Auteur Topic: Stortemelk II  (gelezen 73494 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2007, 12:19:46 »
Niet voor niets heb ik deze sleper als avatar gekozen. Ik prijs mezelf gelukkig de nodige tochtjes naar Vlieland met dit schip te hebben mogen meemaken, zowel in de machinekamer als in de stuurhut. Ik heb zelfs een stukje mogen sturen. Als jongen van circa 15 jaar was dat een hele belevenis!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Stortemelk II
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2008, 17:15:13 »
Een foto uit 1972, genomen door Heert Klijn. De huidige jachthaven bestond toen nog lang niet, maar de noodzaak was toen al duidelijk.
Door de masten heen is de Stortemelk enigszins zichtbaar.

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2016, 09:35:26 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

JaVaZee

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2008, 18:25:41 »
Hoi,
Door al deze fot's zit ik te denken:Was deze boot nou echt een sleper of meer voor passagiers,omdat ik van jullie die fot's zie... :-\
Of was dit om de drukte te vermijden?

Groetjes,
Nils

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Stortemelk II
« Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2008, 19:32:26 »
Beide. Ook de Holland I, III en IV waren ingericht voor passagiers vervoer. Ook het kleine Vlieland bootje was geschikt voor de berging. Passagiersaccomodatie kon van het schip worden verwijderd zodat deze ingezet kon worden bij de bergingsactiviteiten. Er is echter nooit gebruik van gemaakt.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Stortemelk II
« Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2008, 15:02:42 »
In de verzameling van Tjebbe Cupido vond ik deze oude foto van de Stortemelk. De foto is in 1931 genomen door Duyf. Op de boeg is nog te zien dat het schip een poosje onder de registratie TS 31 als vissersschip heeft gevaren.
Volgens SSS van WJJ Boot was dat van 1919-1931 vanuit Zoutkamp (zie blz. 321).
Daarom vermoed ik dat Duyf deze foto heeft genomen na terugkomst op Terschelling na die periode. In SSS staat deze foto ook afgebeeld (blz. 74)

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2016, 09:37:25 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2008, 15:11:37 »
In de verzameling van Tjebbe Cupido was nog een foto van de Stortemelk aanwezig. Die moet omstreeks 1939 genomen zijn.

« Laatst bewerkt op: 5 februari 2014, 14:05:01 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Stortemelk II
« Reactie #21 Gepost op: 9 juli 2008, 22:51:48 »
Tijdens de laatste forum bijeenkomst kwam dit verhaal even ter sprake. Ik wist het niet zxker meer maar had het wel eens gelezen. Ik vond het bericht weer op het internet:

It was during the end of the sixties. We were on board of a small supplier which was a stand by vessel near to an oil production platform north of Terschelling. We were with a crew of five. We were on deck and we were very bored. One of us had taken a compressed air gun. We were just shooting around until one of us aimed on the door of the galley. Till the  cook came outside in anger because the bullets went right through the wooden door. And so we were hanging again over the railing. The production platform had just been put on its right place. The platform was then being lowered. We saw the STORTEMELK. She was very near to the platform. After all these years I still don;t know how it all happened. A current which took the ship may be? Suddenly we saw the STORTEMELK sailing under the platform. And the platform was still lowering. It was not possible. The mast of the STORTEMELK broke and we saw men scarcely escaping from the wheel house. The wheelhouse was destroyed and a few moments later the funnel was swept of the ship.and at last the aft mast. But yet the STORTEMELK managed to escape, badly damaged. In later years I saw her again. She had a diffirent appearance but it just had not been a simple rebuilding. .

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2008, 17:17:31 »
Onderstaande foto staat ook op de website. Ik heb nu een nieuwe (verbeterde) scan gemaakt. Nu is duidelijk de Brandaris II naast de sleper te zien.
Afbeelding van 20 juli 1977.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 2 december 2014, 08:55:16 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2008, 22:51:32 »
Tijdens de laatste forum bijeenkomst kwam dit verhaal even ter sprake. Ik wist het niet zxker meer maar had het wel eens gelezen. Ik vond het bericht weer op het internet:

It was during the end of the sixties. We were on board of a small supplier which was a stand by vessel near to an oil production platform north of Terschelling. We were with a crew of five. We were on deck and we were very bored. One of us had taken a compressed air gun. We were just shooting around until one of us aimed on the door of the galley. Till the  cook came outside in anger because the bullets went right through the wooden door. And so we were hanging again over the railing. The production platform had just been put on its right place. The platform was then being lowered. We saw the STORTEMELK. She was very near to the platform. After all these years I still don;t know how it all happened. A current which took the ship may be? Suddenly we saw the STORTEMELK sailing under the platform. And the platform was still lowering. It was not possible. The mast of the STORTEMELK broke and we saw men scarcely escaping from the wheel house. The wheelhouse was destroyed and a few moments later the funnel was swept of the ship.and at last the aft mast. But yet the STORTEMELK managed to escape, badly damaged. In later years I saw her again. She had a diffirent appearance but it just had not been a simple rebuilding. .


Volgens welingelichte bron betrof dit niet de Stortemelk, maar de Vlieland (1938). Sinds het voorval had dat schip een nieuw stuurhuis.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Stortemelk II
« Reactie #24 Gepost op: 15 augustus 2008, 23:37:44 »
Ik heb dat ook wel eens gehoord, maar wist het niet zeker. Ik denk dat de meeste mensen niet eens wisten dat de Vlieland ook voor deze doelen werd gebruikt.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2008, 09:43:08 »
Tegenwoordig dokt Doeksen in Harlingen, maar in het verleden was dat ook zo.
Bijgaand een foto van een situatie die in alle opzichten verleden tijd is.
De Stortemelk is er niet meer en de werf in Harlingen is weggesaneerd.
De foto is van 4 augustus 1978.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2013, 09:20:06 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #26 Gepost op: 3 november 2009, 21:27:23 »
De Stortemelk II drooggezet in 1974 bij de Oranjewerf.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:30:14 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #27 Gepost op: 3 november 2009, 21:34:59 »
De Stortemelk II van bovenaf gezien bij de Oranjewerf in 1974.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:30:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #28 Gepost op: 3 november 2009, 21:51:19 »
Nog eentje van de Stortemelk II bij de Oranjewerf in 1974. Op de achtergrond de Midsland.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:29:44 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Stortemelk II
« Reactie #29 Gepost op: 3 november 2009, 21:53:55 »
Een kijkje in de machinekamer van de Stortemelk II in 1974. Je ziet de 8 cilinder Werkspoor TMAS 278.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 15:29:29 door PiebeJanMan »