Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Vlieland - 1938

(1/49) > >>

Wim Vink:
Dit scheepje ligt thans aan de Borneokade in Amsterdam. De eigenaar probeert er nu weer een mooi schip van te maken.
Sponsoring blijft echter het toverwoord.
Ik heb er zelf goede herinneringen aan als veerboot tussen Terschelling en Vlieland in zijn nadagen bij Doeksen.

Mijn oom, D. Stapersma, fotografeerde in juli 1959 de Vlieland aan de voormalige steiger in Harlingen in de Willemshaven.


Jan Leenstra:
Hij zag er toen een stuk beter uit Wim! Iedereen heeft altijd wel een voorkeur voor bepaald schip. Deze staat bij mij altijd hoog op het lijstje. Dus als er foto's loskomen dan zou ik daar zeer blij mee zijn......

Humtidumty:
[Is ook bekend waarooooom die verschansing dicht was, maar later tog vervangen is door een open verschansing?

Jan Leenstra:
Verschansing was een flinke windvanger, reden om een open verschansing te plaatsen.

Wim Vink:
In de jaren 50-60-70 was er ook een standaard: zwarte romp met gele biezen. Bovenbouw wit en een donkergele schoorsteen.
De enige uitzondering die ik snel kan bedenken was de Stortemelk, die tot ver in de jaren 60 grijs was, maar uiteindelijk ook in de hiervoor genoemde standaard werd geschilderd.
Met de indienstelling van de Schellingerland in 1982 werden de schepen wit. En natuurlijk vormde de snelboot Koegelwieck in 1973 een uitzondering met zijn oranje romp. Maar ik vermoed dat er meer uitzonderingen zullen zijn, die de bekende regel zullen bevestigen.
Wie volgt?
Wim

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie