Auteur Topic: Vaarroutes  (gelezen 115339 keer)

cupdruchan

• Machinist
Re: Vaarroutes
« Reactie #75 Gepost op: 9 juni 2024, 00:21:27 »
Wie nu de varroute bekijkt ziet dat het "knikje" richting noordzee mooi is afgevlakt en bijna een rechte lijn richting haven lijkt te worden

asjemenou_loeki_midsland

• matroos
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 15 juli 2024, 18:15:15 »
Vrijdagavond met eb voeren we heel langzaam met de Friesland de oude vaarroute door t schuitengat.
Gisteren met de Friesland van half 1 met vloed wel weer op volle kracht door slenk en west meep.

PiebeJanMan

• Forumbeheerder
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
« Reactie #77 Gepost op: 3 september 2025, 11:29:31 »
Inmiddels varen alle schepen al meer dan een maand niet meer door de Slenk, enkel nog door het Schuitengat.

Humtidumty

• Stuurman
  • schepen met een eigen snoet!
« Reactie #78 Gepost op: 13 september 2025, 13:55:00 »
Daaar was ik net naar aan het kijken via marinetraffic en mij viel op dat de Tiger er nog wel voor kiest via de Slenk te gaan.
Dat zal ze vast het een en ander in brandstof schelen denk ik.
Is er iemand die daar een beeld van heeft hoeveel dit procentueel bespaart?
Inmiddels varen alle schepen al meer dan een maand niet meer door de Slenk, enkel nog door het Schuitengat.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

asjemenou_loeki_midsland

• matroos
  • **
« Reactie #79 Gepost op: 22 september 2025, 18:33:34 »
En gisteren voeren volgens mij alle schepen via de slenk en westmeep. In ieder geval de Friesland [ Ik had de boot van half 1 en voeren we via de westmeep en slenk  en toen ik nog in de haven van west stond zag ik m al in de westmeep richting de slenk varen ] en de Tiger ook gezien als tegenligger in de meep.

De zee stond gisteren erg hoog door de harde wind en misschien was t in verband met de harde wind niet veilig genoeg om door t hele schuitengat te varen?

L.Noorman

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #80 Gepost op: 22 juni 2026, 10:16:01 »
Rijkswaterstaat heeft een extra maximumsnelheid opgelegd in het Schuitengat, een vaargeul bij Terschelling. Na een uitspraak van het gerechtshof deze week was ineens weer onduidelijk hoe snel daar gevaren mag worden.

Op de vroege ochtend van 21 oktober 2022 voer de snelboot Tiger van rederij Doeksen met 55 kilometer per uur het Schuitengat in. Van de andere kant kwam de watertaxi Stormloper met 29,3 km/u.
Toen de twee schepen met elkaar in aanvaring kwamen, voeren ze beide te hard. Dat vinden zowel Rijkswaterstaat als later de Onderzoeksraad voor de Veiligheid althans.

Zij zeggen dat het Schuitengat geen veerbootroute is en dat daarmee de maximumsnelheid 20 km/u is. Tot die conclusie kwam de rechtbank vorig jaar ook.
De kapitein van de Tiger was het niet eens met zijn taakstraf van 240 uur die hij kreeg. Daarom ging hij in hoger beroep, waarin hij eerder deze week werd vrijgesproken.

'Schuitengat wordt wel gebruikt als veerbootroute'

Een van de redenen voor vrijspraak is de maximumsnelheid. Volgens het gerechtshof wordt het Schuitengat namelijk in de praktijk wel gebruikt als de facto veerbootroute.
Daarom gelden volgens de rechtbank dezelfde regels en maximumsnelheid. En dat zou betekenen dat Doeksen ineens wel weer sneller mag varen door het Schuitengat.
Dat was een verrassing voor Rijkswaterstaat. "Er blijkt dat toch onduidelijkheid is ontstaan over de interpretatie van de geldende regels."

Bericht aan scheepvaart
Want, zo verduidelijkt Rijkswaterstaat opnieuw: de maximumsnelheid is wel degelijk 20 kilometer per uur.
Om na de uitspraak van het gerechtshof duidelijkheid te scheppen, heeft de scheepvaart deze week een bericht ontvangen: in het Schuitengat mag je niet harder varen.
Intussen wordt er ook gewerkt aan een nieuw verkeersbesluit. Daarin staan de vaarregels vastgelegd en moet definitief duidelijk zijn: de maximumsnelheid in het Schuitengat is 20 km/u.

© Omrop Fryslan: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/18552187/rijkswaterstaat-verduidelijkt-echt-maximaal-20-km-u-varen-in-schuitengat

PiebeJanMan

• Forumbeheerder
  • Kapitein
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
« Reactie #81 Gepost op: 22 juni 2026, 14:13:47 »
Fijn dat ze duidelijkheid verschaffen.
In de wetstekst was alleen 'veerbootroute' vastgelegd. Als 80% van de veerbootafvaarten door het Schuitengat gaan, dan snap ik dat er verwarring kan zijn over dei definitie.
Als het Schuitengat t.z.t. dan de hoofdroute wordt, zal het nieuwe verkeersbelsuit dus ook aangepast worden.

Vooralsnog gaan ook nog steeds de meeste sneldienstafvaarten door het Schuitengat, ook al is het een stuk 20 km/h varen. De brandstofbesparing lijkt mij evident.