Schepen van Doeksen > Bergingen

Virgo op de Vliehors 1953

<< < (2/5) > >>

Donald v.d. Horst:
Het verhaal van Dik klopt helemaal, dit valt na te lezen in de opgemaakte scheepsverklaring van de berging van de Virgo. Overigens waren er meer sleepboten van de Rederij Doeksen betrokken bij deze berging. De Texel bijvoorbeeld heeft het hout voor het dok rondom de Virgo gebracht. De Oceaan heeft samen met de Holland meerdere malen geprobeerd het schip naar zee te slepen. De Stortemelk II kon inderdaad met zijn geringe diepgang in de buurt van het schip komen om een geul te graven. In de badkuip rondom de Virgo lag de Stortemelk I.

Groeten,  Donald van der Horst

grey:
Als ik al deze artikelen over de Virgo zo eens door kijk komen er veel herinneringen boven. Ik was toen een jaar of acht en mocht wel eens met mijn opa in de jeep van Kooiman mee naar de Hors. De firma Kooiman uit Harlingen/Vlieland was eigenlijk de uitvoerder van het plan van Doeksen. Het hout wat inderdaad met de Texel werd aangevoerd  werd in de werkhaven gelost en vandaar met vrachtwagens naar de Hors gebracht .Men spoot de planken die met een soort veer en groef in elkaar pasten  met water in het zand. Ik weet niet meer hoe hoog dat dok was maar voor mijn begrippen in die tijd erg hoog. Maar die keer dat de achterkant er uit klapte was het schip volgens mij "vlot" en was men het  met de kont naar zee aan het draaien. Ik weet eigenlijk niet meer of het dok toen gewoon gebarsten is of dat de Virgo er tegenaan is gekomen. Alles met elkaar een huzarenstukje en de rederij heeft destijds z'n nek behoorlijk ver uitgestoken.
Ik ben ook diverse keren op het schip geweest en wat me nu nog bij staat is een doorgang in het ketelruim waar de deur bol tegen de wand stond gesjord en de doorgang "ovaal" was!
De toenmalige kok is uiteindelijk met een Vlielandse getrouwd en een zoon van hen vaart nu met de sleepboot Vlieland ergens in de cariben en heeft een gezin op Vlieland wonen. Groetjes Grey.

willem boot:
Als ik nog kan helpen hoor ik dat wel. Ik heb de beschikking over de bergingsverslagen van Zur M

Vriend:
Soms kom je per ongeluk wat tegen zoals deze foto van de Virgo op de Vliehors in 1953. Het busje is van de VEBO (Vlielands Eigen Bus onderneming) en is een omgebouwde Dodge WC42 Weapon Carrier.

Ik heb op diverse manieren geprobeerd om de bron van deze foto te bereiken. Helaas zonder resultaat. De foto heb ik hier gevonden: http://picasaweb.google.com/gijsha/VlielandHistorisch#5281908758837323890
Als ik het linkje plaats, dan kan ik net zo goed de foto ook erbij plakken.

Gijsha:
@ Vriend
De bron van deze foto is mijn vader, H.G. Hesselink. Ik was erbij, toen deze werd gemaakt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie