Auteur Topic: Stortemelk II  (gelezen 73261 keer)

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Stortemelk II
« Reactie #45 Gepost op: 5 december 2009, 18:44:06 »
Volgens Wim, in het bericht op de eerste pagina van dit topic, dat ie net al noemde (en wat ik hieronder even geciteerd heb), is het een ansicht uit midden jaren 50.


Een ansichtkaart van midden jaren 50. De firma Boon rijdt nog met VW-busje het vervoer op Vlieland.


« Laatst bewerkt op: 27 februari 2012, 16:22:25 door Wim Vink »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #46 Gepost op: 5 december 2009, 20:50:27 »
Had het inmiddels gezien, ze hebben inderdaad een deel van de ansicht uitvergroot. Mooie ansicht trouwens, waarmee ook de periode bevestigd is.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #47 Gepost op: 24 december 2009, 17:21:15 »
Het 6x9 zwart/wit negatief van mijn avatar heb ik vandaag opnieuw ingescand.
Daarna alle krasjes ed. weggepoetst.
Bijgaand het resultaat; de foto is van juli 1963. Als 12-jarige jongen fotografeerde ik met een boxje, dat ik van mijn moeder had overgenomen.
Kwaliteit lens was veredeld vensterglas, maar in die dagen was ik er wijs mee. Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen.

De Stortemelk verlaat de haven van WTs als veerboot naar Vlieland v.v.



Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2012, 19:11:09 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #48 Gepost op: 27 december 2009, 22:00:35 »
Als 12-jarige jongen had je toen waarschijnlijk niet gedacht dat het plaatje dat je schoot zo'n historische waarde zou krijgen. Voor een boxje met veredeld vensterglas is het een mooie plaat geworden. Daarnaast hoort zo'n oude foto ook niet zo ragscherp te zijn. Complimenten voor de compositie, horizon keurig recht en het schip mooi in het midden inclusief de masten, je had het toen al goed onder de knie  :)

Waar is trouwens de naam van het schip gebleven? Die zie ik namelijk niet op de voorsteven staan.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #49 Gepost op: 27 december 2009, 22:42:15 »
Als 12-jarige jongen had je toen waarschijnlijk niet gedacht dat het plaatje dat je schoot zo'n historische waarde zou krijgen. Voor een boxje met veredeld vensterglas is het een mooie plaat geworden. Daarnaast hoort zo'n oude foto ook niet zo ragscherp te zijn. Complimenten voor de compositie, horizon keurig recht en het schip mooi in het midden inclusief de masten, je had het toen al goed onder de knie  :)

Waar is trouwens de naam van het schip gebleven? Die zie ik namelijk niet op de voorsteven staan.

Dank voor de complimenten, Jeroen.
De naam stond dat jaar niet op de steven van het schip.
Hartelijke groeten vanaf het eiland Ts.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Stortemelk II
« Reactie #50 Gepost op: 28 maart 2010, 23:32:40 »
mooie serie jeroen, ben er blij mee...hahaha

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #51 Gepost op: 1 april 2010, 21:32:45 »
De Stortemelk II naast grote broer Holland (4). De foto is genomen in de haven van West op 25 augustus 1972.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:28:09 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #52 Gepost op: 8 april 2010, 23:20:14 »
De Werkspoor motoren worden aangeduid met een aantal letters en cijfers. Ik heb opgezocht wat deze letters en cijfers betekenen.

Bijvoorbeeld de hoofdmotor van de Stortemelk II is (of moet ik helaas zeggen was) een TMAS278
T = trunkzuigermotor
M = mechanische inspuiting
A = vorm van het frame
S = direct omkeerbaar
27 = de boring in centimeters
8 = het aantal cilinders

De Holland (4) heeft een TMABS 3910
T = trunkzuigermotor
M = mechanische inspuiting
A = vorm van het frame
B = drukvulling
S = direct omkeerbaar
39 = de boring in centimeters
10 = het aantal cilinders

Ik snap alleen niet wat zo bijzonder is aan een trunkzuigermotor. 'Bij dit motortype is de zuiger d.m.v. een zuigerstang aan de krukas verbonden' luidt de uitleg. Volgens mij is dat bij iedere zuigermotor het geval. Je moet immers een heen en weer gaande beweging omzetten in een draaiende. Hiervoor heb je een drijfstang die aan de ene kant aan de zuiger zit, en aan de andere kant aan de kruktap op de krukas. Ik denk dat men met een zuigerstang gewoon een drijfstang bedoelt, maar of dat nu hetzelfde is? Het enige type verbrandingsmotor zonder drijfstang dat ik ken is de Wankelmotor (rotatiemotor met draaiende driehoekige zuiger).

natureboy

  • Gast
Re: Stortemelk II
« Reactie #53 Gepost op: 9 april 2010, 07:04:20 »
Behalve de trunkzuigermotor is als scheepsdiesel de kruishoofdmotor veelvuldig in gebruik, met name op grotere schepen en dan, voor zover ik weet altijd werkend volgens het tweeslag principe. Bij de trunkzuigermotor is de drijfstang zodanig aan de zuiger bevestigd, dat hij kan draaien en daarmee de draaiende krukwang kan volgen. De kruishoofdmotor heeft een zuigerstang die vast aan de zuiger is bevestigd en dus alleen met de zuiger op en neer kan gaan. Een pakkingbus om de zuigerstang dicht de bovenkant van het carter af en onder die pakkingbus word de zuigerstang met een leislof in een leibaan geleid. Aan de voet van de zuigerstang is vervolgens het drijfstanglager bevestigd, en vanaf daar doet de drijfstang in samenwerking met de krukas zijn werk, nl. de op en neergaande beweging omzetten in een draaiende. Deze oplossing is gekozen voor de grote vermogens om de zijdelingse krachten op de zuiger bij vermogens, die bij de huidige stand van de techniek soms duizenden pk's per cilinder zijn, te elimineren, en die krachten bij de arbeidsslag door kruishoofd en de leibaan.  die uiteraard voorzien is van druksmering, op te laten vangen.
Natuurlijk is een kruishoofdmotor wel veel hoger dan een trunkzuigermotor, en dus voor kleinere schepen en lage machinekamers minder geschikt. maar op grote vaartschepen waar, hoogte niet zo'n probleem is ideaal, temeer omdat de grote langzaamloper (maximum vermogen bij zo'n  110 omw per minuut) relatief zuinig is. Ik hoop hiermee wat duidelijkheid gegeven te hebben.


Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Stortemelk II
« Reactie #54 Gepost op: 9 april 2010, 10:10:00 »
Even voor de historische duidelijkheid: de meeste, vooral kleinere, verbrandingsmotoren zijn trunkzuigermotoren. Daar is inderdaad niets bijzonders aan. De eerste verbrandingmotoren, eind negentiende eeuw ontwikkeld, hadden het model van de gangbare stoommachine, waarin de lineaire beweging van de zuiger werd omgezet in een roterende door aan de zuigerstang (lineair bewegend en geleid door een "leibaan" en "leislof") via het "kruishoofd" (tegenwoordig zouden we dat een kruiskoppeling noemen) een slingerende drijfstang te koppelen. Bij de normale stoommachine, waarin de expanderende stoom aan beide zijden van de zuiger werkte, moest dat wel zo. De zuigerstang voerde door het cilinderdeksel heen en liep daarin (min of meer) stoomdicht door een "glan", afgeleid van het Engelse woord gland. De slingerende beweging van de drijfstang bij een trunkzuigermachine wordt verkregen door die draaiend op een tap of zuigerpen in de binnenzijde van de zuiger te monteren. Als je ooit een bromfiets hebt gehad en daaraan hebt zitten sleutelen, dan wordt het principe onmiddellijk duidelijk.
De vroegste verbrandingsmotoren waren in feite niet meer dan een stoommachine met interne verbranding. Ze werden daarom ook als een stoommachine geconstrueerd, dus met een aparte zuigerstang en drijfstang, hoewel de zeer hoge drukken, ontstaan bij verbranding, verhinderden dat ook aan de "zuigerstangkant" verbranding kon worden geconstrueerd. Daar was geen bestaande glan tegen opgewassen.
Voor normale oppervlakteschepen was zo'n constructie geen probleem. Toen echter de Kaiserliche Marine overging op de massale inzet van het "U-bootwaffe", werd de hoogte van de toe te passen dieselmotoren cruciaal. De Duitse industrie is er toen in geslaagd voor U boten betrouwbare middeltoeren trunkzuiger diesels te ontwikkelen en die ontwikkeling heeft men na 1918 doorgezet, zodat het principe praktisch de standaard werd voor kleine tot middelgrote scheepsdiesels. Tegenwoordig wordt de kruishoofdmotor vrijwel nog uitsluitend vervaardigd voor zeer grote scheepsdiesels, omdat een veel stijvere constructie kan worden bereikt.
Overigens zijn er wel degelijk stoommachines gemaakt via het trunkzuigerprincipe, maar dat kwam vooral in snijbonenlanden voor als Engeland. Ook is er voor WOII geprobeerd, tweeslag diesels te construeren die dubbelwerkend waren, maar de constructie daarvan was zo complex, dat dat wegens storingsgevoeligheid en grote aantal kritische onderdelen, niet definitief is doorgezet.
Werkspoor heeft in de jaren dertig naam gemaakt met zeer betrouwbare, voor die tijd grote trunkzuigermotoren en is daarmee beroemd geworden. De motor van de 'Holland' is daarvan een treffend voorbeeld. Nu zouden we daar vanuit technisch oogpunt bezien om lachen, omdat je met zo'n 70 ton ijzer tgenwoordig wel meer kW's kunt bereiken dan die 2100 APK van toen.
Sommmige Nederlandse literatuur zwetst wat over de "Werkspoor-Lugt" motoren als een Nederlandse uitvinding; dat is dus onzin, want het kenmerkende, de trunkzuigers ervan, was dus al ver doorontwikkeld bij de oosterburen. Bovendien zitten er nog een paar grapjes aan de Lugt-motoren die daarmee weer niets te maken hebben. Gaat weer te ver.
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 12:36:12 door willem boot »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #55 Gepost op: 9 april 2010, 13:32:30 »
Piet en Willem, bedankt voor de technische en historische informatie. Ik snap nu ook waarom men bij de Holland nog specifiek spreekt over een trunkzuigermotor, omdat dit niet altijd het geval was/is. Als landkrab denk je alleen aan verbrandingsmotoren in auto's, bromfietsen, landbouwwerktuigen en dergelijke. Voor die toepassingen is de trunkzuigermotor vanzelfsprekend.

Nog even door mij als leek (en hopelijk voor andere leken begrijpelijk) samengevat in Jip en Janneke taal:
Bij een kruishoofdmotor maakt de stang die aan de zuiger zit een rechtstandige beweging omdat deze niet 'scharnierend' aan de zuiger is bevestigd. Hiermee haal je de zijwaartse krachten uit de cilinder. Je hoort en leest wel eens over cilinders die ovaal geworden zijn door slijtage, daar zijn die zijwaartse krachten de oorzaak van. Pas onder de zuigerstang krijg je het scharnierende punt dat je nodig hebt om de beweging die de drijfstang aan de andere zijde aan de kruktap maakt (excentrisch en draaiend) te volgen.

Mijn ervaring is dat je iets nog zo duidelijk uit kunt leggen, een plaatje werkt vaak beter. Links kruishoofdmotor en rechts de trunkzuigermotor.


« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:26:56 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Stortemelk II
« Reactie #56 Gepost op: 9 april 2010, 19:00:12 »
Piet en Willem, bedankt voor de technische en historische informatie. Ik snap nu ook waarom men bij de Holland nog specifiek spreekt over een trunkzuigermotor, omdat dit niet altijd het geval was/is. Als landkrab denk je alleen aan verbrandingsmotoren in auto's, bromfietsen, landbouwwerktuigen en dergelijke. Voor die toepassingen is de trunkzuigermotor vanzelfsprekend.

Nog even door mij als leek (en hopelijk voor andere leken begrijpelijk) samengevat in Jip en Janneke taal:
Bij een kruishoofdmotor maakt de stang die aan de zuiger zit een rechtstandige beweging omdat deze niet 'scharnierend' aan de zuiger is bevestigd. Hiermee haal je de zijwaartse krachten uit de cilinder. Je hoort en leest wel eens over cilinders die ovaal geworden zijn door slijtage, daar zijn die zijwaartse krachten de oorzaak van. Pas onder de zuigerstang krijg je het scharnierende punt dat je nodig hebt om de beweging die de drijfstang aan de andere zijde aan de kruktap maakt (excentrisch en draaiend) te volgen.





Je haalt de zijwaarts werkende krachten uit de zuiger, zodat ze niet op de cilinder inwerken. Overigens is het ook zo, dat door de grote lengte van de trunkzuiger, diezelfde krachten worden opgevangen. Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen, dat de trunkzuiger de leibaan/leislof en zuigerstang in zich integreert. Maar dat is geen J&J taal. De "kruktap" heet op z'n stoommachinists de "krukpen" (de andere samenstellende delen van de kruk zijn de "krukwangen", (of, met een hele oude uitdrukking, de "vioolstukken"). Geen "rechtstandige" beweging (zou betrekking hebben op de stand van de hartlijn van de zuigerstang), maar een "rechtlijnige" = lineair. "Excentrisch" gebruik je bij stoommachines (en ook bij oudere motoren)voor andere roterende bewegingssoorten in de machine. Geeft niks, niet iedereen spreekt of verstaat nog stoommachinists. Wat anders wordt het als ik mensen, die niet bekend zijn met zuigerstoomwerktuigen hoor spreken over "stoommotoren", als ze een stoommachine bedoelen. Een "stoommotor" is namelijk een specifiek soort stoommachine.

Schoolmeester

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #57 Gepost op: 19 april 2010, 21:16:47 »
De Stortemelk II recht van voren gezien naast de Holland. Links de kop van de kleine Vlieland en rechts het bakdek van de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:26:34 door PiebeJanMan »

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #58 Gepost op: 15 oktober 2011, 20:43:32 »
Voor de liefhebber van dit schip (en wie is dat niet?) deze mooie foto van de Stortemelk II in volle zee.

Gijs Hesselink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Stortemelk II
« Reactie #59 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:33:15 »
Kennelijk in de reedienst (zeilen in de walegang).