anders konden de arme mensen de boot niet betalen, en dan zouden ze helemaal geisoleerd raken, van de vaste wal. Maar dat neemt niet weg, dat het dan voor de goedkoopste klas ook nog wel prijzig was..

In de jaren 30 was ook Duinker die met een plan voor een Vlieland schip kwam, en dat niet zeewaardig was trouwens. Op die tekening zie je ook heel duidelijk de harde houten bank waar de armen zaten, en de rijke plek zeg maar op het achterdek.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2005, 16:56:54 »
Een blik in de machinekamer. Dit is een verbeterde scan van de dia die al op de site staat.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2014, 07:20:40 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2005, 21:24:04 »
Een tijdlang heeft het "Vlielandje" aan de kant van Muiderberg bij de zogenaamde Hollandse Brug gelegen. In 1997 lag hij aan de overkant tegen een eilandje van het Muiderzand.



Foto: 8-4-1997 te Muiderzand, foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 12:01:33 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2005, 08:30:20 »
Na de overstap op de Vlieree gaat het Vlielandje zijn passagiers weer naar het eiland van bestemming brengen.
Een foto uit de collectie van mijn oom D. Stapersma.



De foto is gemaakt in 1961.
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2014, 07:22:11 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2006, 17:48:07 »
Nog een plaatje, samen met de Stortemelk. Afbeelding uit de tweede helft van de vijgtiger jaren, gelet op de VW-bus van de firma Boon. De foto kan genomen zijn tot de komst van de Oost-Vlieland in 1962. (Boon reed tot 1964 op Vlieland.)

« Laatst bewerkt op: 9 mei 2012, 21:05:42 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

sievert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2006, 11:03:48 »
In het najaar van 1992 stond er een artikel in het Vlieland Magazine over de Vlieland.
Nick van de Berg en Gerhard Jeltes hadden de Stichting Vrienden van Vlieland opgericht.
Beide heren wilden de boot opknappen en er o.a. de nostalgische overtocht Harlingen-Vlieland mee maken 1 x per jaar.
Daarnaast zou ze worden ingezet voor het traject Muiderslot-Pampus v.v.
Het gemeentebestuur van Muiden heeft daar een stokje voor gestoken.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2006, 11:59:46 door sievert »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2006, 12:26:45 »
Is de veer op Vlieland altijd op de veerdam aangekomen of is dit in het begin ook vanuit de reguliere haven gedaan?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

grey

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2006, 20:35:11 »
Hallo allemaal,

Ik wil even reageren op de bovenstaand stukje van Humtidumti over de Vlieland (1938) in de havenmond van de werkhaven van Vlieland.
In het verleden lag de Vlieland en al z'n voorgangers aan de kop van een houten steiger welke net west van de huidige veerdam stond. Het ding was net breed genoeg om er met een auto over te rijden. De boot lag dan gewoon in "de geul"die er nu nog is.
Aan het einde was de steiger iets breder en zaten daar een paar "vleugels" aan met aan het eind een paal waar iemand naar toe kon lopen om de boot vast te leggen. Ook stond er nog een hok op waarin je kon schuilen. Ergens op het forum staan nog wel foto's van deze steiger.
Je kunt je voorstellen dat het daar liggen met een harde zuidwester niet je dat was. Het is meerdere keren gebeurd bij een dikke storm personeel over de steiger door het water wadend naar de boot moest om trossen te vervangen of om ergens achter de platen zuid van het dorp voor anker te gaan.
Als de weersvoorspelling dermate slecht was ( duidelijk anders als tegenwoordig) gebeurde het wel vaker dat de Vlieland in de havenmond van de werkhaven werd gelegd omdat het daar dan "rustiger" lag.
Dat dit niet een garantie was bleek wel dat ergens in de vijftiger jaren de Vlieland op een nacht is los geslagen van zes (6!) landvasten en onbemand in het donker dwars over de Richel is gedreven. De sleepboot Alcion van de firma Kooiman uit Harlingen heeft het schip ergens tussen het Griend en Harlingen opgepikt en haar later aan de Stortemelk twee overgegeven. Later op de dag is de Vlieland op eigen kracht teruggekomen naar Vlieland.
Waar zijn de tijden gebleven van echte stormen en echte veerboten.........,beelden uit m'n jeugd.
Groeten Grey
« Laatst bewerkt op: 30 december 2011, 11:02:44 door Wim Vink »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2006, 10:15:03 »
hehe ja die steiger die had ik natuurlijk ook wel eens gezien maar dat het zo zat wist ik niet bedankt grey!!