Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 79582 keer)

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #30 Gepost op: 17 juli 2006, 11:02:51 »
Wanneer er een nieuwe motor achterin wordt geplaatst, raakt het schip dan niet uit balans?
Ik kan me zo voorstellen dat het gewicht dan veel meer naar achteren komt te liggen, en daardoor de neus omhoog komt...

Als het gewicht inderdaad meer naar achter komt te liggen dan is (bijna) de enigste mogelijkheid om meer ballast in het vooronder te cre
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.678
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2006, 11:38:11 »
Jan,

Sneller kan het haast niet. Plaatje is 15 min geleden genomen.



Foto: Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 11:26:21 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2006, 14:27:01 »
Om over de motor terug te komen: motoren van tegenwoordig zijn een stuk kleiner en dus ook een stuk lichter als vroeger. Ik denk dat het wel zal meevallen met het achterover hellen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2009, 17:23:16 door Wim Vink »

grey

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2006, 22:12:34 »
Hallo allemaal.

Ik ben blij dat het onderwaterschip van "onze' Vlieland er nog goed uit zag. Dan te bedenken dat het schip meer dan  zestig jaar oud is. Ik moet nog zien, al zal ik het niet mee maken, hoe de schepen van deze tijd er na zoveel jaren uit zullen zien.
Om het ook even over de motor te hebben, ik weet niet of de laatste resten nu zijn weggehaald want dat was volgens mij ook de bedoeling.
Over eventueel later een andere motor achter in te plaatsen zal best nog wel even na gedacht moeten worden. Ook de bestaande schroefas en schroef zal dan mogelijk ook niet bij die "nieuwe" voortstuwer (plus keerkoppeling) passen.
Ik ben benieuwd hoe de huidige eigenaar dit ziet maar eenvoudig zal het niet zijn. Je zult dan de ruimte, of een deel van het achter onderin, de vroegere eerste klas, op moeten offeren.
Hoe dan ook ik hoop deze Vlieland op eigen kracht nog eens met een mijltje of twaalf over het wad te zien varen.
Groeten tot later Grey.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #34 Gepost op: 23 november 2006, 17:35:24 »
Dit is 'm.

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2009, 17:25:53 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #35 Gepost op: 24 november 2006, 19:53:35 »
Tijdens de open haven dagen op het Java eiland te Amsterdam (aug 2006). Ik was door de eigenaar 3 dagen uitgenodigd om alles bij te wonen en tevens wat foto's van de Vlieland tentoon te stellen.
Dat laatste was erg leuk omdat er veel mensen daar het schip wel als woonboot kende maar totaal niet de geschiedenis er van.



« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 12:09:05 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #36 Gepost op: 24 november 2006, 19:54:23 »
en nog 2:



« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 12:12:31 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #37 Gepost op: 24 november 2006, 19:55:05 »
en nog 1

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2009, 07:52:48 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #38 Gepost op: 5 december 2006, 14:52:43 »
Volgens mij als pakjesboot, ik heb helaas geen loep. Kan iemand het bevestigen?



foto: coll.Bert Scheepstra

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 12:14:12 door Wim Vink »

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #39 Gepost op: 5 december 2006, 15:35:49 »
Hallo Jan,

Zou heel goed kunnen, Doeksen heeft Sinterklaas nog heel lang gehaald, met de Vlieland, toen deze laatste werd verkocht, heeft de betonning het overgenomen eerst met de oude, en na 1988 met de huidige Terschelling.
Ze doen het nog steeds ieder jaar weer tot op de dag van vandaag.

Groet Piet
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2009, 07:54:55 door Wim Vink »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.530
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #40 Gepost op: 5 december 2006, 17:56:29 »
ik denk het eigenlijk niet, als pakjesboot vaar je toch altijd onder de naam pakjesboot x ? maar er staat gewoon vlieland op. en ik zie ook geen pakjes of iets aan de boot hangen, is dit misschien niet koninklijk (of andere prominenten) bezoek?

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #41 Gepost op: 5 december 2006, 20:09:52 »
Hoi PiebeJanMan,

Zeker, nu wel, en op tv zeker, maar we hebben het nu wel over een tijd die al zeker 23 jaar achter ons ligt, ik weet zeker -uit eigen waarneming- dat de pakjes en de letters "pakjesboot" pas bij de intocht van de Sint in 1984 met de Noord Nederland 3 voor de tv voor het eerst, en ook voor het laatst werden gebruikt.
Ik was zelf een aantal keren als machinist mee met de Terschelling om de Sint te halen en het enige wat er gebeurde was dat het schip gepavoiseerd werd, en natuurlijk een paar zwarte pieten op het stuurhuisdak

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.678
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #42 Gepost op: 20 mei 2007, 22:10:41 »
Die eerste foto van de Vlielandintrigeert me zeer:
Waar is die genomen?
Ik zou denken in Harlingen, maar dat moet dan in een haven zijn geweest met een heel andere indeling dan er op dit moment is volgens mij of is dit in een ander deel van de haven van Harlingen wellicht?

Zoals de plek waar heden ten dage de Terschellingerbank ligt...

Hallo Humtidumty,

Het is Harlingen zo te zien en dan denk ik op
de plek waar vroeger de rooie kraan stond. Waar nu
Andre Bos zijn loods staat. Daar aan die kade denk ik.


Als klein kind ben ik op die plek nog aan boord gegaan van de Zeeuwen NN en Sl'land. De plaatsaanduiding van Hessel (Hunter) herken ik niet, maar het was een steiger die dwars de Willemshaven inliep halverwege waar nu de reddingmij zit en waar de Terschellingerbank doorgaans ligt gemeerd.
Hessel: is dat dezelfde plek die jij bedoeld?

De Zeeuwen en de Vlieland konden langs die steiger liggen, de Friesland 1 meestal niet. Die lag dan aan de kop.
Ik heb nog een foto van de Vlieland aan die steiger, maar dan genomen vanaf een ander standpunt.

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 12:18:15 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 472
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #43 Gepost op: 20 mei 2007, 22:50:33 »
Ok  ik kan het even niet vinden , maar volgens mij moeten er in het boekje "passagieren op de wadden" van F.Drost ook nog een paar foto's staan van deze aanlegplaats.
Misschien dat iemand anders er op dit moment wel de beschikking over heeft.

arthur

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #44 Gepost op: 21 mei 2007, 16:15:47 »
In het boekje dat Marten-Jan adviseerde, tw Passagieren op de Wadden staan geen foto's van de oude houten steiger in de Willemshaven te Harlingen. Ik zal nog eens kijken in fotoboeken van Harlingen of daar iets te vinden is.  Als echte Harlinger wil ik mn Jan Leenstra en Wim Vink bedanken voor die prachtige zwart wit plaatjes van de Vlieland aan die oude steiger; ook ik ben daar eind jaren vijftig als kleuter al gegaan. Weet iemand wanneer Doeksen verhuisd is naar de huidige plak, dat moet haast wel 60 of hooguit 61 zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2009, 08:02:04 door Wim Vink »