Schepen van Doeksen > Bergingen

Virgo op de Vliehors 1953

(1/5) > >>

Tjep:
Heeft er nog iemand fotos van het vlot trekken van de Virgo op de Vliehors? Dit zweedse schip was met de februari storm van 1953 op de vliehors terecht gekomen. Het heeft tot na de zomer vakantie geduurd om het schip weer los te krijgen. De Holland heeft dat toen gedaan. Ergens in de foto verzameling van mijn grootvader moet nog iets zitten. Als ik die boven water heb zal ik die hier ook eens posten.

Jan Leenstra:
Nog even een aanvulling:

Gestrand van zaterdag 1 feb op zondag 2 feb. 1953. Virgo was een Zweeds schip van 5400 ton, in 1946 gebouwd en een bemanning van 28 koppen.
In februari is er een damwand geslagen. 30 maart grote pech, 45 meter damwand weggeslagen! 16 augustus kwam de Virgo pas los van de banken.
De sleepboot Holland (rederij Doeksen)heeft de Virgo op 25 augustus naar IJmuiden gesleept.

Beschrijving van de berging van de Virgo staat beschreven in het boek 'Bij storm en wantij' van F.Drost.

Donald v.d. Horst:
De sleepboot Stortemelk was ook betrokken bij de berging van de Virgo.

Ben overigens in het bezit van de videoband van de berging van de Virgo, die heb in de vorige eeuw ooit gekregen van Jan Houter van Vlieland. Het is een film van ongeveer 2 uur in zwart-wit.

Groeten,  Donald van der Horst

Jan Leenstra:
Donald, was de Stortemelk echt aan het slepen of werd ie vanwege zijn geringe diepte gebruikt om een soort geul te 'graven' m.b.v. zijn schroef?

Dik:
De stortemelk 1 werd inderdaad gebruikt om een geul te maken naast de
Virgo. De Stortemelk 2 (sleepboot) is eigenlijk de stad Arnhem 2 die
later door Doeksen is gekocht en omgebouwd tot sleepboot.
De Holland en de Stortemelk hebben dus samen meegewerkt aan de
berging van de Virgo.
Het leuke is dat de Virgo los is gekomen zonder de hulp van de beide sleepboten. Toen men in de gaten kreeg dat de Virgo bewoog is men met beide schepen gaan trekken.
De bijnaam van de Virgo en de berging was in die tijd ;
De Maagd in de Badkuip.

Dik.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie