Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 139717 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2006, 13:36:34 »
ligt het schip nog steeds aan de borneokade???

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2006, 13:17:47 »
Vanaf zaterdag 1 juli is hij naar de werf. Ik heb even gevraagt wat de plannen zijn en kreeg het volgende mailtje van de eigenaar :

Beste Meneer Feenstra,

We gaan nu het onderwaterschip doen en daarna hopelijk de 
machinekamer uitbouwen, en dan hopelijk ooit een nieuwe motor er in 
om de boot varend te krijgen... Veel te doen dus nog, we varen 
zaterdagochtend naar de werf, heel spannend weer! We zullen 
binnenkort de website weer updaten dan!

Groeten,

Parel en Rene

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2006, 22:30:36 »
Hij vertrekt morgenochtend om 10.oo uur naar de scheepswerf in Zaandam.  Ik vaar mee en zal foto's maken van de trip en het schip zelf.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #18 Gepost op: 2 juli 2006, 23:52:29 »
Het ms Vlieland is zaterdag 1 juli 2006 middels 2 sleepboten naar de werf gesleept in Zaandam. Van deze trip heb ik foto's gemaakt. Zoals bekend doet de Vlieland tegenwoordig dienst als woonboot in Amsterdam. Dit is echter niet de enige funcie die het schip heeft. Wekelijks kan men er genieten van een diner en regelmatig wordt het schip gebruikt voor theatershows. Ook bevindt zich in het schip een oefenruimte die door menig artiest wordt gebruikt. De eigenaar heeft goede en mooie plannen om het schip weer vaarbaar te maken. Hier kom ik op een later tijdstip wel een keer op terug. Deze week zal ik ook foto's maken als het schip daadwerkelijk in het dok ligt.
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2016, 13:27:14 door Wim Vink »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2006, 08:58:34 »
Ook dit blijft een mooi schip uit de Doeksen-stal.

Voor zover de foto's tonen is er echter nog een heel grote uitdaging voordat ze er weer netjes uit ziet.

Gaat men de Vlieland weer helemaal in oude glorie terugbrengen? Dat zou wel mooi zijn dat dan de 3 door Doeksen gebouwde schepen na zoveel jaren weer gezamelijk kunnen varen. (Voor overstap Vlieland 105 jaar b.v.)
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2006, 09:06:25 »
Niet geheel in de oude staat, wel in een 'toonbare' staat. Deze week wordt in ieder geval het onderschip onderhanden genomen. Vallen de kosten mee dan ook het bovendek. Het is de bedoeling van de eigenaar om het schip in 2010, toonbaar en varend te hebben!

Zelf hoop ik dat het schip in 2008, 70 jaar na de tewaterlating en 100 jaar na de start van Doeksen, op Terschelling aanwezig zal zijn. Wellicht om een theatershow te porganiseren tijdens Oeral. Het moet toch mogelijk zijn om het schip daarheen te slepen. Mij lijkt het een fantastische streefdatum.


Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #21 Gepost op: 5 juli 2006, 10:58:22 »
Ik heb met mijn lekenogen gekeken, maar dat ziet er (voor mij) niet eens heel erg rot uit. (had ik wel verwacht).
Jan, weet je ook wat er aan het onderschip gedaan gaat of moet worden?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #22 Gepost op: 5 juli 2006, 11:16:39 »
Dat gaan ze vandaag bekijken, er schijnen wel wat dunne plekken te zitten. Even afwachten dus. Ik hoor het in de loop van de week nog wel even. Zal ook nog wat foto's maken als het onderschip weer in een nieuwe laag verf zit.

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #23 Gepost op: 5 juli 2006, 22:24:34 »
Hele mooie foto's, Jan. Met het oog op het weer in de vaart brengen roep het bij mij wel de volgende vragen op : Heb je enig idee of het roer en de schroef-as nog gangbaar zijn? Hoe staat het er voor in de stuurhut? Staat de werkspoor diesel TMAS 276 nog in de machine kamer? Van Grey hoorde ik dat deze kapot gevroren was toen het schip bij Muiderberg lag. Ik heb even zitten kijken naar scheepsmotoren op het internet, maar het vervangen van de machine lijkt me in de vele tienduizenden euro's lopen. Misschien is reparatie dan nog wel lonend. Heb je enig idee van de schade?
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2009, 17:18:06 door Wim Vink »

marten

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2006, 08:22:12 »
Tjep,

Vorig jaar lag de stuurhut nog vol met spullen die niets met de stuurhut te maken hebben. Alleen het stuur-rad lag er los in (ik zie op de foto's van Jan dat ze dit er naast gelegd hebben). De motoren waren toen nog buiten werking, kapot dus. Zij kan niet varen als deze niet vervangen worden.
Jan, kan jullie er vast meer over vertellen, we zijn notabene weer een jaar verder.
Ik ben blij dat er weer beweging in dit stoere kleine bootje komt. Het is natuurlijk ook zonde hoe zij daar aan de Borneokade lag te roesten. Hopen op veel succes voor de eigenaar.

Groeten,
Marten Tigchelaar.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #25 Gepost op: 6 juli 2006, 11:24:55 »
Aan de voorkant van het onderschip zijn (volgens mij) aan beide kanten platen gelast.
Heeft daar een boegschroef gezeten misschien?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #26 Gepost op: 6 juli 2006, 13:07:38 »
Boegschroef heeft er nimmer gezeten. Platen zijn er 8 jaar geleden met de laatste werfbeurt erop gelast. De huid was daar erg dun geworden.

Stuurhut is nog wel intact, alleen inderdaad vol met spullen. Motor gaat verwijderd worden en er komt een andere moderne voor in de plaats.
Deze zal ingebouwd worden in het achterschip, dus niet meer in de huige machine kamer. let wel dit zal pas over 1 a 2 jaar plaatsvinden.

Roer is nog goed alleen zijn de kettingen dit door gangboorden

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #27 Gepost op: 7 juli 2006, 12:13:23 »
Gisteren nog even met de eigenaar gesproken. Hij had goed nieuws: onderschip is nog in goede staat! Er hoeft maar 1 plaat van ongeveer 1m opgelast te worden. Voorts was er 1 klein gaatje wat al bekend was. Uit voorzorg is er op verzoek van de eigenaar 1 strookje bij de waterlijn opgelast.
Schip blijft nog 1 week extra in het dok. reden is dat er in het dok ook een rijkspont ligt. Deze blijft langer liggen dan gepland. Voor de eigenaar van de Vlieland is het wel lekker een weekje extra ivm wat werkzaam heden die hij zelf wil uitvoeren. Hierbij moet gedacht worden aan het schilderen van het bovendek.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2006, 23:18:43 »
Schip is imiddels weer uit het dok. Maandag wordt de Vlieland weer naar de vaste ligplaats gesleept. dit zal in de middag zijn. Ik zal weer aanwezig zijn op het schip tijdens dit reisje.
Ik hoop dat er onderweg wat foto's van de sleep genomen kunnen worden. Wellicht Wim Vink bij zijn werkgever, we komen er langs!

Het onderwaterschip is in de anti fouling gezet. Foto's zal ik morgen even op de site plaatsen.
Op 25 augustus heb ik de eer om in een stand bij de Vlieland te staan. Dit om het schip wat te promoten zodat er misschien wat geld kan loskomen om weergen op te knappen.

Dat weekend is een jaarlijks terugkerend festiviteiten programma, waarbij de Vlieland altijd aanwezig is. Het trekt ongeveer 20.000 bezoekers.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #29 Gepost op: 17 juli 2006, 09:36:13 »
Wanneer er een nieuwe motor achterin wordt geplaatst, raakt het schip dan niet uit balans?
Ik kan me zo voorstellen dat het gewicht dan veel meer naar achteren komt te liggen, en daardoor de neus omhoog komt...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.