Auteur Topic: Vlieland - 1938  (gelezen 141002 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #105 Gepost op: 31 maart 2010, 20:22:37 »
De machinekamer van de kleine Vlieland 1938. De foto is ergens begin 1973 genomen. De hoofdmotor is een Werkspoor TMAS276 van 320 APK bij 325 omwentelingen per minuut. Deze motor verving in 1954 de oorspronkelijke hoofdmotor, een Deutz 6V6M345.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:02:55 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #106 Gepost op: 3 april 2010, 14:33:29 »
Dank voor het uitzoekwerk Willem, en de mooie anekdote van de fotograaf bij de werf Wilton-Fijenenoord (ik zal om die ene 'e' denken  ;)). Ik beweer overigens niet dat lassen geen vakmanschap is en dat dit altijd 'bak- en braadwerk' is. Integendeel, kijk eens wat voor kunstwerken een goede lasser met TIG lastechniek kan maken om maar een voorbeeld te noemen. Ik doe het ze niet na met met mijn bibberige handen ;D. Echter waar de kostprijs zwaar weegt, zie je soms echt prutswerk. En die kostprijs wint het steeds vaker van vakmanschap helaas.

Deze foto genomen begin 1973 heb ik ook in bezit. Ik vermoed dat dit de hoofdmotor van de kleine Vlieland is, maar het zou ook die van de Friesland (1) kunnen zijn want ik tel 6 cilinders.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:02:31 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #107 Gepost op: 5 april 2010, 22:18:32 »
Dank voor het uitzoekwerk Willem, en de mooie anekdote van de fotograaf bij de werf Wilton-Fijenenoord (ik zal om die ene 'e' denken  ;)). Ik beweer overigens niet dat lassen geen vakmanschap is en dat dit altijd 'bak- en braadwerk' is. Integendeel, kijk eens wat voor kunstwerken een goede lasser met TIG lastechniek kan maken om maar een voorbeeld te noemen. Ik doe het ze niet na met met mijn bibberige handen ;D. Echter waar de kostprijs zwaar weegt, zie je soms echt prutswerk. En die kostprijs wint het steeds vaker van vakmanschap helaas.

Deze foto genomen begin 1973 heb ik ook in bezit. Ik vermoed dat dit de hoofdmotor van de kleine Vlieland is, maar het zou ook die van de Friesland (1) kunnen zijn want ik tel 6 cilinders.


Dit moet de Werkspoor van de Vlieland (1938) zijn.
Ik herken de de buizen links bovenin en het trappetje om bij de zuigerveren te komen.
Die heb ik menigmaal gesmeerd. "Als de kippen maar pikken" was altijd een gevleugelde uitspraak!
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:48:20 door PiebeJanMan »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #108 Gepost op: 5 april 2010, 22:26:44 »
Bedankt Wim, dat moest toch eens per 2 uur? Misschien een stomme vraag, maar hoe smeer je zuigerveren? Die dingen zitten in/om de zuigers en in de cilinders. Hoe smeer je die dingen dan bij een oude scheepsdiesel?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #109 Gepost op: 5 april 2010, 23:33:42 »
Bedankt Wim, dat moest toch eens per 2 uur? Misschien een stomme vraag, maar hoe smeer je zuigerveren? Die dingen zitten in/om de zuigers en in de cilinders. Hoe smeer je die dingen dan bij een oude scheepsdiesel?

Even heel kort: zuigerVEREN smeer je niet, wel worden de zuigers onder de veren gesmeerd d.m.v. cilinderolie. Dat gaat meestal met een smeeroliepomp. Het materiaal van de zuigerveer is zodanig gekozen, dat deze geen schade aan de cilindervoering toebrengt. Er zijn overigens verschillende systemen voor. Te complex om hier uitgebreid te behandelen.
Ik denk dat Wim hier de klepveren bedoelt, en dan vooral de schotels en de draaipunten van de kleplevers op klepsteel en stoterstangen.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2010, 23:38:10 door willem boot »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #110 Gepost op: 6 april 2010, 07:12:57 »
Afgaand op het deskundig commentaar blijk ik dus een leek.
(Ik heb nooit anders beweerd  ;D).
Ik vond het altijd leuk als ik mee mocht met mijn neef en "die kippen" mocht smeren.
De frequentie was en is mij onbekend, hij gaf me een seintje dat het moest gebeuren.
Voor zover mijn grijze hersenmassa dat nog naar boven kan halen was dat 1x per retourvaart (maar misschien deed hij dat om mij een plezier te doen???).
En dikwijls poetste ik het koper en ruimde rommel op. Daarnaast mocht ik soms koffie rondbrengen.
En zowel de Stortemelk als de Vlieland heb ik een keer mogen sturen.
Dat viel niet mee, WB heeft dat als eens aangegeven. De schepen liepen nogal eens uit hun roer door o.a. de stroming.
Maar ik dwaal teveel af van dit topic.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #111 Gepost op: 6 april 2010, 09:00:54 »
Nu snap ik die 'pikkende kippen' (tuimelaars) ook  ;D

Zuigerveren zorgen ervoor dat de smeerolie niet in de verbrandingsruimte van de cilinder komt. Ze zitten ook bovenin de zuiger zodat het gedeelte van de zuiger daaronder gesmeerd wordt. Heb met ??n van mijn auto's (was een oud brikkie) een keer gebroken zuigerveren gehad met een hoog olieverbruik als gevolg. Eigenlijk een vreemde naam want die dingen zien eruit als een ring.

natureboy

  • Gast
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #112 Gepost op: 6 april 2010, 13:37:17 »
Even ter correctie, alleen de onderste zuigerveer heeft als functie het terugschrapen van de olie op de cilinderwand naar het carter of -bij een kruishoofdmotor naar de spoelluchtruimte. Die heet dan ook olieschraapveer.  De andere veren dienen om de verbrandingsruimte gasdicht (in de praktijk bijna gasdicht) af te dichten. Daardoor krijg je bij een naarboven gaande zuiger een oplopende druk, die je zonder zuigerveren nooit zou bereiken, en dan zouden wij machinisten moeten roeien, .... en daar zijn we niet voor in de wieg gelegd. ;D
De cilindersmering word verzorgd door automaten, die de smeerolie via leidinkjes naar boringen in de cilinderwand pompen. Door de op en neergaande zuiger wordt de olie gelijkmatig over de cilinderwand verdeeld. Dit om te voorkomen dat de zuigerveren gaan "vreten" oftewel vastlopen en tevens zorgt deze olie voor nog iets meer afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand. De vorm is misschien wel die van een ring, maar door de verende werking worden ze tegen de cilinderwand aangedrukt.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #113 Gepost op: 6 april 2010, 22:12:58 »
Een fraaie opname van de kleine Vlieland die een golf doorklieft met een flinke portie buiswater als gevolg. De datum van deze foto is mij niet bekend.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 12:02:07 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #114 Gepost op: 6 april 2010, 23:01:58 »
Goed en kort uiteengezet, Pieter, ik zou er wat meer woorden voor nodig hebben gehad, vrees ik, vandaar dat ik me er maar niet aan waagde.

Zuigerveren komen overigens bij alle zuigerwerktuigen voor, ook bij stoommachines. Omdat daarin geen interne verbranding plaats vindt, is er geen sprake van schraapveren, alleen van afdichting van de aan weerszijden van de zuiger expanderende stoom. In de archieven van de Maatschappij Fijenoord heb ik ooit eens gelezen, dat bij de oudste stoommachines daar geconstrueerd, de afdichting niet met veren werd bereikt, maar met strengen hennep, in zwaar vet gedrenkt.

Ik heb even bij TESO ge?nformeerd of daar nog een verbouwdossier van de eerste Wagemaker aanwezig is, maar ik vrees dat we dat wel kunnen vergeten. Ik heb er bij het werk aan EEE niets van gezien. Het is namelijk toch wel interessant te weten hoever de verdieseling van dit schip ging.

« Laatst bewerkt op: 7 april 2010, 09:49:43 door willem boot »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #115 Gepost op: 7 april 2010, 15:05:58 »
Afgaand op het deskundig commentaar blijk ik dus een leek.
(Ik heb nooit anders beweerd  ;D).
Ik vond het altijd leuk als ik mee mocht met mijn neef en "die kippen" mocht smeren.
De frequentie was en is mij onbekend, hij gaf me een seintje dat het moest gebeuren.
Voor zover mijn grijze hersenmassa dat nog naar boven kan halen was dat 1x per retourvaart (maar misschien deed hij dat om mij een plezier te doen???).
En dikwijls poetste ik het koper en ruimde rommel op. Daarnaast mocht ik soms koffie rondbrengen.
En zowel de Stortemelk als de Vlieland heb ik een keer mogen sturen.
Dat viel niet mee, WB heeft dat als eens aangegeven. De schepen liepen nogal eens uit hun roer door o.a. de stroming.
Maar ik dwaal teveel af van dit topic.

Wim, "uit z'n roer lopen" wil zeggen dat-ie helemaal niks meer doet, althans, zo voelt het aan. Geen al te prettige ervaring en ik ben er zelf nog eens met boot en al mee op de dijk gelopen (maar dat was niet op Terschelling). De kleine Vlieland heb ik zelf nog eens gestuurd bij een reisje naar Vlie en dat was geen onverdeeld genoegen. Scheepje stuurde zeer zwaar (goed voor de spieren), maar het grootste nadeel was het in de wind afvallen van de kop bij zeegang. Was maar matigjes op koers te houden. Dat kwam door de windvang van de Maiersteven. Omdat de Stortemelk II die ook had, zal dat niet veel beter zijn geweest, wel iets natuurlijk, omdat die wat kleiner was en wat minder oppervlak had waar de wind vat op kon krijgen. Heb ik echter geen eigen ervaring mee.

In de inleiding op het topic Vlieland op de web site zie ik overigens, dat Jeroen schrijft dat de kleine Vlieland was ontworpen door J. Smit & Zn, de werf waar-ie was gebouwd in Foxhol. Dat klopt niet, het was een ontwerp van Ir. Van Dieren uit Rotterdam, de ontwerper van de tweede Holland. Geniale scheepsontwerper, trouwens.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #116 Gepost op: 7 april 2010, 22:50:05 »
Willem, alleen het stuk over Terschelling is door mij geschreven. Het stuk over Vlieland heb ik niet geschreven en moet nog opnieuw of aangepast, het is bekend dat er wat onjuistheden in het verhaal zitten.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #117 Gepost op: 7 april 2010, 23:19:56 »
Willem, alleen het stuk over Terschelling is door mij geschreven. Het stuk over Vlieland heb ik niet geschreven en moet nog opnieuw of aangepast, het is bekend dat er wat onjuistheden in het verhaal zitten.

Weet ik inmiddels. Is deels (info Jan) gebaseerd op Vlieland Magazine. Wat daarin staat klopt op een groot aantal punten niet.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #118 Gepost op: 16 april 2010, 22:48:15 »
Prachtige opname. Je zou er naar terugverlangen weer eens een reisje met dat dingetje te doen!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vlieland - 1938
« Reactie #119 Gepost op: 16 april 2010, 23:01:01 »
Prachtige opname. Je zou er naar terugverlangen weer eens een reisje met dat dingetje te doen!

Helemaal mee eens.
Maar door zulke uitspraken te doen word je wel oud.................. :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink