Auteur Topic: Zusterschepen en aanverwanten  (gelezen 52975 keer)

arthur

  • Gast
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2009, 21:25:48 »
Een jaar of 5-6 geleden lag ik met het schip waarop ik toen werkte aan de Parkkade. Op een avond liep ik langs de Veerhaven en zag daar een spierwit geverfd schip met de naam BLUE Bird. Het was, op afstand, een tweelingzusje van "onze" Vlieland 1938. Zelfde bouw, vorm en ronding, kleine ankertje, grote pijp etc etc. Helaas lag ze aan een piertje, afgesloten door een hoog hek.
Net nog even op Goog earth gekeken, maar aan dat piertje ligt nu een zeilboot. Ik weet niet of het scheepje de Blue Bird er nu nog is en zo ja waar, maar misschien zijn er forumleden, wonend in Rotterdam of omstreken, die hier meer van weten en misschien een foto hebben?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2009, 23:11:20 »
Bedoel je deze?



Gebouwd in 1938, uiteindelijk in Rotterdam belandt; Tot aan 2004 in Rotterdam als passagiersjacht.

http://www.superyachttimes.com/editorial/1/article/id/1461
http://www.superyachttimes.com/yachts/details/2362/
http://www.superyachttimes.com/editorial/3/article/id/2184
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 21:34:41 door Vriend »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2009, 00:33:51 »
Ook zie ik een klein achterdekje waar op de foto mensen op staan.

Dat zou leuk zijn, tijdens de overtocht buiten op het achterdek. Heb ooit eenmalig met de Stuifdijk de overtocht naar Terschelling gedaan waarbij je buiten op het achterdek mocht tijdens de overtocht. Echt een geweldige ervaring!

groet, Hans.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2009, 23:38:07 »
In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).

Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.

De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 23:58:57 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2009, 10:47:00 »
In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).

Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.

De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.

Voorheen heette ze 'Münsterland'. Nu 's zomers op de Helgolandlinie vanmuit Wilhelmshaven. Kennelijk kunnen ze de autodienst vanuit Eemshaven op Borkum goed aan met de 'Ostfriesland' en de 'Groningerland'. Betekent wel dat er 's  zomers geen reservecapaciteit bij de hand is als een van de twee autoboten uitvalt. Bovendien is de 'Helgoland' ook een autoboot en dat past niet zo goed bij het Helgolandverkeer.
Het is wat vreemd wat er bij de AG Ems gebeurt. In de jaren 70 en 80 bouwden ze het ene nieuwe schip na het andere. Toen kwamen de Nordlicht, de Polarstern en de Kat No 1, waarvan er weer twee zijn verkocht. Er is niks nieuws voor in de plaats gekomen, behalve de van de WDR afkomstige 'Groningerland'. Er wordt dus in feite al jaren niet meer ge?nvesteerd en als je de dienstregelingen van een jaar of tien terug vergelijkt met wat ze nu doen, is er een schim van dat bedrijf overgebleven.
Het omleiden van het autoverkeer van Emden naar Eemshaven was bedrijfspolicy vanaf de opening van de terminal, dat was bekend, omdat die verbinding veel economischer is, maar dat het zulke vormen zou aannemen had ik niet verwacht. Er zijn tijden geweest, dat AGE ver boven Doeksen uitstak wat betreft vlootbeleid en exploitatie, nu lijkt dat omgekeerd. Typisch voorbeeld van de "wet van de remmende voorsprong"?
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 23:24:58 door Vriend »

arthur

  • Gast
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2009, 22:36:34 »
Ofschoon ook dit onder Britse vlag varend scheepje van zeldzame schoonheid is, Redmer, is dit niet het scheepje dat ik in Rotterdam zag. Het puntige kontje van haar kon ik niet zo goed zien, haar neusje des te beter; en die was net zo rond als "onze" Vlieland. Neemt niet weg dat het weer een fantasties stukje speurwerk van je is maat...Maar het is niet de Blue Bird die ik zag

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2009, 00:20:09 »
Op het internet vind ik veel exemplaren van dit kleinere zusje van de Tiger. Ze heet meestal Turbojet en vaart onder andere in China. Wat opvalt is dat het schip smaller en korter is dan de Tiger, maar heel duidelijk een zusje is. Het zijn ook allemaal FBM schepen. Een aantal voorbeelden inclusief de bron.

foto1
Bron: http://www.adhocmarinedesigns.co.uk/images/projects/large/TRicat-at-sea1.jpg

foto2
Bron: http://www.globalinsulation.co.uk/53m.jpg

foto3
Bron: http://www.barcaferry.com/photo/turbojet/tricat/2009_sas.jpg

foto4
Bron: http://ecfoto.net/chanchinfung/photo_sharing/LSFYDmJkN0pqb2oJGeIEnA/1ruZGV613WbCxbnal8I07w

Als ik op de laatste foto kijk naar de uitlaatpijpen (of moet ik zeggen schoorstenen?), dan vallen die van de Tiger nog wel mee.....

« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:41:49 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #22 Gepost op: 14 november 2009, 00:22:41 »
Nog een aantal linkjes naar filmjes van het kleinere zusje van de Tiger zoals hierboven..







willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #23 Gepost op: 14 november 2009, 01:24:15 »
Mooie serie, goed gevonden. Laat je overigens niet in de luren leggen door de uiterlijke gelijkenis. Het belangrijkste is bij dit soort schepen het onderwaterschip(-schepen?). dat zegt pas iets over al dan niet "zusterschepen" zijn.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #24 Gepost op: 14 november 2009, 01:29:25 »
Ofschoon ook dit onder Britse vlag varend scheepje van zeldzame schoonheid is, Redmer, is dit niet het scheepje dat ik in Rotterdam zag. Het puntige kontje van haar kon ik niet zo goed zien, haar neusje des te beter; en die was net zo rond als "onze" Vlieland. Neemt niet weg dat het weer een fantasties stukje speurwerk van je is maat...Maar het is niet de Blue Bird die ik zag

Ik denk dat ik wel weet welke bootje je bedoelt, viel mij destijds ook op, maar net als deze Blue Bird ontbreekt de Maiersteven.

Ik zal even kijken of ik,m het scheepje nog kan vinden.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #25 Gepost op: 14 november 2009, 01:48:40 »
Het stikt in Rotterdam van de Partyschepen tegenwoordig. Er zit heel wat oud spul bij, maar wat je bedoelt kan ik niet meer vinden. Volgens mijn herinnering heette dat bootje 'Smaragd', maar als je daarop googlet kom je wel bij dezelfde rederij uit, maar niet bij hetzelfde bootje.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2009, 14:57:24 »
In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).

Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.

De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.

Voorheen heette ze 'M?nsterland'. Nu 's zomers op de Helgolandlinie vanmuit Wilhelmshaven. Kennelijk kunnen ze de autodienst vanuit Eemshaven op Borkum goed aan met de 'Ostfriesland' en de 'Groningerland'. Betekent wel dat er 's  zomers geen reservecapaciteit bij de hand is als een van de twee autoboten uitvalt. Bovendien is de 'Helgoland' ook een autoboot en dat past niet zo goed bij het Helgolandverkeer.
Het is wat vreemd wat er bij de AG Ems gebeurt. In de jaren 70 en 80 bouwden ze het ene nieuwe schip na het andere. Toen kwamen de Nordlicht, de Polarstern en de Kat No 1, waarvan er weer twee zijn verkocht. Er is niks nieuws voor in de plaats gekomen, behalve de van de WDR afkomstige 'Groningerland'. Er wordt dus in feite al jaren niet meer ge?nvesteerd en als je de dienstregelingen van een jaar of tien terug vergelijkt met wat ze nu doen, is er een schim van dat bedrijf overgebleven.
Het omleiden van het autoverkeer van Emden naar Eemshaven was bedrijfspolicy vanaf de opening van de terminal, dat was bekend, omdat die verbinding veel economischer is, maar dat het zulke vormen zou aannemen had ik niet verwacht. Er zijn tijden geweest, dat AGE ver boven Doeksen uitstak wat betreft vlootbeleid en exploitatie, nu lijkt dat omgekeerd. Typisch voorbeeld van de "wet van de remmende voorsprong"?

Correctie, anders loop ik hier onzin te beweren en dat schiet niet op. 'Helgoland' is de ex- 'Westfalen' van 1972, in '85 en '86 zijn de derde 'Ostfriesland' en derde 'M?nsterland' gebouwd, die er nu nog zijn, in 1989 kwam de 'Nordlicht', die is er ook nog en in 2005 kocht AGE de ex-'Hilligenlei' van de Wyker DG, nu 'Groningerland', bouwjaar 1991. Er waren onbewezen geruchten dat die voor EVT bestemd was, maar dat geloof ik niet. Verder heeft de AGE nog de 'Wappen von Borkum', passagiersbootje. Toch eigenaardig dat er zo lang al niet meer nieuw is gebouwd daar (op de verkochte 'Polarstern' en 'Kat No 1' na, natuurlijk). Er vaart ??n van de autoboten ??n slag per dag op Emden en de beide andere op Eemshaven. 'Groningerland' is echter feitelijk reserve.
Dit zijn de mij laatst bekende wijsheden. Niettemin is het duidelijk minder dan het daar wel eens is geweest. Geldt overigens voor bijna alle Oostfriese Waddenrederijen, ik ben daar afgelopen zomer nog eens wezen kijken en op WDR, Frisia en Wangeroog na gebeurt er weinig nieuws t.o.v. de jaren tachtig.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2009, 16:12:46 »
Ex-lid The Lighthouse vond nog een paar mormels die op de Tiger lijken;
Gepost op het Kustvaartforum, http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=190634#p190634

Citaat van: The Lighthouse
Ik was even aan het rondkijken op internet, en toen kwam ik er achter, dat de 'TIGER' van Rederij Doeksen, neefjes heeft rondvaren in Lissabon.


De snelboot 'S?' varend in de rivier bij Lissabon, 29-02-2008

Foto gemaakt door: Jo?o Quaresma
Foto gehaald van: http://www.shipspotting.com

Citaat van: The Lighthouse
Hey Douwe,

ja, het is een wereld van verschil, maar het is toch leuk om te weten dat je ook neven hebt in Spanje  :mrgreen:
En ja, hier is er nog 1, de 'CASTELLO':

Varend op de rivier bij Lissabon, 19-10-2009

Foto gemaakt door: Antonio A. Serra
Foto gehaald van: http://www.marinetraffic.com/ais/

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2009, 22:30:54 »
De website van de rederij die deze 'mormels' in de vloot heeft is: http://www.transtejo.pt. Ze hebben in totaal liefst 8 van die dingen.

4 van dit type, de Aroeira, Carnide, S? en S?o Juli?o.


Estes Catamar?s entraram ao servi?o na TRANSTEJO, em 1998. Foram constru?dos pela FBM Marine Ldt., na ilha de Wight, Inglaterra e nos Estaleiros Navais da Figueira da Foz. T?m capacidade para 496 passageiros distribu?dos por dois sal?es com m?sica ambiente, televis?o, bar e instala??es sanit?rias.

Principais Caracter?sticas

    * Comprimento: 46,25m
    * Boca: 11,79m
    * Pontal: 2,90m
    * Calado: 1,40m
    * Arquea??o Bruta: 445 tons
    * Catamar? em alum?nio

Funcionamento e Sistema de Propuls?o

    * Velocidade de Servi?o: 22 N?s
    * Velocidade M?xima: 30 N?s
    * Motor Principal: mtu 12V 396
    * Propuls?o: 2 jactos de ?gua Lips

en nog eens 4 van bijna hetzelfde type, de Alg?s, Castelo, Bica en Chiado.


Estes Catamar?s entraram ao servi?o na TRANSTEJO, em 1995. Foram constru?dos pela FBM Marine, Ldt., na ilha de Wight, Inglaterra e nos Estaleiros Navais da Figueira da Foz. T?m capacidade para 496 passageiros distribu?dos por dois sal?es com m?sica ambiente, televis?o, bar e instala??es sanit?rias.

Principais Caracter?sticas

    * Comprimento: 45m
    * Boca: 11,79m
    * Pontal: 2,90m
    * Calado: 1,35m
    * Arquea??o Bruta: 431 tons
    * Catamar? em alum?nio

Funcionamento e Sistema de Propuls?o

    * Velocidade de Servi?o: 22 N?s
    * Velocidade M?xima: 25 N?s
    * Motor Principal: MWM TBD 616 V16
    * Propuls?o: 2 jactos de ?gua Lips

Mijn Portugees is ook niet meer wat het geweest is, maar ik denk dat het meeste voor zich spreekt.....

« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:42:42 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2009, 22:33:02 »
Nog twee foto's van bovenstaande website. Wat opvalt is dat de neus afwijkt van de Tiger door de railing in plaats van de dichte verschansing, die ook nog eens meer naar achter geplaatst is. Ik vind de neus van de Tiger er een stuk beter uitzien.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 21:42:55 door PiebeJanMan »